2020-03-10, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggmunkaren
Vad tror ni kommer hända i Sverige den närmsta veckan? Jag pluggar på universitet och en person i min klass med rötter i Kina hävdar att hen fått information från kinesiska läkare att läget inte alls är som media beskriver, utan folk dör som flugor i alla möjliga åldrar men detta mörkas naturligtvis. Svårt att veta hur man skall ställa sig till den informationen. Tror ni högskolor och universitet kommer att stängas ner i Sverige också, likt Italien tex?
Det är möjligt att folk dör i Kina eftersom många är svårt sjuka.
Vad gäller själva spridningen av smittan i Kina så verkar de ha koll.
De har ju vidtagit åtgärder som vi skulle betrakta som science-fiction.
Att Svenska universitet skulle stänga ned är också science-fiction :-)
Senast redigerad av Flashback100 2020-03-10 kl. 12:31.
Citera
2020-03-10, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reservation
Vilka medier har varit snabbast på att bekräfta nya fall i Sverige?

DN/Aftonbladet/Expressen/svt etc.

Expressen.
Citera
2020-03-10, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du menar att du utifrån ett fall har hela bilden klar och även vet hur hans egentliga status var. Finns ju mängder med människor som är allvarligt sjuka utan att veta det och lika många som har latenta åkommor som drivs fram vid exempelvis ett virustillslag.

Det finns inget mer pantat än att rycka fram enstaka exempel från nätet och peka finger åt andra. Tre fingrar pekar tillbaka på dig själv.

Kan skicka dig hur många fall som helst. Har följt detta sedan det började i Wuhan. Folk som tror det är en vanlig influensa kommer sprida detta vidare. Smittskyddslagen borde gälla med dem som reste under förra veckan med.

Kan skicka fler där läkare uttalar sig om att dom aldrig varit med om liknande. Svenskar må ju vara det dummaste folket. Tror aldrig något ska hända och att allt är lugnt. På ett sätt hoppas jag skiten sprider sig så det blir lite rensning
Citera
2020-03-10, 12:28
Medlem
Mi-Mas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Hur som helst så verkar det finnas ett mörkertal.

Sannolikheten att det finns det är större än att det inte gör det, skrämmande nog.
Citera
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
De nya fallen betyder dock inte att vi har allmän smittspridning i landet, enligt Folkhälsomyndigheten.

https://www.expressen.se/nyheter/regeringens-krispaket-mer-pengar-till-varden/

Det är väl självklart att det betyder att vi har allmän smittspridning i landet eller hur har dom fått smittan, storken? Den som smittade smittar inga fler kanske dom tror. Man undrar varför Folkhälsomyndigheten ser så lätt på allting, det är som om man önskar allmän smittspridning eller är testkit snart slut?
Den här typen av fall utan koppling till nån som fått det utomlands är ju exakt vad allmän smittspridning betyder. Men nu omdefinierar FHM begreppet till att betyda allmän smittspridning som grasserar överallt helt okontrollerat. Och där är vi förhoppningsvis inte än. Men omdefinieringen drivs väl delvis av jobbigheten i att behöva inse att det som i början sas var omöjligt, och senare väldigt osannolikt, nu är ett faktum: community spread i Svärje.
Citera
Bannlyst
Familj i Sverige som valt att sätta sig själva i karantän på obestämd tid p.g.a att dom tillhör riskgruppen.

https://instagram.com/themixedfamili
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Flrsta på IVA i alla fall...

Dom lär inte låta patienten dö i första taget. Med respirator kan man hålla någon levande i stort sett för alltid, så det lär dröja. Blir först när det kommer in någon annan bättre behövande som man kopplar ur.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Va vilka 25+ år, spanska sjukan var 1918-1920 och första världskriget tog slut 1919.
Låste "andra" där det stod första, sorry, läste fel.

--

En elev på Särö skola i Kungsbacka kommun är den som först drabbats av coronaviruset i Halland. Skolan är öppen som vanligt.
– Vi följer Folkhälsomyndighetens råd och det innebär att friska elever är välkomna till skolan, säger förvaltningschef Maria Andersson.
https://norrahalland.se/elev-pa-skola-coronasmittad/

Följa FHM's råd
Citera
2020-03-10, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Varför hoppar du på mig på det här oförskämda sättet?

Jag är varken utvecklingsstörd eller obegåvad på något annat sätt. Har du inte uppmärksammat att vår högst eminente statsepidemiolog anser att karantän är verkningslöst? Att det inte finns bevis för att det fungerar.

Jag visar nu upp ett exempel på att det - förmodligen - fungerar mycket bra med karantän. Eftersom jag har en alldeles utomordentlig analytisk förmåga så är jag också medveten om att det inte - utan undersökningar - går att hävda att det föreligger ett direkt orsakssamband mellan karantänen och de låga siffrorna i Prato. De skulle ju kunna bero på något annat. Eller hur?

Jag angrep inte dig, jag förstår att du förstår. Jag angrep det faktum att det överhuvudtaget förekommer en helt efterbliven debatt huruvida karantän fungerar eller inte. Om riktig karantän faktiskt införs där människor är kontinuerligt fysiskt inspärrade, så är det ju helt självklart att det fungerar. Det finns inget "förmodligen" i det hela, såvida det inte är en smitta som sprids långt med vinden eller av insekter och djur som vi inte kan kontrollera.
Citera
2020-03-10, 12:29
Medlem
Robocraps avatar
Kina har tydligen "vunnit" över viruset..

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8094489/Chinas-Xi-pays-visit-virus-epicentre-Wuhan.html?ito=push-notification&ci=9729&si=2505919
Citera
2020-03-10, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du menar att du utifrån ett fall har hela bilden klar och även vet hur hans egentliga status var. Finns ju mängder med människor som är allvarligt sjuka utan att veta det och lika många som har latenta åkommor som drivs fram vid exempelvis ett virustillslag.

Det finns inget mer pantat än att rycka fram enstaka exempel från nätet och peka finger åt andra. Tre fingrar pekar tillbaka på dig själv.

Givetvis så måste vi veta eventuell sjukdomshistoria och om det funnits något latent.
Men visst låter det oroväckande när en 30-åring dör. Eventuellt så kan yngre människor dö också på grund av genetisk sårbarhet.
Det blir intressant att höra mer om det här fallet.
Även om de flesta som dör är gamla människor.
Citera
2020-03-10, 12:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannos1992
Kan skicka dig hur många fall som helst. Har följt detta sedan det började i Wuhan. Folk som tror det är en vanlig influensa kommer sprida detta vidare. Smittskyddslagen borde gälla med dem som reste under förra veckan med.

Kan skicka fler där läkare uttalar sig om att dom aldrig varit med om liknande. Svenskar må ju vara det dummaste folket. Tror aldrig något ska hända och att allt är lugnt. På ett sätt hoppas jag skiten sprider sig så det blir lite rensning

Du har ingen aning om hur det verkligen är och framför allt vet du inte hur överjävlig en säsongsinfluensa kan bli om den får fäste. Du kan inte skicka hur många fall som helst. Du kan bara skicka det som skvallermedia kablar ut och fokuserar på.

Förklara gärna hur det kan vara så många som klarar sig utan att det blir komplikationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in