Citat:
Ursprungligen postat av
svartnatt666
Jag vet. Omogen likt en grön banan. Haha. Ja eller hur? Varför har jag sånt fokus på det? Vad försöker jag dölja?
Varför tramsar du bort allt? Jag skojar inte och vill dig väl. Men om du är homosexuell och du kompenserar genom att bete dig så här så behöver du ta tag i det där och bli mer genuin.
Är du inte homosexuell så är det ett märkligt fokus du har på sådana saker, irrelevanta detaljer du tog med i din trådstart och inte speciellt snällt mot din polare, vilket då är vad som stör mig. Är du homosexuell och försöker kompensera så hade det varit en ursäkt, men om du inte är det så tycker jag du är en dålig vän.
Man talar inte så där om vänner och man slentrianmässigt sprider inte omkring känsliga saker som att de hade öppnat sig för en och erkänt känslor. Speciellt inte om man samtidigt hånar det. Skärpning.
Problemet verkar inte nödvändigtvis vara att du är omanlig utan osäker och barnslig. Att du vuxit upp med endast kvinnor och tjejer kan säkert påverka en man. Sannolikt så har du fått förtrycka vissa saker då de setts som negativa av omgivningen och fått andra saker förstärkta. Det lär leda till viss intern konflikt om man inte fått utlopp för hela sin personlighet där då en osäkerhet manifesteras då ens yttringar och ens inre är i konflikt.
Värt att nämna är att i motsats till vad folk tror så lär sig barn empati mer från en far än en mor. Detta genom så kallad "rough and tumble play", vilket är det tekniska namnet inom psykologi, då man från lite mer våldsamt bus lär sig var gränserna är och att ta hänsyn till dessa. Detta i kombination med att fäder oftare sätter gränser och genomför disciplinära åtgärder samt lär barn att skjuta upp nöje tills efter man gjort sina plikter är de största anledningarna varför de som är uppvuxna utan en far oftare är antisociala.
Gränser ger tydliga ramar att hålla sig inom och att skjuta upp nöje gör så man lär sig ansvar och att disciplinera sig själv. Som barn vågar man heller inte bete sig lika dåligt kring en far som en mor vilket lär ett barn att bete sig på ett sätt som andra vuxna sen i framtiden inte har problem med.
Därutöver utan att nödvändigtvis prata om fäder så är det en annan dynamik mellan män än mellan män och kvinnor där det mellan män alltid är ett underliggande hot om våld. Man vet att om det blir en konflikt och konflikten går för långt så kan det övergå i fysiskt våld, vilket lär unga män att bete sig respektfullt.
Därefter så bidrar fäder mer med uppmuntran till att klara saker själva, där man då lär sig självständighet och därigenom självsäkerhet.
Sist så bidrar manligt umgänge mer till att man både främjar sin aggression, vilket är bra då man lär sig vara farlig så man inte är rädd, och till att kontrollera den då man annars blir disciplinerad. Detta ger också att man lär sig allvar. Plus mängder med annat också såklart.
Vad du bör fokusera på innan du oroar dig över din manlighet är att lära dig allvar och jobba på ditt självförtroende.
Eller vill du helst bara droppa diskussionen?
Edit. Som sidnot. En annan tillsynes motstridig sak man främst lär sig från en mor är känslomässig stabilitet. Jag är osäker på varför men gissningsvis då kvinnor oftare yttrar fler känslor mer så lär man sig bättre vilka känslor som är passande i vilken kontext, inom vilka spann det är normalt att hålla sig, vad ens egna känslor representerar för yttringar, att man kan hantera dem och hur. Helt enkelt att man får en visuell karta på hur ens egna känsloliv fungerar. T.ex. så är barn som vuxit upp utan en mor är oftare deprimerade.