2020-03-10, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
FAN VAD TREVLIGT!
Kan folk för i helvete sluta gå till akutmottagningar och vårdcentraler? Om sjukvårdsapparaten faller så är alla körda.

15-20 pers i karantän på St Göran. Nu kanske minst lika många på SöS.

Varför fixar dem inte fram hemtester?
Jag gissar att personen inte anlände som en potentiell smittbärare, fick inte rådet att isolera sig alltså.
Jag gissar även att de som betraktas som potentiella smittbärare hanteras av speciell personal.
Citera
2020-03-10, 12:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Vi? Kina är på rätt väg och har varit så länge. Deras metoder för att komma dit är dock av en helt annan art än det Sverige och andra länder sysslar med.

Ja sanningens ögonblick närmar sig för Sverige. Skall vi ta det på allvar eller bara smittspåra tills alla har det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jannos1992
För er som tror det är en vanlig influensa. Hoppa fram till 0:50

https://www.youtube.com/watch?v=7JedXOgOPC8&fbclid=IwAR1ey_rElVz6oOMY2pZdT h-VwmZ-IpqZysXqUxmI3GRkdarnAQmvgJDfUB0

Kille i 30 års åldern som var fullt frisk. Inga bakomliggande sjukdomar. Ena lungan har kollapsat och han vet inte hur länge han har kvar.

Men.. Det är bara en vanlig influensa? Right?

Varje år så dör över 200 människor i Sverige av vanlig influensa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Va döing läs på bättre, jag preppar inte!

Det borde du göra. Innan det är för sent. Denna veckan är nog den sista innan smittspridningen pågår överallt. Handla strax efter att affärerna öppnar på morgonen och stanna så kort tid som möjligt inne i affären, med tanke på risken för spridning via ventilation och luftströmmar i butiken.
Citera
Medlem
Mi-Mas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
FAN VAD TREVLIGT!
Kan folk för i helvete sluta gå till akutmottagningar och vårdcentraler? Om sjukvårdsapparaten faller så är alla körda.

15-20 pers i karantän på St Göran. Nu kanske minst lika många på SöS.

Varför fixar dem inte fram hemtester?

Nu kan det ju tyvärr vara så att hen fått just det rådet att söka sig till akutmottagning/VC...
Citera
2020-03-10, 12:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Inte patientens fel. Har du inte varit i riskområde, så kan du ju enligt FHM inte ha Corona. Det ser jag som det stora problemet.

Ja de måste börja testa mycket bredare. Alla med förkylningssymptom borde testas.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Vilket dock kommer ge en fråga om känsligheten sjunkar (= vi missar fler) om provtagningen blir felaktig

Dock, enligt socialstyrelens lägesrapport från igår hade vi skyddsutrustning för 5806 diagnosbesök. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/ovrigt/socialstyrelsen-nationell-lagesrapport-200309.pdf

Ingår det i samma pool som våra 1400 vårddygn så är skyddsutrusning jävligt begränsat ja.
Man kan tänka sig ett enklare självtest där man kan acceptera en del false positives (men EJ false negatives). Och om man får positivt svar så får man bege sig in på sjukan/labbet för ett mer noggrannt och resurskrävande test.

Ja det låter hiskeligt begränsat. Särskilt om samma utrustning behövs för testningen, då blir det än färre "vårddygn".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mi-Ma
Nu kan det ju tyvärr vara så att hen fått just det rådet att söka sig till akutmottagning/VC...
Hur som helst så verkar det finnas ett mörkertal.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Dom har ju något högre spridning jämfört med Sverige så det kan man ju förstå. Men åker du till Köpenhamn är det precis som Malmö livet pågår precis som vanligt, folk går ut och dricker öl på kvällarna, går på nattklubb och jobbar.

Man ska inte vänta på att det ska hända, utan förhindra att det händer. Annars får man mycket mer att göra senare. Det blir mycket svårare till omöjligt att spåra smittan när den sprider sig bland öldrickarna på puben.
Citera
2020-03-10, 12:23
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Även om så 100 miljoner människor hade dött av detta så vore det bättre än de ekonomiska konsekvenserna som kommer att orsakas av hispiga människor och myndigheter. Aldrig varit speciellt nojig för viruset och är själv på redande fot i Schweiz. Jag börjar dock på allvar bli orolig för de ekonomiska följderna av alla överdrivna åtgärder. Ta det lugnt och isolera de äldre och multisjuka inom rimliga gränser.

Den verkliga katastrofen är alla liv som tillintetgörs av utebliven turism samt det ovärdiga i att champions league- matcher spelas utan publik. Man riskerar att skicka anrika idrottsklubbar i konkurs då deras redan ansträngda ekonomi inte klarar sig månader utan publikintäkter. Alla har inte samma jävla TV-avtal som NBA.

De ekonomiska konsekvenserna kan bli betydligt större om man inte försöker fördröja viruset då samhället i sig kan kollapsa.

Sjukvård i kollaps
Stor del av poliskåren ligger sjuka och kriminella kan härja fritt

Det kan bli anarki om man inte drar till med drastiska åtgärder.

Det är därför Kina/Italien och andra länder tagit så drastiska åtgärder, kortsiktigt kommer det skada ekonomin men långsiktigt är det värt de. Tänk på att dessa länder bryr sig om sin ekonomi mer än att en stor del av deras äldre befolkning dör ut.

Säger en hel del om deras agerande.

https://www.youtube.com/watch?v=3etuaYTDwFI&t=

11.50 och framåt.

Myndigheter och regeringar måste balansera mellan följande faktorer:

1. Stoppa pandemin
2. Hålla ekonomin rullande (talar för sig själv)
3. Hålla sjukvården ifrån kollaps (annars kan dödligheten öka drastiskt och även påverka yngre generationer som inte får den sjukvård som behövs, vilket är det vi börjat se i Italien nu).
Senast redigerad av Haddock93 2020-03-10 kl. 12:27.
Citera
2020-03-10, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
Nej, du är en ynklig liten rasse.
Stor i orden (på Flashback i din anonymitet) men liten på jorden.

Om du inte är i riskgrupperna så har du inget att vara rädd för.
.
Nej jag tillhör inte riskgruppen men jag vill inte bli däckad. Jag har en träning att sköta. Jag vill inte tappa min kondition Även om man inte tillhör riskgruppen vore det katastrof att bli liggande i 4 veckor och kanske få följdsjukdomar.

Du själv skulle inte vilja ha denna skiten. Ingen kan säga hur hårt det drabbar, det verkar vara mycket individuellt. Men nu vet jag mer om hur jag skall undvika smittan.
Citera
2020-03-10, 12:24
Medlem
Vad tror ni kommer hända i Sverige den närmsta veckan? Jag pluggar på universitet och en person i min klass med rötter i Kina hävdar att hen fått information från kinesiska läkare att läget inte alls är som media beskriver, utan folk dör som flugor i alla möjliga åldrar men detta mörkas naturligtvis. Svårt att veta hur man skall ställa sig till den informationen. Tror ni högskolor och universitet kommer att stängas ner i Sverige också, likt Italien tex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in