2020-03-10, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Södersjukhuset i stabsläge sen patient visat sig smittad med corona, testet togs igår måndag kväll. Ett 70 tal personer har haft kontakt med patienten, dessa får jobba vidare tills dem uppvisar symptom, sinnesjukt.
Sverige gräver sin egen grav just nu

Källa

På allvar? 🤯😨😱
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Ja, det är troligare att jag inte dör, men risken finns ju, och trots att den är liten så är det ingen risk man ska ta.

Då ska du ju inte heller åka bil, båt, tåg, cykel, simma, gå i trappor o s v...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, jag har förstått att du vill att vi ska gå över lik för att slippa dödsfall, är inte det lite motsägelsefullt, kontraproduktivt så att säga?

Fler döda i trafiken, bara ingen kryckling dör av Covid-19, bra då vet vi.

Ja, detta är en smitta som kan drabba alla. Hur kan du ens jämföra det med trafik eller annat som inte är smittsamt. Detta är något vi helt kunde ha undvikit och något som är helt onödigt att dö av.

Vi snackar hundratusentals döda svenskar om alla i landet smittas, det MÅSTE få prio över ALLT annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beliverinlife
Jag har astma och en vanlig influensa för det skitsvårt för mig att andas normalt. Så denna Corona borde vara extremt tuff för oss med astma. Och kol.

Javisst är det så, och är du dessutom 70+ och har astma, KOL eller andra andningsrelaterade problem, ligger du illa till.

Jag ogillar starkt panikstämning, men jag ogillar lika mycket skitsammamentaliteten - vi vet ju faktiskt mycket lite, och det är inkubationstiden + bristen på medicin som gör det j-igt knepigt för alla.

Det är i nuläget omöjligt att bedöma läget, så jag försöker att inte döma de som får panik, och du är väl absolut i riskzonen och bör kräva rak info från myndigheter.

Det är också intressant att se hur ego och elitistiska vi blir. "Det är ju bara gamla som dör" säger vissa nöjt, som om det var helt ok. Jaha, men viruset dödar bara svaga exemplar, men skit samma då ...

Mycket märkligt.
Citera
Medlem
Om företag börjar stänga ner och folk får vara hemma för att det finns sjuka som varit på jobbet så kommer folk inte att klara av att hålla sig inne länge. Jag kan exempelvis inte stanna hemma då jag jobbar som läkarsekreterare. Jag befinner mig minst 8 timmar per dag inom 100 m från infektionsmottagningen i länet. Vi på sjukhuset är dock mycket lugnare än folk i den här tråden.

För att minska smittspridning bör lösviktsgodis och lösviktsallad försvinna. Då gör man något aktivt iaf.
Citera
2020-03-10, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Det känns som att Europa är den mest smittade kontinenten just, vilket är jäkligt märkligt. Hur kommer det sig att Sverige har fler fall än Indien, Vietnam och Thailand tillsammans? Sverige ligger förfan på andra sidan jordklotet från Kina!?

Nåt är lurt med allt detta. Är det Europas öppenhet/globalism som är orsaken? Vad fan är en "svenskiranier" som flytt från Iran men återvände dit på semester och nu vill hem till Sverige igen för att få bättre chanser till vård? Vad fan pågår egentligen?
Har du legat i skogen länge? Vad tex Thailand rappar är bara en rap och inget annat, det set vi som bor här och läser bloggarna.Turistvänliga siffror!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Södersjukhuset i stabsläge sen patient visat sig smittad med corona, testet togs igår måndag kväll. Ett 70 tal personer har haft kontakt med patienten, dessa får jobba vidare tills dem uppvisar symptom, sinnesjukt.
Sverige gräver sin egen grav just nu

Vi har inte ens personal till vanliga, lugna dagar. Vad tror du skulle hända om 70-talet personal tas ur drift?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Foreknowledge
Källa

På allvar? 🤯😨😱

100% sanning, intern info
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Jaha, nu avråder UD från hela Italien. Så dags nu. Och kunde de inte ha avrått från Österrike, när de ändå höll på? Men som vanligt ska det väntas till ett tusen sjuttioåtta personer har återvänt från Österrike med viruset, innan man kan börja tänka på att avråda från resor dit...

Att inte UD kan tänka även på alla, som sitter med bokade och betalda resor till Österrike, och inte får sina pengar tillbaka om de inte reser! Utan en avrådan. En avrådan skulle betyda SÅ mycket för både de enskilda och samhället. Men det ska väntas... på VAD? Att viruset ska dö ut av sig självt?

Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Fast det var ett tag sedan. Nu gör dom väl det?
Jag menar det skulle stoppats illa kvickt.

Nej. Det är fortfarande inte gjort.
Citera
2020-03-10, 17:13
Medlem
Kommer mer och mer coronafall från Sverige Nederländerna Tyskland Frankrike Spanien Italien mm.Känns som att Europa har förlorat kampen mot viruset.
Vad än Corona Bob Anders Tegnell säger.
Tror inte att så många är beredda på följderna. Snart svartlistades Sverige som ett pestland. Upplopp butiker som plundras
Vi har ingen extra polis. Ingen extra sjukvårdspersonal. Ingen militär att snacka om. Total anarki.
Citera
Medlem
Å ena sidan säger folk att det bara är en influensa, å andra sidan är hela Italien i karantän.

Vet knappt vad man ska tro på längre.
Citera
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Ja, alla borde stanna hemma i en månad ungefär. Bunkra upp med mat och stänga ner ALLT man kan. Sjukhus och några andra ställen kan ju inte stängas, men det mesta går att stänga.

Vi måste anpassa ALLT i samhället, ALLT i världen efter detta virus nu, annars får vi aldrig stopp på det.

Ekonomin är ingenting i jämförelse med hur viktigt det är att förhindra att folk dör.
Det är ett intressant förslag. Vad skulle det kosta samhället att ge alla ledigt en månad, och stränga ordet att hålla sig hemma. Bara den nödvändigaste samhällsfunktionerna, polis och dylikt får vistas ute. Sen borde ju i princip faran vara över, efter en månad. Stäng landets gränser, det går att ordna med undantagstillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in