2020-03-10, 13:34
Medlem
Talespins avatar
Det blir en väldigt bra dag för USA i alla fall:

https://edition.cnn.com/2020/03/09/investing/dow-futures-coronavirus-oil/index.html
Citera
2020-03-10, 13:39
Medlem
Pengabingens avatar
börsen kommer landa på minus efter dagslut?

Jag tror usa kommer tynga ner senare, USA är inte rustat för corona alls, dom saknar allmän sjukvård, restauranganställda som inte har råd att vara hemma från jobb m.m som kommer hosta på maten med sin dåliga utbildning samt djävulskap för dom har det pissigt ställt, USA är doomed det är bara en tidsfråga innan mer djupa dyk kommer ske på börsen, investerar nog inte alls i börsen de kommande månaderna.

Möjligtvis bear men där blir många ägda likaså.
Senast redigerad av Pengabingen 2020-03-10 kl. 13:56.
Citera
2020-03-10, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
#bosse-så tjänar du din första miljard
Nja... du kommer aldrig tjäna någon miljard eftersom du uppför dig som em typisk småsparare.
Jag kommer inte heller tjäna en miljard, anledningen till det är att jag inte vill utan sätter annat före i livet.
Däremot är jag och mitt mål att va förmögen (inte bara på pengar).
Citera
2020-03-10, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaminggaming
Hej, har suttit med fonder som päronen sparat i till mig.

Sålde precis av alla på en ökning med 29% sedan köp. (det va någonstans på 30% i februari). Anledningen till att jag sålde är att det precis slog mig att jag kanske behöver dem till en kontantinsats till lägenhet nästa sommar/höst.

Sitter här med en konstig känsla i magen att jag sålde allt, kanske för att jag borde sålt för ett tag sen, kanske för att man fått höra väldigt ofta ”sitt ner i båten”. Är väldigt grön inom ämnet, så har inte kunskap att spekulera.

I mitt huvud fanns det 2 scenarier som jag valde mellan.

1. Sälja nu och ta förlusten på dom %, och sluta oroa mig att min eventuella Kontantinsats försvinner.

2. Oroa mig och antingen se min kontantinsats återhämta sig till värdet som va i februari, eller kanske till och med öka (?). Eller bara se det krympa ännu mer under 29% som det är i skrivande stund.

Som sagt, väldigt grön inom ämnet och väljer därför att fråga er som har mer kunskap inom ämnet. Om ni anser att jag resonerade rätt under rådande omständigheter. Att se in i framtiden kan ingen göra, men förutom att sålt tidigare, hade ni tagit samma beslut ifall ni eventuellt hade behövt pengarna nästa år?

Mvh
Pengar som du vill ha de närmsta 5 åren skall inte va på börsen.
Sitt aldrig still i båten... när en idiot kan se att det kommer tokrasa så säljer man och köper tillbaka när det rasat färdigt.
Citera
2020-03-10, 14:08
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
börsen kommer landa på minus efter dagslut?

Jag tror usa kommer tynga ner senare, USA är inte rustat för corona alls, dom saknar allmän sjukvård, restauranganställda som inte har råd att vara hemma från jobb m.m som kommer hosta på maten med sin dåliga utbildning samt djävulskap för dom har det pissigt ställt, USA är doomed det är bara en tidsfråga innan mer djupa dyk kommer ske på börsen, investerar nog inte alls i börsen de kommande månaderna.

Möjligtvis bear men där blir många ägda likaså.

Just nu ser USA ut att gå bättre än resten av världen. Börsen alltså.
Citera
2020-03-10, 14:14
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Just nu ser USA ut att gå bättre än resten av världen. Börsen alltså.

Ja men som jag sa, det kommer inte gå att förhindra smittan i USA det kommer bli mycket värre än i kina.

Det kommer då att sänka börsen när tröga marknaden inser detta, i betydligt värre ras än gårdagens.
Citera
2020-03-10, 14:20
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Ja men som jag sa, det kommer inte gå att förhindra smittan i USA det kommer bli mycket värre än i kina.

Det kommer då att sänka börsen när tröga marknaden inser detta, i betydligt värre ras än gårdagens.

Jo men ekonomer fattar inte biologi och politik. Det är väl rätt så givet att corona kommer sprida sig mer i västerländska länder än Kina. Det kommer göra att politiker måste "agera" för att inte bli lynchade av sina väljare. Det blir alltså en massa åtgärder alldeles försent som i Italien. Jag tror USA kommer följa detta exempel och marknaden kommer inte fatta det innan det väl händer.

Edit: För att klargöra jag protesterar bara mot att USA börsen skulle dåligt just idag. Kanske missförstod jag dig när jag trodde du hävdade det. Jag tror USA börsen kommer få panik när väl karantänen kommer till USA.
Senast redigerad av JustinTrudeau 2020-03-10 kl. 14:23.
Citera
2020-03-10, 14:24
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Jo men ekonomer fattar inte biologi och politik. Det är väl rätt så givet att corona kommer sprida sig mer i västerländska länder än Kina. Det kommer göra att politiker måste "agera" för att inte bli lynchade av sina väljare. Det blir alltså en massa åtgärder alldeles försent som i Italien. Jag tror USA kommer följa detta exempel och marknaden kommer inte fatta det innan det väl händer.

Edit: För att klargöra jag protesterar bara mot att USA börsen skulle dåligt just idag. Kanske missförstod jag dig när jag trodde du hävdade det. Jag tror USA börsen kommer få panik när väl karantänen kommer till USA.

Då är vi på samma våglängd.
Citera
2020-03-10, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nja... du kommer aldrig tjäna någon miljard eftersom du uppför dig som em typisk småsparare.
Jag kommer inte heller tjäna en miljard, anledningen till det är att jag inte vill utan sätter annat före i livet.
Däremot är jag och mitt mål att va förmögen (inte bara på pengar).

#bosse och buffet - investera som dom stora mästarna
Citera
2020-03-10, 14:35
Medlem
Har mycket svårt att se att börsen ska kunna återhämta sig så länge man inte har kontroll på smittspridningen av Coronaviruset. Resultatet av alla försiktighetsåtgärder kommer orsaka extrem inbromsning av ekonomin.
Citera
2020-03-10, 14:38
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Level3
Har mycket svårt att se att börsen ska kunna återhämta sig så länge man inte har kontroll på smittspridningen av Coronaviruset. Resultatet av alla försiktighetsåtgärder kommer orsaka extrem inbromsning av ekonomin.

Precis, kina har hanterat detta extremt, likt bara en diktatur kan göra, svetsa igen höghus och låta människor klara sig bäst dom kan, kina står still och dom håller "kanske" nere sjukdomstalen.

Vi (eller makten) har bara lallat fast vi fått varningarna. Detta kunde ha stoppats långt innan det kom till oss men nu är det försent.
Senast redigerad av Pengabingen 2020-03-10 kl. 14:41.
Citera
2020-03-10, 14:47
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Nu börjar OMX30 närma sig +2%. Med en sån här mesig rekyl får man lust att minska innehavet av aktier ytterligare. USA börsen grejar inte ens +3% dagen efter ett -7% ras. Alltså jag ser ingen återhämtning här.

Edit: Där gick OMX30 under 2 %.
Senast redigerad av JustinTrudeau 2020-03-10 kl. 14:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in