2020-03-10, 08:37
Medlem
Soterns avatar
Italien har fallit, det är bara att konstatera. Finns det något enda rationellt argument för att inte övriga länder i Europa kommer gå samma väg?
Citera
2020-03-10, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwedenland
Exakt så kommer mer att ske. De som ska fatta de "jobbiga" besluten är rädda för att fatta "jobbiga" beslut.

Nej dom är inte rädda för att fatta "jobbiga" beslut. Dom arbetar ju aktivt mot att någon annan än dom själv ska få ta beslut! Inga skolor får stänga eller köra undervisning på distans. Det är "pinligt" att ta sådana lokala beslut enligt Agnes Wold.

Det är en mycket stor tro på centrala beslut, att dom har all information kring smittspridning och att dom kommer att fatta rätt beslut i rätt tid.
Citera
2020-03-10, 08:38
Medlem
Jeff.Becks avatar
Det största felsteget är sannolikt att resenärer från Iran och Italien inte sattes i obligatorisk karantän.

USA sätter ett kryssningsfartyg i karantän pga 20 smittade. Av de som kommit hem från Italien verkar det en betydligt högre andel varit smittade.
Citera
2020-03-10, 08:39
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Slemhinnor har du i ögon, öron, näsa, hals, anal, vagina och urinrör. Undvik att pilla dig på dessa ställen.

Ja, jag har förstått det nu. Ville bara kolla säkert att Stefan Löfven hade rätt i sitt påstående. Tack för alla svar!
Citera
2020-03-10, 08:39
Medlem
Wow har ni sett att alla länder ovanför oss i listan över smittade länder har dödsfall.... Sverige ligger nära på tur nu :/

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-03-10, 08:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwedenland
Exakt så kommer att ske. De som ska fatta de "jobbiga" besluten är rädda för att fatta "jobbiga" beslut. Därför kommer vi nu att få en katastrofal utveckling som i Italien. Folk kommer att smittas precis så som du sa plus på de kommunala färdmedel som jag anser är mycket farliga att färdas i ur smittskyddssynpunkt. Plus att folk köar på väg in i bussen exempelvis...någon hostar framför eller bakom en kanske och de små partiklarna andas in och sätter sig på en kläder...sedan sitter man med kontaminerade kläder i fikarummet och smittan hamnar på en stol där nästa person som sätter sig på samma plats i sin tur får en del virer på sig. Efter att hen rört stolen med handen när hen drog ut den kliar det i näsan och handen åker upp mot ansiktet...
Stängda skolor och låt folk som kan jobba hemifrån för guds skull! Hur svårt kan det vara att begripa att detta är vår enda chans att begränsa spridningen i nuläget? Eftersom man inte testar andra än de som kommer från riskområden har vi säkert börjat få ett betydande mörkertal av smittade, särskilt i det drabbade Stockholmsområdet .

Det fetade är precis det som måste till nu. För övrigt håller jag med dig om allt ovan.
Citera
2020-03-10, 08:41
Bannlyst
Finns det nån intervju med nån som varit smittad och nu blivit friskförklarad och återgått till jobb och vardag som bor i Europa?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
En del virus kan dessutom ligga kvar i kroppen som en latent smitta. DVS bryta ut då en persons immunförsvar är försvagat. Detta virus verkar ju just kunna ge sig på imunförsvaret och orsaka skador som gör att personens egent immunförsvar atackerar kroppen.

Om viruset muterar och blir ett virus som kan existera i kroppen latent så kan det ta livet av folk vid andra sjukdomar som gör immunförsvaret svagare..eller vid olika trauman som kan drabba folk.

Jag ser gärna att du visar forskning som styrker ditt påstående(fetade).

Och som med alla andra påståenden duger det inte att doktor Plingplong i Shanghai tror eller misstänker att det kan vara så.

Ingen regel utan undantag, men visa gärna att fenomenet är generellt och vanligt förekommande, annars är det ingenting att lägga vikt vid i det stora hela.

Man kan dö av en vaccindos också, autoimmun reaktion.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Troligen har de testat så många att de fångat upp även milda/asymptomatiska fall i högre grad än andra länder.

Så du menar alltså att om Sverige får 10.000 smittade i Stockholm och alla fallen hittas så kommer de överleva och få hjälp på sjukhus ÄVEN om de är +85 år med många undersjukdomar?

Jag tror något är lurt där borta i all statistik !
Deras skiljer sig från resten av världen Knappast något unikt land med supermänniskor

De måste ha fler dödsfall som de tystar med (rapporterar in coronafall som död i hjärtinfarkt tex)
För knappast att alla är unga under 20 år i hela landet.
Knappast att de hittar fallen gör att det skulle hjälpa så mycket men visst det startade i den där sekten så de kanske är några sändebud från deras gud.. typ odödliga pga det. De 50 döda är icke medlemmar ur sekten
Senast redigerad av Soltorkadetomater 2020-03-10 kl. 08:46.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Jag frågar igen:

Varför dör så få i Sydkorea?

7513 smittade
54 döda

Inget annat land är ens i närheten av de siffrorna så VAD är det frågan om?

Ja du, antingen så mörkar de eller så drabbar viruset inte sydkoreaner lika hårt som övriga.
Citera
2020-03-10, 08:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Jag frågar igen:

Varför dör så få i Sydkorea?

7513 smittade
54 döda

Inget annat land är ens i närheten av de siffrorna så VAD är det frågan om?

Yngre del av befolkningen som är smittad. Testar många så hittar fler fall. Sjukvården hinner med så man behöver inte som Italien välja vem som ska få respirator mm
Citera
2020-03-10, 08:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det borde man ha gjort ja, om inte tidigare så när Sverige gick från 1 fall till 10.
Men allt går så långsamt i Sverige, det är som att de redan gett upp.

Ju längre de väntar, desto värre kommer det bli. Jag tror seriöst vi hamnar där ändå. Det vi sysslar med i Sverige är galenskap. Jag bävar för att höra smittsiffrorna om någon/några veckor i det här landet. Samt hur många vårdplatser som behövs och vilken brist det finns och om döda som det inte kommer bli liggande. Fy fan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in