2020-03-10, 12:49
Medlem
saijas avatar
Jag har sjukhuspraktik om några veckor. Känns jävligt oklart om jag går på den. Jag har inte varit orolig innan men Italien sätter väl inte landet i karantän och förstör sin ekonomi för skojs skull..
Citera
2020-03-10, 12:49
Medlem
Blocket stoppar all försäljning av skyddsutrustning för Corona 😬 jösses vad tarvligt för de godsinta som köpt och vill dela med sig till behövande.. 😅
Citera
2020-03-10, 12:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Nöjesresenärer som tagit smittan hit har visat prov på exceptionell själviskhet och total oförmåga att tänka klarsynt.

De kommer ha orsakat många människors död när detta är klart - och andra människor kommer inte ha samma tur som de själva med noggrann vård. Jag hoppas man identifierar och straffar var och en av dem.

Ett ordentligt jävla straff skulle vara på sin plats ja, men tyvärr aldrig i vårat handlingsförlamade skitland. Kolla bara på hur regeringen, vad har dom gjort för att motverka detta? Absolut Ingenting. Man gör inget åt det så kanske det försvinner.
Citera
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Nöjesresenärer som tagit smittan hit har visat prov på exceptionell själviskhet och total oförmåga att tänka klarsynt.

De kommer ha orsakat många människors död när detta är klart - och andra människor kommer inte ha samma tur som de själva med noggrann vård. Jag hoppas man identifierar och straffar var och en av dem.

Tänker du skrivna egna lagar då eller? Dom har bara gjort som FHM säger. Åk vart du vill, lämna barnen på dagis och sjukskriv dig om du känner dig krasslig.
Citera
Medlem
Zlatan.s avatar
Från expressen:
"Sjukhuset misstänker att det kan röra sig om inhemsk smitta.
Även under gårdagen kom beskedet att en person som insjuknat i corona i Stockholm varken rest utomlands i närtid, eller varit i kontakt med någon smittas person. Den patienten vårdas på Sankt Görans sjukhus i Stockholm.
De nya fallen betyder dock inte att vi har allmän smittspridning i landet, enligt Folkhälsomyndigheten.
"

Ehm va, det gör det väl visst? Det här är väl något som klart tyder på det.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ja, det ifrågasätts inte utan påstående att sömn är effektivare mot covid-19 än munskydd.

Ok. Har inget svar på det.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Givetvis så måste vi veta eventuell sjukdomshistoria och om det funnits något latent.
Men visst låter det oroväckande när en 30-åring dör. Eventuellt så kan yngre människor dö också på grund av genetisk sårbarhet.
Det blir intressant att höra mer om det här fallet.
Även om de flesta som dör är gamla människor.

Du kommer aldrig få veta på grund av sekretessen. Tyvärr gör det att tråden är full av förutfattade meningar. Visst kan en 30-åring vara sjuk, i diabetes till exempel är inte ovanligt och det låg på andra plats efter hjärt- & kärlsjukdomar som bidragande dödsorsak 9,2%. Betyder inte att alla med diabetes dör om de får corona.

Googlade att 50 000 har diabetes typ 1 varav 7000 barn. Diabetes typ 2 är det äldre som får 500 000 men många av dem har bara lindriga symtom trots det är det givetvis bidragande om de får corona.

Sedan kan man resonera så här. Hur sannolikt är det att någon av de 7000 barnen som utgör 0,07% av Sveriges befolkning får corona. Inte så sannolikt eftersom bara 0,0026% av svenskarna fått det hittills.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Jag är inte övertygad om nyheten från Kina att antal sjuka minskar.
Inte förrän det är bevisat så har de säkerligen helt enkelt beordrat folk att börja arbeta igen annars riskerar hela världsekonomin att krascha då Kina är världens fabrik.
Kina är världens mest brutala diktatur. Vad tror ni de kan göra om de svetsar igen folk i deras hem eller kremerar dem levande?

"vem bryr sig om 80.000 fabriksarbetare hos Apple eller Huawei dör av viruset. Vi skickar bara 80.000 uigurer som kan ersätta dem. Vi har flera miljarder folk som kan ersätta dem."

*Nu fick jag reda på att kineserna sluta testa folk för viruset. Självklart får de lägre antal sjuka då.

Det samma gäller för Turkiet och afrikanska länder. Varför har de inte rapporterat några fall?
Viruset är i Cypern, Irak, Iran, Armenien. Grekland, Bulgarien, Cypern...men inte Turkiet.

Summa summarum. Kina och Turkiet ljuger om sina siffror.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2020-03-10 kl. 13:03.
Citera
2020-03-10, 12:51
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Andningsskyddsmasker skyddar nog en hel del mot smitta i luften också. Det viktiga är som sagt att de sitter ordentligt och att det inte är stora glipor, som det ofta blir med enklare engångsmasker. Det bästa är ju dock såklart full "rymddräkt" med eget luftsystem. Såna kostar dock tiotusentals kr per kit.

Har du länk till källa om smitta i luften? Jag behöver skicka det till några jag känner som inte förstår allvaret i situationen.
Japp
https://norrahalland.se/kand-professor-corona-ar-luftburet/

Lycka till, mina vänner vill stoppa huvudet i sanden.....

Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Haha, vart har du läst att det är luftburet? En ding ding värld?
Se ovan, denna har länkats ett antal gånger nu

Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Källa?
-"-
Senast redigerad av LuluBrooksie 2020-03-10 kl. 12:56.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
123 nya schweizare har rapporterats smittade idag (totalt 497)./Worldometers

Förutom närheten till norra Italien, är det något specifikt i alpmiljön som passar viruset?
Citera
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Blocket stoppar all försäljning av skyddsutrustning för Corona 😬 jösses vad tarvligt för de godsinta som köpt och vill dela med sig till behövande.. 😅

Det hedrar Blocket att dom tar sitt ansvar. Låt oss hoppas på mer av sådant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hmm... ingen rapport från Västra Götaland än idag? Noll nya smittade??

Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Brukar inte Stockholm ha släppt sina siffror vid den här tiden på dagen?

"Det är över nu, allt är bra igen, fortsätt åka tunnelbana och buss till jobbet"...

Eller har de bara börjat mörka i ännu ett fåfängt försök att fördröja den allmänna paniken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in