2020-03-10, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ibland måste man ju bara gå på offentliga toaletter, vad vore alternativet? Just när man går ut måste man ju ta i handtaget. Jag använder vänster hand. Jag har tvättat händerna, skall jag skydda handen med toalettpapper när jag tar i handtaget eller skall jag ha speciella skyddshanskar?

Detta känns inte alls bra. Nu är jag orolig.
öppna med armbågen, sparka igen med foten
Citera
2020-03-10, 11:59
Medlem
Uppsala barncentrum och vårdcentral på Klostergatan i Uppsala har på tisdagen stängt ner på grund av eventuell coronasmitta, skriver UNT.
Citera
2020-03-10, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag hoppas att du har rätt.
Om de testar 100/dag och bara hittar 3 stycken så kanske det ebbar ut ändå...
Ja, men då kan vi tacka Danmark som tar sånt stort ansvar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Herpes blommar upp när immunförsvaret är försvagat, till exempel vid stress, sömnbrist med mera.

Således är det, som sagt, en god idé att sluta panika och sov ordentligt, då ökar chansen sannolikt för att hålla Covid-19 borta, hjälper troligen mer än munskydd och hjälm.
Haha, var är det vetenskapliga beviset för att man kan sova bort covid-19?
Extremt låg nivå på dessa inlägg.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
100/dygn för tillfället enligt region Skåne
Citat:
Ursprungligen postat av popll
De testar väldigt få här. Långsamma som vanligt. Tror mörkertalet är stort. Se Danmark och de som kommer från Kastrup.
Ja oavsett påstådd "kapacitet" misstänker även jag att man testar väldigt få i Sverige. Jag misstänker att regionerna har brist på testkit och att "kapaciteten" de påstår att de har är själva labb- och analyskapaciteten.

I sydkorea där man ser ut att bli framgångsrik med att stoppa smittan testar man massor. Dessutom dokumenterar och publicerar de hur många de testar per dygn. De senaste rapporterade dygnet har de utfört 12 000 tester.

https://www.cdc.go.kr/board/board.es?mid=a30402000000&bid=0030&act=view&list_n o=366512&tag=&nPage=1
Citera
2020-03-10, 12:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Historiskt har det inte fungerat, har ibland hörts från AT. Tror tanken är att i de flesta fall har isoleringen inte hållit i längden och smittan har då ändå kommit in/ut. Stämmer säkert, men det tycks mig som att man då glömmer att även en inbromsning av smittan ger värdefull tid, också om den inte stoppas totalt.

Ja det är viktigt på flera vis. 1) Om de sjuka sprids ut över tid belastas inte sjukvården lika mycket vid varje givet tillfälle. 2) man får mer tid att ta fram anti-virala mediciner. 3) man får mer tid att ta fram vaccin 4) man får mer tid att skaffa fram skyddsmedel, fler sjukvårdsplatser, fler lungmaskiner, fler testkitt, etc. 5) Sjukvården hinner få erfarenhet och lära sig hur man behandlar de sjuka på det mest effektiva sättet.

Kan någon komma på fler fördelar med att bromsa utbrottet så mycket som möjligt?
Citera
2020-03-10, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag är verkligen inte någon domedagsprofet, men jag tycker det känns jävligt läskigt att man i stort sett bara testar folk som varit i Italien. Bara igår hittade man ju en i Kungälv och en på st Göran, som inte varit det.
Dom har ingen känd koppling till Italien eller någon som rest därifrån.
Före helgen har vi ju inte testat någon som inte har den kopplingen. Vi får väl se vad som händer när vi börjar testa lite bredare. Hoppas verkligen att vi inte är ett italiencase
Sedan i början av mars testas även patienter med luftvägssymtom utan känd orsak eller koppling till covid-19-smittade personer.
Citera
2020-03-10, 12:02
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja, men då kan vi tacka Danmark som tar sånt stort ansvar

Va? Malmö är fyllt med danskar, vad tar dom för ansvar menar du?
Citera
Medlem
”Det är allvar nu” konstaterar man efter presskonf i Danmark.
Smittade gick från 90 till ca 160 på ett dygn!
Citera
Medlem
Är det inte dags att bara släppa det här nu? Låt sjukdomen ha sin gång och gå vidare här i livet...
Citera
Medlem
En sak jag inte förstår det är varför alla köper så in i helvetes mycket handsprit? Men tvålen verkar de låta vara?

Handsprit är liksom inte bättre än tvål och vatten, förstår inte denna hysteri för handsprit.
Citera
2020-03-10, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Att viruset ligger i latensfas och sedan bryter ut igen är bara domedagsprofeternas perversa önskan... Det finns inget som tyder på det.

Men vill ändå påpeka att både herpes och vattkoppor (två vanliga virus) kan ligga latenta för att sedan bryta ut igen. Vattkoppor i form av bältros.

Yes, är medveten om det, ville bara se om den självutnämnda virologen som plötsligt har expertis nog för att hitta på om viruset i fråga samt uttalade sig om karantän faktiskt kunde något alls.

Finns ju som du säger inget som tyder på att viruset går i vilostadie för att sedan komma tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in