2020-03-10, 12:49
Medlem
Tror att SD lekt med tanken på att döda Lena under flera år - varje gång hon var riktigt jobbig/krävande smög sig den idén upp till ytan i hans huvud.

SD skriver till Lena januari 2017:
"Och bara du kan välja framtid nu. Fred, värme och kärlek är kanske nåbart. mörker och död inom lätt räckvidd"
Citera
2020-03-10, 12:50
Medlem
Från NA:s liverapportering idag

Åkl pressar honom om han är svartsjuk men han förnekar det.

Den misstänkte berättar att han är avundsjuk på att hans fd fru får umgås med barnen medans han är kvar på häktet.
Jag kan vara avundsjuk. Jag vet att hon var ute förra helgen med vänner. Jag fick sitta här uppe och titta på Vinterstudion.

Är det advokaten som berättar att HD är ute med vänner?

Tydligen får han ha TV på "rummet"... jag trodde han var avstängd från allt.
Citera
2020-03-10, 12:51
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Enligt SD var det värsta han har sagt till LW var att han önskade att hon fick leva ensam.
'
"– Det värsta jag sagt till henne är att jag önskade henne att leva i ensamhet. Det är nog det tyngsta, säger han."

NA.se

Men det finns ju svart på vitt?
Hur han hotar både LW och sonen och säger att han inte vet vem han ska ta först. Och att det kommer att bli svårt att se allt (blod?) från sonen.

Vad tror han? att åklagaren inte kommer att säga emot honom?

Det är något helt vrickat här!

Hans uttalande kan nog tolkas väldigt olika beroende på var man läser. Han menar nog snarare vad som hade varit tyngst för LW, ur hennes perspektiv (dvs. baserat på den anknytningsproblematik som flera personer nämnt i FUP).

Här är Aftonbladet mycket tydligare i sin återgivning:

- Har du sagt några dumheter till henne?
- Ja.
- Som vadå?
- Det värsta jag har sagt är att jag önskade att hon skulle leva i ensamhet. Det tror jag är det värsta.
- Hon har sagt att du ville att hon skulle leva i evig ensamhet.
- Det är nog det värsta jag har sagt, ja.
- Varför det?
- Det var det värsta hon kunde tänka sig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/awxz0O/aklagaren-sa-planerade-han-mordet-pa-lena-wesstrom

NA utelämnar däremot slutet av hans svar.
Citera
2020-03-10, 12:52
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Läs hela meningen istället för att bara ang ta ut händerna.

"Jag ber honom ta ut händerna och visa vad han har innanför jackan, han gör så och det finns ingenting avvikande som jag ser under hans jacka."

SD tar alltså ut händerna OCH visar vad han har under jackan också.
Notknapparen har visat sig ha selektivt minne tråden igenom. Fullständigt opålitlig gällande LW,s tokerier som att "otroheten inte har med mordet att göra" slut citat.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enorm
Jag citerade från fup, men reserverar mig då jag eventuellt skapat denna bild från minnet som nu spelar mig ett spratt efter plöjt ner större del av ovannämnd fup. Oavsett kan vi än en gång konstatera en viss slapphet/naivism vid tillfället för denna märkliga anmälan om "skumma män". Poliserna säger själva att de fick "bad feelings" angående denna Man på flera plan...

Ja, det är väl lätt att var efterklok.
Jag tror dock att dessa två poliser i framtiden kommer vara mycket mer noggranna när "the gut feeling" gör sig till känna.

Jag vill inte anklaga dom, det är säkert många utryckningar som de åker på som är konstiga, men erfarenhet i jobbet gör nog att med åren kan man känna att det finns någon hund begraven här. Vilken hund som var begraven i det här fallet, kunde de inte ha en aning om!

Detta fall måste vara unikt.
Citera
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Est*r hade ringt till Lena, vilket var överenskommet, men ej fått något svar.

Det vet alla som läst ur FUP men försvaret av BO når gigantiska proportioner för de mesta, förträngning av fakta ingår tyvärr i den saken.

Bo var ju en helt "vanlig medleklassmamma" och inget annat.

Fan vad surt att mitt umgänge med "vanliga medelklassmammor" inte har den dimensionen i sig.
Citera
2020-03-10, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det tycker inte jag!

Hen har selektivt minne och har under
två års tid skönmålat och försvarat LWs
rykte.

Fast du har selektivt minne åt andra hållet
Citera
2020-03-10, 12:58
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja det är väl möjligt. Jag har inte sagt att han inte hade någon skivstång på sig. Bara svarade på att polismannen konstaterade att det var tomt under jackan iaf.

Det var ingen anklagelse, snarare en fråga. Om poliserna får för sig att han håller i ett basebollträ så kan han ju ha haft en liten stång istället. Den är ju betydligt mindre och smidigare och skulle kunna döljas under kläderna även om ha öppnar jackan och visar.
Citera
2020-03-10, 13:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Hans uttalande kan nog tolkas väldigt olika beroende på var man läser. Han menar nog snarare vad som hade varit tyngst för LW, ur hennes perspektiv (dvs. baserat på den anknytningsproblematik som flera personer nämnt i FUP).

Här är Aftonbladet mycket tydligare i sin återgivning:

- Har du sagt några dumheter till henne?
- Ja.
- Som vadå?
- Det värsta jag har sagt är att jag önskade att hon skulle leva i ensamhet. Det tror jag är det värsta.
- Hon har sagt att du ville att hon skulle leva i evig ensamhet.
- Det är nog det värsta jag har sagt, ja.
- Varför det?
- Det var det värsta hon kunde tänka sig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/awxz0O/aklagaren-sa-planerade-han-mordet-pa-lena-wesstrom

NA utelämnar däremot slutet av hans svar.

Ja, det är kanske sant att hon var livrädd för att bli ensam.

Men det kan knappast ha varit värre än att han dödshotade henne och minsta barnet. Och det på ett mycket otäckt och beskrivande sätt.

Det sätt han väljer att svara på, kan tolkas som att han väljer att tolka frågan väldigt bokstavligt. Inte för att han har svårt att tolka frågan utan för att han genom att välja att svara på vad han har sagt till henne (inte skrivit dödshot) så undviker han att berätta sanningen?

Skulle du själv svara på det sättet om du vet att du har dödshotat henne och barnet?

Jag tror ju att en person som vill lägga alla korten på bordet (oavsett om man är skyldig eller inte) svarar att jag har också skrivit att jag dödshotade henne.

Han glider på sanningen.
Det ger inte ett trovärdigt intryck!

Det kommer att ligga honom i fatet.
Citera
2020-03-10, 13:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Tror att SD lekt med tanken på att döda Lena under flera år - varje gång hon var riktigt jobbig/krävande smög sig den idén upp till ytan i hans huvud.

SD skriver till Lena januari 2017:
"Och bara du kan välja framtid nu. Fred, värme och kärlek är kanske nåbart. mörker och död inom lätt räckvidd"

Ja,här talar han i gåtor precis som JG sa i förhör.
Det är ett dödshot.

Jag tror att tankarna har funnits ännu tidigare.

Det finns en chatt mellan SD och HD redan 2016 där han säger något (nu helt fritt ur minnet) om att LW borde ungefär bort. HD svara "Nä, hon får leva". SD säger då; men du ville ju ha bort henne. Hon svara då; ja, men bort ur mitt liv menar jag.

Jag minns inte var jag läste detta och önskar att jag skrivit upp det.

Jag känner att SD redan då har sådana tankar och försöker få med sig HD på det.

Kanske han har hållit på under flera års tid och matat HD med de här tankarna och fått de båda kvinnorna i fejd med varandra?
Citera
2020-03-10, 13:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Det var ingen anklagelse, snarare en fråga. Om poliserna får för sig att han håller i ett basebollträ så kan han ju ha haft en liten stång istället. Den är ju betydligt mindre och smidigare och skulle kunna döljas under kläderna även om ha öppnar jackan och visar.

Han kan mycket väl ha haft en stång eller liknande instucket i byxbenet och upp i jackan. Om nu polisen bad honom att öppna jackan kan stången ha legat på baksidan av kroppen eller knappt synbar på sidan.

Det finns en anledning till att polisen blev misstänksam mot hur han hade händerna i fickorna.
Hur ofta blir polisen misstänksam mot en person som ringer in för att be om hjälp för en hotfull situation? Särskilt om personen inte ser ut som en kriminell, missbrukare eller alkis?

Kanske trodde de att han inte var riktigt psykisk frisk?
Citera
2020-03-10, 13:18
Medlem
T34Panzers avatar
Bra sammanfattning av SDs ”medvetet valda strategi”:

”Till en början verkade han lugn och mer självsäker. Han svarade på alla frågor. Nu är han mer sammanbiten, stundvis irriterad och till och med sarkastisk och skrattar till ibland åt åklagarens frågor. Svaren är korta.”
Ab

” Åklagaren fortsätter ställa frågor om hur 45-åringen och Lena Wesström träffades. 45-åringen glider mer på svaren, undviker frågor och har svårt att komma ihåg.

Åklagaren frågar 45-åringen hur han gjorde för att komma in till Lena om dörren var låst.
– Jag förstår inte frågan. Vill du veta hur jag gör när jag låser upp en dörr?, säger 45-åringen sarkastiskt. ”

NA
Senast redigerad av T34Panzer 2020-03-10 kl. 13:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in