2020-03-10, 00:40
Medlem
Eftersom coronaviruset gör att många får lunginflammation så vill jag påpeka-

"Även om man just haft mykoplasmapneumoni kan man alltså bli återsmittad. Det är därför den här formen av lunginflammationen är ökänd för att vandra runt på arbetsplatser i all evighet."
Citera
2020-03-10, 00:40
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seppo1337
Hej. Jag ville bara återkoppla till ditt svar 24 timmar senare, när 6 mycket kompetenta branschkollegor nu öppet ifrågasatt Tegnell & co's ledarskap och kompetens: läkartidningen.se

Ska vi ta diskussionen om Tegnells kompetens ännu en gång?
Härligt att det verkar finnas några vettiga personer ännu i landet. Hoppas deras synpunkter uppmärksammas och får snabbt genomslag.
Citera
2020-03-10, 00:41
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man kan ju fokusera på babblet i den här tråden då om olika munskydds vara och icke vara. Den läkaren satt med ett vanligt munskydd. Man kan undra varför. om det nu inte hjälper?

Det finns belägg för att det hjälper att du inte smittar andra, om det emot förmodan är så att du har viruset men att det inte visats i prover. OBS de vet inte tillräkligt om viruset än, det är en helt ny mutation av SARS, som de inte forskat på innan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Hur kommer det sig att AT just nu åker till Somalia? Är det för att få bort honom ur rampljuset?

Vad tror ni?

Länk till SvD artikel
https://www.svd.se/anders-tegnell-har-rest-till-somalia

Han behandlades ganska illa här i Sverige, kanske bara ville komma iväg ett tag.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Ah ok. Det har du rätt i. Verkar inte vara någon bra affär hittills. Men det kan ju ändra sig 😷

Sjukvården kommer behöva dessa masker
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Hur kan statistiken vara rätt?
Alla som får lätta symptom blir inte testade. Men alla med svåra symptom (de som dör) blir testade.

Håll inte på att blanda in massa fantasi-siffror när vi andra räknar på de siffror vi har på hand, gå o lägg dig.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Är det inte så att andningsskyddet begränsar spridning från den som är smittad, men inte hindrar den som är frisk från att bli infekterad?

Ja så har jag fattat det.
Citera
2020-03-10, 00:42
Medlem
Citat:
Tack!

Det där med plasma från tillfrisknande låter som en behandlingsmöjlighet, om det finns tillräckligt många tillfrisknade och utvinning av sådan plasma kan sättas i system.

Vaccin vore bra, men allt som kan hjälpa till så länge det inte finns vaccin är bra.

Vi får också hoppas att inte vården lamslås av för många fall och av för många smittade inom vården...

Jag har absolut ingen insyn i Sveriges första fall i Jönköping men jag fick en känsla av att hennes långa vårdtid berodde på att man ville tappa henne på så mycket plasma som möjligt när hon ändå var inneliggande.

Men det är bara spekulationer från min sida.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Du skrev ju själv; "döda/tillfrisknade"...
Bara att stoppa in siffror.

Ja din idiot, har du 10 döda och 10 tillfrisknade så har du ju haft 20 som blivit smittade, då är alltså dödligheten 50%.. Håll käften nu.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Är det inte så att andningsskyddet begränsar spridning från den som är smittad, men inte hindrar den som är frisk från att bli infekterad?

Nej det är vanliga munskydd du pratar om. Andningsmasker används av sjukvårdspersonal på infektionsklinikerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Han behandlades ganska illa här i Sverige, kanske bara ville komma iväg ett tag.

Kan de inte byta ut honom mot Dawit Isaak? Jag vet att det inte är samma land, men Tegnell förtjänar att sitta resten av livet i ett smutsigt afrikanskt fängelse utan rättegång!
Citera
2020-03-10, 00:44
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:

Nej. Det är en myt för att folk inte skall hamstra andningsskydd. Eftersom hela EU har brist på detta. Däremot är det sant att de kirurgiska munskydden (fyrkantig tyg) gör mest nytta på den smittade patienten. (främst eftersom det är stor brist på FFP2/FFP3 skydd)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in