2020-03-10, 10:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Ja, så kan det absolut vara. Hon var extrem och hade väldiga behov.
Men det var inte hon som dödade honom.
Han dödade henne.

Jag vet vem som dödade vem. Men rätt ska vara rätt. Vi ska inte belägga SD med lögn konstant när det ibland är uppenbart att han också talar sanning t ex angående att Lena inte klarade av att bli lämnad. Man ska vara på sanningens sida och inte ta varje tillfälle i akt att klanka på SD.
Citera
2020-03-10, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag vet vem som dödade vem. Men rätt ska vara rätt. Vi ska inte belägga SD med lögn konstant när det ibland är uppenbart att han också talar sanning t ex angående att Lena inte klarade av att bli lämnad. Man ska vara på sanningens sida och inte ta varje tillfälle i akt att klanka på SD.

Fair enough.
Citera
2020-03-10, 10:50
Medlem
Rastades avatar
SD smutskastar alltså fortfarande på LW för att rädda sitt egna skinn.
Citera
2020-03-10, 10:51
Medlem
Snor-Johans avatar
Första förhöret av Stefan D. Notera datumen som är samma dag som LW anmäldes försvunnen.
Aktbilaga 147 förhör SD sid 5
Yvonne Eriksson
Förhörsplats
Förhörsrum I 0, arresten Örebro
Förhörsvittne
Berättelse
Pa Arvid Gunnarsmo är med som förhörsvittne.
Godtar den försvarare som rätten förordnar
Ja
Förhörsdatum Förhör påbörjat Förhör avslutat
2018-05-15 17:50 18:20
Typ av förhör Förhörssätt
RB 23:6
Utskrivet av
Stefan delges misstanke om människorov genom att ha fört bort Lena Wesström.
Stefan underrättas om att han inte behöver uttala sig utan att försvarare närvarar.
Stefan underrättas om att han inte behöver medverka i utredningen gällande sin egen skuld.
Stefan godtar att förhöret hålls utan att advokat närvarar. Han godtar den advokat som utses
fortsättningsvis.
Stefan FÖRNEKAR MÄNNISKOROV.

Stefan kan ha sagt till Lena tidigare, att han skulle kunna döda henne. Han vet inte säkert,
men i så fall så har han inte menat detta. Stefan säger att han kan ha uttryckt något om "död".
När det gäller den anmälan om misshandel som Lena gjorde när han tog ut henne ur bilen, så
är han förvånad över att han kunde ta tag i henne hårt.

17 mars 2018 så valde Stefans fru att de skulle separera. Stefans fru fick reda på att han och
Lena hade haft en kärleksrelation i februari-mars 2017. Hon valde dock då att Stefan och hon
skulle fortsätta tillsammans.
Vad var det som gjorde att hon ville separera nu, 2018?
Frun kände nog att hon inte hade någon tilltro till Stefan längre.
Vet fi'un om att du och Lena har kontakt fortfarande
Hon vet att de har lite kontakt. Hon frågade om detta precis innan Stefan gick in till polisen
idag.

Relationen med Lena?
Stefan säger att de bara är vänner. Stefan har sagt så i två år. Lena har sagt detta länge, kanske
från årsskiftet 20I7/2018.
De har däremot haft en sexuell relation efter detta. Stefan tror att de inte har haft sex efter det
att hans fru ville separera den 17 mars.

Lena hade varit hemma hos en kille som heter Peter Nolåkers för en vecka sedan. Detta har
hon berättat för Stefan. Lena hade en relation med Peter för 4-5 år sedan.

När träffade du Lena senast?
Stefan träffade Lena i fredags, den 11 maj, vid lunchtid. Lena kom då upp på hans kontor och
hälsade på.
Stefan är helt oskyldig.
Han säger dock att Lena kan ha varit rädd för honom när han tog ut henne ur bilen.
Lena har senaste tiden skämtat om det här med "döda". Ett ex. är: "att om jag inte häller upp
kaffe åt dig så dödar du väl mig".
Stefan kan ha sagt: "Om du går till min fru och berättar så "dödar" du mig, och jag "dödar"
dig". Stefan menar med att döda henne är att hänga ut henne offentligt med att ha en relation
med en gift man när hon är frikyrkopastor.

Vad tror du har hänt Lena?
Stefan tror att hon har blivit utsatt för ett brott. Lena är inte borta frivilligt.
Stefan känner inte till någon hotbild mot Lena. Lena kan betraktas som lite störig av en del.
Stefan har fått reda på genom sin f.d. fru att Lenas dörr var öppen i morse. F.d. frun hade höii
detta
genom någon person.
Stefan hoppas att Lena finns kvar i livet.
Stefan säger att Lena är en underbar människa, som de flesta tycker om.
Lena tillhör Betelförsamlingen, och har predikat i Hagakyrkan som frikyrkopastor, men nu är
det bara någon gång om året.

Det finns perioder när Lena mått dåligt, och hon har gått och pratat med någon. Hon har dock
varit stark och mått bra den senaste tiden. Lena vill leva.
Stefan är orolig för Lena, men han mår för övrigt bra.

Stefan och f.d. frun åker till USA i morgon från Arlanda. Flyget går 07.45.
Lena kände till att Stefan och hans f.d. fru skulle åka till USA tillsammans. Lena tycker inte
att det är bra något som Stefan gör med sin f.d. fru.

Genomläst och godkänt

Citera
Medlem
Känns som åklagaren gjort ett fantastiskt bra jobb inför denna rättegång, känns som SDs advokater är lite "Kling&Klang", helt perfekt, utgången kommer att bli helt väntad, när dessutom SD gång på gång gör bort sig i rätten med konstiga svar och fniss
Citera
Medlem
Rastades avatar
SD verkar ha läst fupen noggrannt.
Citera
2020-03-10, 10:53
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grubbelman
Känns som åklagaren gjort ett fantastiskt bra jobb inför denna rättegång, känns som SDs advokater är lite "Kling&Klang", helt perfekt, utgången kommer att bli helt väntad, när dessutom SD gång på gång gör bort sig i rätten med konstiga svar och fniss

Ja den bilden har jag med. Åklagaren verkar vinna denna gång... För det är även ett spel om pengar med.
Citera
2020-03-10, 10:55
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
SD smutskastar alltså fortfarande på LW för att rädda sitt egna skinn.

Han måste ju svara på åklagarens frågor om henne och deras affär. Det finns både sanning och lögn i hans förhör. Så brukar det vara. Om han skulle ljuga rätt av skulle det inte överensstämma med FUP och han skulle bara misstänkliggöra sig själv ännu mer.
Citera
2020-03-10, 10:56
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
PS: Jaha, har du inte tagit något kort när hon har legat. har legat bredvid nån och legat i
soffan med nån eller?
MT: Det känns bekant, men nej ( drar ut på nej) det.
PS: Och kommentera det på något visst sätt? Du såg nånting kanske.
MT: Det känns bekant...
PS:Mm.
MT: Men äh, nej jag kan inte riktigt...
Hahaha får flashbacks från Knugens försvarstal!
https://youtu.be/43KC_sts94k
Citera
2020-03-10, 10:58
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Haha, det är ju helt galet knasigt.

Ok att man är nervös, men:

1. Han är väl inte vän med åklagaren?
2. Hur fick han ihop frågan med åklagaren, vänskap och SEX?

Hans advokater måste vrida sig inombords och på natten har de de värsta mardrömmarna.

"45- åringen berättar att han har en lista på saker han skulle vilja ta upp men att hans advokater har avrått honom att ta upp alla detaljer"

https://www.na.se/artikel/just-nu-misstankte-45-aringen-forhors-i-dag-folj-hjarstarattegangen-direkt-fran-tingsratten

Jag läste ett förhör igår som SD hade någon gång i slutat av maj-18 med PS. Då sa SD något likandne om sitt förhållande till LW; ett vänskapligt förhållande som du och jag har.

Nej jag förstår inte heller SDs ”strategi”. Han har inget filter.
Klockan är knappt 11 och han börjat så smått krackelera.
Troligtvis gnisslar Backman & Co tänder inombords.

”Man kan höra en allt mer irriterad ton från 45-åringen. ”Jag kan ta det igen”, säger han till åklagaren.”
AB
Senast redigerad av T34Panzer 2020-03-10 kl. 11:00.
Citera
2020-03-10, 10:59
Medlem
Rasera motivet

Hade du svårt att ta dig ur relationen med Lena?

– Nej jag hade kunnat avsluta om jag ville. Otroheten var redan avslöjad så den hållhaken hade hon inte längre på mig, säger 45-åringen.

https://www.na.se/artikel/just-nu-jag-ser-sakert-oberord-ut-men-det-ar-jag-inte-folj-rattegangen-dar-45-aringen-berattar-sjalv -i-dag

Que?

Det var väl just den lilla detaljen: LW hotade att berätta för HD om de åkte till USA?
Det skulle vara som att "döda hans liv", sa han ju.
Han berättade om otroheten på planet enligt både HD och SD?
Och OM HD redan visste om otroheten... ja, då har hon själv stora motiv. Ställde ultimatum på SD????
Senast redigerad av uncommon-name 2020-03-10 kl. 11:15.
Citera
2020-03-10, 11:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Det är väl det som gör det svårt?
Han varvar en del sanning med en del lögn. Det glider mellan skikten så märker knappt när sanningen börjar glida över till en halvlögn, till en hellögn.

Helt klart att L*ena blev som ett klister på SD. Men SD lämnade henne inte, utan körde med ännu hårdare kontroll. Och utnyttjade henne för sex. Samtidigt som han försöker få tillbaka sin fru.

Det är väl här åklagarens vittne; sakkunnige på "våld i nära relationer" kan berätta om den bindning som ett sådant destruktivt förhållande båda parter får.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in