2020-03-10, 16:45
Medlem
bombaccis avatar
Hur farligt är det att åka kollektivtrafik under dessa tider? Ska till Uppsala imorgon, ska försöka att åka när det inte är rusningstrafik men bör man stå för sig själv och undvika alla människor? Ser jag någon som hostar eller nyser lär jag byta plats.
Citera
2020-03-10, 16:46
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Mobilisera alla resurser till Stockholm, faller huvudstaden faller Sverige.
EXAKT! Såväl skyddsutrustning som vårdpersonal!
Tror iof att det är i görningen om man lyssnade mellan raderna på presskonferensen
Citera
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Vad händer när läkare/sjukskuterskör slutar gå till jobbet?

Det kommer bli sjukt mkt kaos och panik
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Det känns som att Europa är den mest smittade kontinenten just, vilket är jäkligt märkligt. Hur kommer det sig att Sverige har fler fall än Indien, Vietnam och Thailand tillsammans? Sverige ligger förfan på andra sidan jordklotet från Kina!?

Nåt är lurt med allt detta. Är det Europas öppenhet/globalism som är orsaken? Vad fan är en "svenskiranier" som flytt från Iran men återvände dit på semester och nu vill hem till Sverige igen för att få bättre chanser till vård? Vad fan pågår egentligen?

Ja, det är självklart Europas öppenhet. Vi handlar med hela världen och reser till hela världen och alla länder här välkomnar alla andra världens länder på besök. Det finns pengar här och stor turism.

Ju mer utvecklat ett land är, desto större risk för spridning.

+ Vi har generellt bättre sjukvård och bättre mat m.m., vilket är bra men det leder i sin tur till att många tänker "äh det är lugnt vi har ett bra land"...
Citera
Medlem
Rysk-Bots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
För de som tror på naturens läkande örter etc.

Kokosolja: Kokosoljans medellånga fettsyramolekyler och då främst Laurinsyra har länge varit kända för sina antivirala egenskaper genom att kunna förstöra inkapslade virus. Kokosolja består till 50% av just Laurinsyra. Monolaurinsyra är en metabolit som produceras naturligt av kroppens egna enzym i samband med intag av kokosolja. Natriumlaurylsulfat (SLS) är en vanlig tensid som görs från Laurinsyra. Dessa tre är alla använda i en rad produkter för deras antivirala egenskaper.

Tre mekanismer anses förklara de antivirala egenskaperna.

De orsakar upplösning av virusets inkapsling
De inhiberar det sena mognadsstadiet i virusets replikeringscykel
De kan förhindra bindning av virala proteiner till värdcellens membran

Lime: Antibakteriell och antiviral

Oregano: Kraftfullt antimikrobisk, bakteriedödande, virushämmande och motverkar infektioner.
Ultimata oljan mot bakterier, virus, svamp och parasiter.

Sandelträ: Antibakteriell, antiviral, antiinflammatorisk.

Och massor med c-vitaminer.

Åtminstone tänk på medelålders och äldre med hälsoproblem, de finns i varje familj.

För intresserade, läs artikeln:

https://www.paleoteket.se/avsnitt-56-coronaviruset-sa-starker-du-ditt-immunforsvar-och-forhindrar-spridning/?utm_source=mailpoet&utm_medium=email&utm_campaign =coronaviruset
C vitamin i doser av 4+ gram är alltid bra för att stärka immunförsvaret.

Men även D vitamin har bevisade effekter emot lungvirus som SARS och jag förmodar då även Corona
https://youtu.be/W5yVGmfivAk
Senast redigerad av Rysk-Bot 2020-03-10 kl. 16:49.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Två dagar senare har låg blivit mycket hög. Vad har förändrats? Kanske för att det numera är en nu kapten vid rodret? En som inte har partibok och direktiv från Sveavägen 68.

Vilken nya kapten syftar du på?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Hur farligt är det att åka kollektivtrafik under dessa tider? Ska till Uppsala imorgon, ska försöka att åka när det inte är rusningstrafik men bör man stå för sig själv och undvika alla människor? Ser jag någon som hostar eller nyser lär jag byta plats.

Vill du ha ett ärligt svar? Åk inte kollektivt.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Något jag tycker det är sjukt är att det inte är ett vassare tonläge bland journalister och medborgare. Till och med en blind och döv människa måste väl se vart det här är på väg i Sverige???

- Vi har en exponentiell spridning. Om man inte vidtar reella åtgärder för att minska smittspridningen kommer vi sannolikt befinna oss i den situation Italien gör idag om 2-3 veckor. Vi kommer åtskilliga tusen med smittan och fri smittspridning ute i samhället. Sjukvården kommer inte ha en chans att ta hand om de som behöver vård utanför hemmet. Folk kommer dö. Situationen kommer bara bli värre och värre.

Kan ju låta som jag är en galen alarmist, domedagsprofet eller gud vet vad, men jag kan verkligen inte se att jag skulle ha fel i min prognos. Värst lär det bli i Stockholm med Göteborg som god tvåa.

Jag undrar vad regeringen har för svar på det hela. Vad tänker de sig göra? Tänker de inte göra något utan bara låta naturen ha sin gång, eller vad sjutton har de för plan? De kan inte komma undan med att bara säga att de följer utvecklingen, att de sysslar med inventering och samordning. Det brinner redan i samhällsbygget Sverige. Elden tar sig i knutarna och snart är hela byggnaden övertänd.

Fan, det känns verkligen fortfarande inte som de tar situationen på allvar. De borde fråga sig varför Kina inför jättetuffa åtgäder, varför Italien satt hela landet i karantän, varför New York infört undantagstillstånd. Inga normala åtgärder för en flunsa direkt! Det här kommer bli så jävla blodigt att jag inte ens vill tänka på det.

Det är ju bara att titta på vad som händer i andra länder. Så unika är vi inte och det är ju uppenbart att vi nu har fri smittspridning. Det enda som är oklart är hur omfattande den är, men alla exempel på andra länder visar ju vad som händer. Obegripligt att så få kräver handling och åtgärder.

Känns som regeringen behöver sättas under förmyndarskap för deras oförmåga att fatta beslut.
Citera
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja men då säger vi så, du har alldeles säkert helt rätt, egentligen borde vi stänga kollektivtrafiken helt, för då vet vi att ingen kan smittas där.

Vi borde stänga folktandvården, icke akut sjukvård, biografer, skolor, affärer, bussar, spårvagn, flyg, båttrafik, då kan vi garantera att ingen smittas där.

Har jag glömt något, vad mer bör vi stänga ner?

Ja just det, efter som att folk inte kan ta sig till jobbet så är de hemma, då kan barnomsorgen också stänga ner.

Det här borde ju garantera att minst hälften av alla potentiella smittotillfällen försvinner, det är ju bra.

Ja, vi får se vad Folkhälsomyndigheten säger om saken, de kommer nog fram till att det är en bra idé får vi hoppas.

Ja, detta sa jag i januari.

Vi behöver segmentering också. Folk ska kunna röra sig, men bara inom det egna segmentet. Folk ska inte åka på nöjesresor till Stockholm under en pandemi. Avvikelse ska vara straffbart. Om böter inte funkar, kanske förvägrad vård är skrämmande nog.
Citera
Medlem
Vilka är orterna som är drabbade i Västerbotten och Norrbotten? Någon som vet?
Citera
2020-03-10, 16:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Får de inte vård kommer det bli kaos.
Och det rör sig om säkert flera hundratusen. Hur är läget i våra grannländer? Jag menar Baltstaterna och Polen varifrån det kommer in arbetare hela tiden. Har vi kontroll där?
Citera
2020-03-10, 16:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-02-26
Uppmärksamhet från alla tack, här har vi identifierat en idiot. Jag antar att du inte har läst "Fooled By Randomness" eller någon annan av Nassim Talebs böcker om riskberäkningar?

Trafikolyckor och andra singulära aktiviteter är inte exponentiellt multiplikativa och drabbar inte MILJARDER människor, med tiotals miljoner döda, som Coronaviruset kommer göra om det inte stoppas.

Den enda anledningen att funktioner på en exponentiell kurva, såsom Coronaviruset, i verkligheten tar formen av en logistisk funktion, är för att viruset får slut på tillväxt - dvs att hela jordens population i princip redan är infekterad.

Det intressanta är alltså vad folk dör av, inte att de dör enligt en viss matematisk modell, mm, bra så, då vet vi.

Blir alla smittade så överlever de med bra avelsmaterial, så blir det inte samma hysteri nästa gång, slipper vi såna här trådar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in