2020-03-10, 11:04
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
3300 som jobbade inom sjukvården har strukit med i Kina och de är ju inga pensionärer direkt...detta virus är livsfarligt och det finns inget botemedel..paniken är befogad.

https://www.businessinsider.com/healthcare-workers-getting-coronavirus-500-infected-2020-2?r=US&IR=T

Hur är det med läsförståelsen? 13 har dött. 3400 har blivit smittade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
Fast i hans citat står det 0.1 % av antalet infekterade. Alla på jorden blir inte infekterade av säsongsinfluensan varje år...

Snittet är 200 döda årligen i Sverige varje år.
Det borde således vara _____ om dödligheten sägs vara 0,1% av mänskligheten.

Dvs 10.000/200 = 50
10.000.000/50 = 200.000 smittade varje år i Sverige ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Nej nej hallå tänk själv vafasen!! kom igen nu
0,1% är ju för hög andel alltså seriöst!
Titta det innebär att 1/1000-del av jorden skulle dö varje år?

Är det de du säger? I influensa ?

Det skulle i så fall innebära att över 10.000 svenskar dör i influensa varje år :s
Nehe du

Du har rätt i att siffran inte stämmer men kan inte du och alla andra idioter ta och lära er att tänka till innan ni ger er på att räkna. Tror du att ALLA på hela jorden och alla i Sverige blir sjuka i influensan varje år?

0,01%-0,06% är det som gäller för säsongsinfluensan. Ca 200 dör årligen i Sverige.
Citera
2020-03-10, 11:05
Medlem
Soterns avatar
Finns det någon statistik på hur många av de som blir smittade som utvecklar sjukdomen? Jag antar att inte alla som blir exponerade för smittan blir sjuka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Hur är det med läsförståelsen? 13 har dött. 3400 har blivit smittade.

Jag skrev fel...13 dog och de är ju unga,
Citera
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
INGEN ANNAN har mer kompetens än Tegnell, nä. Förrutom Trump då.

120 akutläkare samlas till möte – mötet blir av trots coronaviruset. SR

"Det finns ingen smittrisk i samhället enligt Folkhälsomyndigheten", säger Arin Malkomina, ordförande för Svensk förening för akutsjukvård Swesem.

De 120 akutläkarna kör ett möte om viruset i egen regi.
De litar inte heller på FHM som jag tolkar det.
Senast redigerad av Uteliggarn 2020-03-10 kl. 11:13.
Citera
Medlem
Tantradyss avatar
Jag tycker media och journalister är så jävla dåliga och slöa. Såg till och med att det skrevs på text TV för några dagar sedan att de trodde att man skulle få fram ett vaccin inom tre månader. Jo tjosan! Sanningen är att man ända sedan SARS (2005) försökt få fram ett Coronavaccin, utan att lyckas. Det som räddade oss den gången var att den andra vågen inte muterade och blev aggressivare (såsom Spanska sjukan gjorde).

Jag läste för några år sedan en vetenskaplig artikel (minns inte om det var tidskrift eller bok - blir utan källa således!) om corona, och vilka effekter det skulle få på jordens befolkning vid en mutation a la aggressivare. Beräkningen var att upp emot en miljard människor skulle komma att avlida - så man förstår myndigheternas "panik". Journalisterna och media verkar mest tycka att det är spännande! Vissa människor har ett medfött genetiskt skydd (precis som med HIV), så alla kommer inte att gå åt.
Citera
2020-03-10, 11:06
Medlem
https://www.dn.se/sthlm/fa-ecmo-platser-for-svart-coronasjuka-pa-nya-karolinska/

Inte särskilt rolig läsning, men viktigt att känna till för er som undgått den här informationen.
Citera
2020-03-10, 11:06
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Om det är över 1000 fall i Sverige den 17de mars så kommer jag att hålla mig på gården hemma tills detta blommat över.

Det är precis så här jag tänker, samma siffra. 1000 är kritiskt för mig. För det betyder att det kan finnas 2000-3000 fall i samhället som inte rapporterats. Så mörkertalet anses vara att för varje upptäckt fall finns det 2 oupptäckta. Har också sett högre siffror på oupptäckta, upp till fyra faktiskt.

Någon som vet om coronaviruset smittar genom ventilationen mellan lägenheter i ett hyreshus? Smittsamt att gå i trapphuset? Personligen tror jag att viruset kan smitta på dom två sätten, men jag vet inte.
Citera
2020-03-10, 11:07
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyret
3st nya i skåne.

http://www.mynewsdesk.com/se/region_skane/pressreleases/pressbulletin-om-covid-19-10-mars-2980402?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign =Subscription&utm_content=current_news

Då känns det nästan som att faran är på väg bort, 0 fall igår och 3 fall idag. Skånes sportlov är över sedan länge så antagligen inga fler smittade från Italien.

Har personligen tagit avstånd från konserter och att gå på krogen sedan detta startade men nu känns det ändå rätt säkert.
Citera
2020-03-10, 11:08
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uteliggarn
120 akutläkare samlas till möte – mötet blir av trots coronaviruset.

"Det finns ingen smittrisk i samhället enligt Folkhälsomyndigheten", säger Arin Malkomina, ordförande för Svensk förening för akutsjukvård Swesem.

De 120 akutläkarna kör ett möte om viruset i egen regi.
De litar heller inte på FHM som jag tolkar det.

Har du en länk så man kan läsa?
Citera
2020-03-10, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
Jag tycker media och journalister är så jävla dåliga och slöa. Såg till och med att det skrevs på text TV för några dagar sedan att de trodde att man skulle få fram ett vaccin inom tre månader. Jo tjosan! Sanningen är att man ända sedan SARS (2005) försökt få fram ett Coronavaccin, utan att lyckas. Det som räddade oss den gången var att den andra vågen inte muterade och blev aggressivare (såsom Spanska sjukan gjorde).

Jag läste för några år sedan en vetenskaplig artikel (minns inte om det var tidskrift eller bok - blir utan källa således!) om corona, och vilka effekter det skulle få på jordens befolkning vid en mutation a la aggressivare. Beräkningen var att upp emot en miljard människor skulle komma att avlida - så man förstår myndigheternas "panik". Journalisterna och media verkar mest tycka att det är spännande! Vissa människor har ett medfött genetiskt skydd (precis som med HIV), så alla kommer inte att gå åt.

Myndigheternas panik? Hur menar du nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in