2020-03-10, 16:50
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Jag har varit i Österrike (alperna, dvs en drabbad zon) i helgen och har nu idag insjuknat i hög feber. Ringer till 1177 som säger att provtagning INTE är nödvändigt. Detta känns inte seriöst och jag vill gärna ta det vidare – men vet inte hur?
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Intressant moment 22. Dom googlar dig och söker i vårdens system sedan bedömer de dig som oviktigt.
Det är ordet alperna som gör att dom inte vill ha med dig att göra.

Pröva att gå till vårdcentralen som vanlig influensasjuk, säg inget om att du varit i Alperna förrän du sitter med en läkare.
Är du helt galen? Ska han sprids smitta till redan sjuka människor??

Prrr du ska ringa 113113 o kräva att få komma på provtagning.
Citera
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/milena-64-fast-pa-cypern-runt-80-svenskar-i-karantan/

80 svenskar i karantän på Cypern nu oxo..
Citera
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Det verkar folk inte fatta. Man kan inte längre räkna statistiskt på hur många sjuka som överlever - eftersom deras överlevnadsförhållanden minskar kraftigt utan tillgång till sjukvård.

Jag tror att detta kommer så småningom öppna upp markanden för privat sjukvård.
Det tror inte jag. En allmän, statligt styrd vård är enda sättet att kommer tillrätta med pandemier. Bara staten kan ha det övergripande ansvaret för detta. Hur skulle privata, fristående aktörer kunna förhindra smittspridning, styra vården dit den behövs, sätta folk i karantän, eller informera allmänheten på ett trovärdigt sätt.
Citera
Bannlyst
Sverige bör räkna in parametern -arbetsvilja, hos sjukhuspersonal under rådande omständigheter.

Har tagits för givet att vanliga sjuksköterskor ska gå till jobbet som ingenting och hantera fall vården inte är anpassad för.

Blir mer och mer tydlig skitstormen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Man blir så jävla trött, SLUTA FÖRMINSKA VIRUSETS FARLIGHET!

Det är närmare 5% dödlighet än 1%, och resonerar man som dig blir spridningen större. Vi måste GENAST börja betrakta viruset som om det hade 100% dödlighet, annars får vi aldrig stopp på skiten.

På vilket sätt förminskar jag virusets farlighet? Du tror inte 1% är ett gigantiskt jävla problem? Jag skrev nyss att 40 miljoner människor riskerar att dö. Om den skulle varit 5% så hade vi inte haft tillnärmelsevis samma problem. För då hade du inte fått den här spridningen. Då hade du fått liknande situation som MERS och SARS.

JAG BLIR TRÖTT PÅ ALLA IDIOTER SOM STIRRAR SIG BLINDA PÅ CASE FATILTY RATE. Det är inte samma sak som dödlighet. Tror du det faktum att Sydkorea testar flest i världen och samtidigt har lägst dödlighet är en tillfällighet? Nej, nämnaren är bara större.
Citera
Medlem
JymdKjams avatar
Polisen ställer in NYKTERHETSKONTROLLER i Dalarna pga Corona:

https://www.dalademokraten.se/logga-in/efter-coronautbrottet-nu-stoppar-polisen-planerade-nykterhetskontroller

Det kan ju få negativa konsekvenser för Nollvisionen - särskilt som de går ut och berättar det!
🙁
Citera
2020-03-10, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Kommer inte hända. Vi nordbor är så vana med övriga coronavirus redan så vi har nån form av tålighet även mot denna nya variant.

SLUTA SPRIDA FELAKTIG INFORMATION FÖR I HELVETE!

Detta virus är ett coronavirus och det finns flera typer av coronavirus MEN det är inte "kopplade" så att säga till varandra. Har man en sorts coronavirus ger det ABSOLUT NOLL skydd mot andra corona virus. Varje virus är unikt och vi KAN INTE UTVECKLA någon form av resistans eller immunitet mot detta virus genom att ha haft tidigare virus.
Citera
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Undvik om du absolut inte måste. Ta en hyrbil om du har körkort, man brukar kunna hämta i en stad och lämna i en annan.

Låter som du överdriver tycker jag. Ska alla stanna hemma? Folk behöver ju gå till jobb, skola osv.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Då har kineserna släppt den info vi ”paranoida” kunnat förutspå från dag 1.

Studie på buss visar smittspridning på upp till 4,5 meter från smittspridaren.

Luften är smittsam upp till 30 minuter efter att smittspridaren stigit av bussen.

Ytor o material kan vara smittsamma upp till 2-3 dygn i temperaturer upp till 37 grader.

Stockholms tunnelbana o övrig kollektivtrafik är en petriskål o infektionshärd utan dess like o borde redan idag stängas ned.

Redan idag bör mötesplatser stängas så som biografer, teatrar, sportstadion, konserter, demonstrationer, gym etc

Likaså så bör de stora ventilationssystemen i bostadsområden stängas om staden sättas i karantän.
Till att börja med!
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einsturzende
Ja, detta sa jag i januari.

Vi behöver segmentering också. Folk ska kunna röra sig, men bara inom det egna segmentet. Folk ska inte åka på nöjesresor till Stockholm under en pandemi. Avvikelse ska vara straffbart. Om böter inte funkar, kanske förvägrad vård är skrämmande nog.

Nä nä nä nä nä, ingen jäkla segmentering, ska vi förhindra smittspridning så finns instruktionsboken på Youtube, Wuhan är en fin instruktionsfilm, ni som vill stänga ner bör vara konsekventa, är det stängt så är det, har man gått och lagt sig så har man gått och lagt sig.

Propagerar man för nedstängning och massisolering så får man lugnt bita i det sura äpplet, stanna hemma.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Det var inte mycket hög risk spridningsrisk för 3 månader sedan. Den var fullständigt obefintlig i Sverige. Inte ens för någon vecka sedan. Importfall är inte samma sak som hög smittspridning. Det största misstaget man gjort enl. mig var att stoppa flygen från Iran. Fullständigt idiotiskt, men som många här hyllade för de tänker bara ett steg. Hur fan ska man kunna ha koll på de som tar sig hem från Iran när de tar helt andra transportvägar. Information och screening på flygplatsen hade varit otroligt mycket bättre.

Om något system har koll på resenärer så är det flyget.

Att stoppa direktflyg är en åtgärd som även bör kombineras med att neka ikke svenska resenärer som varit i regionen inresetillstånd. O svenska medborgare som vistats där i karantän som passar individens livssituation.

Det är bara en sak som hjälper mot smittsamma sjukdomar o det är att minska smittspridningen.

Detta görs bäst i avsaknaden av vaccin igenom att minska kontaktytorna mellan individer globalt og lokalt.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Inte mycket om man kollar siffror, men är man en människa med familj och vänner så vill man inte att det skall ske.
Nej det vill väl givetvis inte jag heller. Men karantän kommer inte hjälpa i det här läget. Finns ingen praktisk möjlighet att ringa in smittan nu. Och inget land kommer klara av att hålla det ute heller i längden. Visst, ett tag går nog men inte på några månaders sikt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in