2020-03-10, 15:45
Medlem
handkrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Bästa snöflinga, tänk på blodtrycket! De med högt blodtryck har lättare för att dö när de insjuknar.
Jag har väldigt bra hälsa och jag hoppas att du också har det så du klarar dig. Dock har jag familj som är sjuk och familj som är äldre, dessa bryr jag mig om och dessa vill inte jag ska dö av detta virus. Du kanske sitter i en timmerstuga i Norrland utan familj och behöver därför inte vara minsta orolig. Jag bryr mig om människorna runt mig och tar därför detta på största allvar.

Lek odödlig du neger.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Ska man stänga ned rikets 3 största städer ?
Vad ska man göra sen då?

Hela italien är i "lock down"

Vad har du för val när sjukvården kollapsar? Att folk ligger på gatorna o dör eller att vi stoppar spridningen av smittan?
Citera
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Inte ens KOL är en riskfaktor.
Tja, cancer är inte bra enl. tidigare studier
Fast ser man på https://www.nejm.org/na101/home/literatum/publisher/mms/journals/content/nejm/0/nejm.ahead-of-print/nejmoa2002032/20200306/images/img_xlarge/nejmoa2002032_t1.jpeg är där 165 av 1099 med Hypertension= högt blodtryck + 81 med diabetes.
=>
Study on 1099 patients; characteristics include; Age, Sex, Coexisting Disorders, Symptoms

Age 15-49 = 557

Age 50-64 = 292

Age 65 and older = 153

Women = 459

Men = 640

Never Smoked = 927

Current Smoker = 137

Hypertension = 165

Diabetes = 81

Immunodeficiency = 2

Total Patients in study = 1099
& i en population med många rökare, tycks "icke-rökare" vara en riskfator..
=>
Ta det lugnt, ta en cigg..
Citera
Medlem
Då höll inte prognoserna. Vi skulle ha ett bättre läge idag men det är mycket sämre. Just nu 341 smittade and counting. Stäng alla skolor. Förbjud utlandsresor. Stäng tunnelbanor och lokaltrafiken i Göteborg. Sverige är fortfarande ett rikt land. Vi har råd att stänga ned och skydda vår befolkning.
Citera
2020-03-10, 15:46
Medlem
Covids avatar
Det betyder, at COVID-19 estimeres at kunne medføre en overdødelighed i størrelsesordenen 1.680-5.600 patienter.

Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Pressmeddelanden nu i Danmark. Nån som kan danska? för mig är det bara gröt...
https://ekstrabladet.dk/eblive/corona/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Pressmeddelanden nu i Danmark. Nån som kan danska? för mig är det bara gröt...
https://ekstrabladet.dk/eblive/corona/

Dom pratar om att det är en ytterst allvarlig situation dom står inför, och att det får stora konsekvenser för dansk ekonomi och dansk handel.

Dom ska stå enade och se till att Danmarks verksamheter tar sig igenom detta. Man ska jobba nära med berörda myndigheter, och hjälpa särskilt utsatta branscher.

Situationen börjar nu märkas i Danmark, och det kommer att bli ett likviditetsproblem inom folket som man står inför. Hur folket ska kunna betala räkningar, som kommer. Dom kommer presentera olika lösningsförslag/alternativ.

Man pratar nu om att förbjuda större folksamlingar. Man vill också ge kompensation till arrangörer som blir påverkade av det här. Man ska hjälpa varandra för att kunna ta sig igenom det här. Osv osv osv.

Sen går dom igenom vilka branscher som är berörda.

---

Sorry för dålig svenska, lyssnade och skrev samtidigt.
Citera
Medlem
Skulle ju vara bra att veta så mycket som möjligt om detta virus.
Till ex. överföring /smitta om man åker buss med någon som är smittad.

Jag såg att 19 av 21 smittade i Värmland var ungdomar som åkt i samma buss. Antar dom varit i norra Italien, och åkt buss hem.
När jag såg det tänkte jag att det kan ha varit dålig ventilation. I bilar kan man välja om luften ska cirkulera inom kupén eller om man ska ha friskluft -
Och då borde det vara självklart att man ska använda friskluft hela tiden.

Flygplan vet jag inte hur dom har det med luften om dom också kan välja luft utifrån? Borde vara självklart val i så fall. Flygplan har också luftfilter - och det måste vara noga med dessa nu.

För övrigt tycker jag man ska stoppa all onödig flygtrafik, för det är en sån snabb smittoväg. Här gäller att dra ut på tiden med smittan så det inte kommer en omöjlig massa sjuka på en gång.
Citera
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Vem får testa sig nu? Kompisen har varit i Tyskland (München i helg) och nu fått rätt hög feber dryga 38 o allmänt risig. Enl 1177 får han inte komma in o testa förens väldigt hög feber uppåt 40 och rejält medtagen.
Sa åt honom o ljuga o säga 40, men kan dom verkligen hindra misstänkta att testa sig?
Det är nog rätt trångt i dörren för att komma in för test nu, finns inte resurser till alla, myndigheterna kommer dock inte erkänna detta utan säga att det är lugnt och ingen fara förrän du ligger lamslagen och döende av feber.
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Karantän på Stockholm nu innan dom sprider ut sig i hela landet.
Vaddå jag som tänkte hyra stuga i Norrland asap...
Seriöst så kommer många fly innan karantän sätts in. Problemet med Stockholm är kollektivtrafiken och icke fungerande resvägar med bil!!
Citera
Medlem
skazzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Iom att han är pensionär så har han haft tid att förkovra sig i detta. Han har kunskaperna som behövs, han har tiden, samt att han har intresset. En bra kombination. Han är tydlig med att bara hänvisa till andra och drar inga egna slutsatser, inte mer än att han väljer vilka papper som verkar vara trovärdiga och intressanta.

man tycker att FHM borde ta sig den tiden med, det gäller inte bara den svenska det gäller motsvarigheten i andra länder med.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vad menar du? Hur ser omständigheterna ut?

Dum-snål arbetsgivare.

Kollegan kom ifrån syd-amerika (jag vet, ingen hot-spot ännu) förra veckan. Var små-krasslig på måndagen o ringde arb-givaren som sade "kom på jobb", vår policy gäller folk som har varit vid "hot-spots".

Nåväl jag o en annan kollega reagerade.., mera rejält !
(mot denna arrogans o flathet)

Såpass att den små-sjuka kvinnan tog kontakt med sin egna läkare, som beordrade henne "marsch att testas".

Den andra kollegan hade tel-kontakt med den insjuknade idag, och hon är värre. Skall pröva o ringa henne lite senare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Jag har själv försökt förklara för folk här att det inte är "luftburet" persé, men att "partioklarna" såklart flyger i tex. saliv, snor eller vad man nu kan kalla det. Men att andas på någon.... jag vet inte ens om det är möjligt? Vilka smittor finns ens som är luftburna? Jag börjar tänka gaser osv...

Gällande hygienen jag har en egen toalett som bara jag använder mer eller mindre. Så det var ingen stor sak. Jag är noga med att tvätta händerna med vanlig pumptvål och sådär, jag lagar mat, men jag dukar inte, jag måste kunna ta i barnen och jag är noga som fan med att inte peta i fejset osv osv. Heller ingen närkontakt direkt så att säga. Jag vill påstå att det är ganska vanligt, tänk dig som när någon har halsfluss eller magsjuka, man är liksom extra noga med det mesta dock.

Vet inte vilken blodgrupp jag har, borde man veta sådant? Aldrig reflerkterat över förutom när man var liten o vissa hade sådana där militärbrickor.

Jag har "L" varianten, men på universitetssjukhuset har de sagt att det egentligen inte spelar någon roll alls, rent generellt ser de samma symtom och utfall oavsett vilket.

Jag frågade även om någon varit riktigt dålig, de sa att de inte kan tala om andra patienter men att ingen hittils i sverige krävt någon form av livsuppehållande leller intensivvård.

Jag har inte hunnit tala med min polare som jobbar på labb dock på ett tag (han jag spelar spel med ibland), förutom att han skickade en skrattgråtande emoji och skrev "såklart" när jag sade att jag nu testat positivt.....

Om jag återigen skall reflektera lite själv, så är det jobbigaste nu att karantänperioden kommer kännas oändligt lång. Vi kan ju dock såklart gå ut lite på tomten så vi sitter inte inne o häckar, hade blivit sjukt jobbigt om man bott i en lägenhet utan ens balkong kan jag tänka mig.

Ang. gaser. Tanken slog mig att någon smittad släpper av en riktigt kraftig och illaluktande brakskit på bussen och därmed är hela bussen nedlusad med corona. Hemska tanke!
-------------------------
TÄNK PÅ att ni som har långa naglar: glöm inte att använda nagelborste under!!! Virus kan frodas där.
Senast redigerad av BourbonStreet 2020-03-10 kl. 15:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in