2020-03-10, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Hur farligt är det att åka kollektivtrafik under dessa tider? Ska till Uppsala imorgon, ska försöka att åka när det inte är rusningstrafik men bör man stå för sig själv och undvika alla människor? Ser jag någon som hostar eller nyser lär jag byta plats.

Undvik om du absolut inte måste. Ta en hyrbil om du har körkort, man brukar kunna hämta i en stad och lämna i en annan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Det känns som att Europa är den mest smittade kontinenten just, vilket är jäkligt märkligt. Hur kommer det sig att Sverige har fler fall än Indien, Vietnam och Thailand tillsammans? Sverige ligger förfan på andra sidan jordklotet från Kina!?

Nåt är lurt med allt detta. Är det Europas öppenhet/globalism som är orsaken? Vad fan är en "svenskiranier" som flytt från Iran men återvände dit på semester och nu vill hem till Sverige igen för att få bättre chanser till vård? Vad fan pågår egentligen?
Snarare det faktum att svensk bevakning är Europa-fokuserad. Det är ungefär så intressesfären ser ut för läsarna - så är det i andra sammanhang också, terrordåd och diverse. Ingen bryr sig om vad som händer i Asien.

Sen hjälper det såklart inte med öppna gränser. Fria resor ger fri smittspridning, är vad vi fått erfara. Det gäller såväl inrikes som inom EU, eller globalt.
Citera
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-02-26
Vill du ha ett ärligt svar? Åk inte kollektivt.

Har inga direkta alternativ tyvärr.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Det verkar vara slöseri med filter, Sundströms Partikelfilter SR 510 P3 är i världsklass och borde räcka bra mycket längre än ett filter om dan för en vanlig halvmask kan man tycka eller även längre i en Biltema-halvmask som har två st filter.

Du kan inte descinificera ett filter. Du vill inte "hamstra" filter med partiklar i.

Lutar mig mot kliniskt beprövad användning när jag kommer med "råd".

Rekommenderar inte återanvändning av filter för att uppfylla de hårt ställda virus krav p3/136.

Masken behöver dessutom descinficeras. Hela.
Citera
2020-03-10, 16:48
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
När vi nått 275 till 325 smittade i influensan så bör vi - RENT STATISTISKT - få vårt första dödsfall.

Kommer inte hända. Vi nordbor är så vana med övriga coronavirus redan så vi har nån form av tålighet även mot denna nya variant.
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Patrullerande personal samt tomma gator gör det enkelt att övervaka rörlighet.

Vägar - Stängs.

Handeln (kläder-grejer) Stängs. Även bensinmackar.

Rörlighet - Begränsas.

Mat - Ser till att distribueras av personal som erhåller risktillägg.

Patienter i behov av skjuts till och från sjukhus samt äldrevård/vårdbehov andra sociala insatser (LSS) sker via hembesök (Detta kan vara den tuffaste biten.)

Sen har vi landsbygden, som jag misstänker andra hands prioriteras.

= Mycket mindre folk som "jobbar".
Vård måste tillgodoses och resurser bör komma till Stockholm för detta! Inte tas ifrån oss.
Vägarna måste rulla däremot stängd kollektivtrafik
Citera
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Vilken nya kapten syftar du på?

Anders Wallensten sköter FHM medan AT gömmer sig i Somalia.
Citera
Medlem
Jag hoppas dom kan skaffa fram fler testkit så man kan testa sig om man får viruset, det är ju bra att veta så man slipper vaccinera sig senare med Tegnells mediciner. Det borde väl kunna finnas något företag som kan massproducera det här i landet eller har vi blivit så handikappade? "Drive Through" test som i många andra högre stående länder är ju en snabb och bra lösning och inte bara tält med långa köer.
Citera
2020-03-10, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Går det att ställa helvetet inför rätta rent juridiskt? Om folk stryker med? Vållande till annans död?

Jag undrar om han inte förbereder exil nu. Hur skulle han någonsin kunna känna sig trygg igen när han går på gator i Sverige?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Har inga direkta alternativ tyvärr.

Det är i slutändan ditt val. Bor du där, annars, fråga dig själv MÅSTE du verkligen dit? Vad händer om du inte åker kollektivt?

Detta är egentligen inte riktat bara till dig, utan till alla som ska åka kollektivt någonstans.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Räkna med alla som är sjuka och förlorade arbetstimmar, kostnader för sjukvård o.s.v. så lär du få en helt annan uppfattning.. Det hanlar om enorma mängder arbetstimmar som förloras för landet och för företagen/skatteintäkter som byt till utgifter osv.. Det lär ta åratal att komma tillbaka efter en sådan smäll. Om viruset dessutom hänger i en längre tid så kommer kostnaderna skjuta i höjden ordentligt..
Ja absolut. Men det kommer inte finnas ett land som inte kommer smittas om de inte klarar av att hålla stånd tills någon hastat fram ett vaccin.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Oj! Detta ger vatten på min oroskvarn. Min personliga oro och misstanke är att det har sprungit runt smittade människor i Sverige mycket längre än vad de flesta tror. Redan sedan i januari antagligen.
Ja, fast det finns ju också positiva aspekter av det. Mörkertalet är större än vad vi tror, men då måste ju också dödsration vara lägre än vi tror. Fler än vad vi vet måste alltså gå runt med smittan utan att få allvarliga symtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in