2020-03-10, 09:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Vi har ca 1 million i grundskolan och 400.000 studenter. Sen har vi 1.4 miljoner högutbildade i Sverige. Någon procent av dom borde sannolikt ha möjlighet att arbeta digitalt. Finns säkert en bra mängd lågutbildade som också arbetar med datorer.
Antalet sjuka, förtidspensionerade och arbetslösa borde vara ungefär 500.000.

Ungefär hälften av befolkningen arbetar, den andra hälften gör det inte, i den senare gruppen finns studerande.

Nämn en enda skola i grundskolan som här och nu kan ställa om till hemundervisning, bara en enda.

Några procent hit eller dit i den stora massan gör knappast till eller ifrån, jag tror helt enkelt inte att hemarbete kommer att ge någon avgörande effekt i det stora hela, finns ingenting som talar för det.
Citera
2020-03-10, 09:54
Medlem
Är 261 verkligen den uppdaterade siffran på antalet fall i Sverige? I så fall skulle vi inte fått ett enda nytt fall på 16 timmar, vilket låter osannolikt.
Citera
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ingen kan bunkra mat o förnödenheter i lägenheter för tre år. Hur ska det här spelas ut, har de tänkt?

Jo det är möjligt, 60st 10kg rispåsar sen lite annat, kanske kräver ett ledigt rum på 10-20 kvadrat men det går för en person iaf. Sen vatten såklart! Köp en vattenuppsamlare att ha på balkongen (förhoppningvis inget tak) sen är det bara koka med spritkök. 150 liter etanol för 3 år tror jag
Senast redigerad av awoke11 2020-03-10 kl. 09:56.
Citera
Medlem
Ska till Miami om 2 veckor undra ifall man kan åka
Citera
Medlem
Det är människor som tror det här är mildare än en influensa som kommer sprida det vidare. De tar det inte på allvar.

Det människor inte verkar inse är den katastrofala finansiella krisen som kommer ske av det här. Globalt kommer det att bli en katastrof. Recession om inte en depression tillslut. I en värld där vi alla är beroende av import/export av alla länder.

Löner kommer sänkas, folk kommer tappa arbetet, företag i konkurs. Valutorna kommer minska i värde. Maten kommer att bli dyrare. Ovanpå det en pandemi som löper amok. Brist på vårdplatser. Vårdpersonal som blir sjuka. Brist på resurser.

Det här kan sluta väldigt illa. Hoppas på det bästa men förbered er på det värsta. Det tjänar ingenting till att stoppa huvudet i sanden.
Citera
2020-03-10, 09:55
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Således betyder det att vi ska utgå ifrån din verklighetsuppfattning(bubbla) när vi resonerar kring det här med effekter av att jobba hemifrån, ja det var ju också en variant.

Hör ni det nu alla, Karman säger att vi kan stoppa smittspridningen och den analkande katastrofen genom att folk jobbar hemifrån.
Det finns ännu inga siffror som talar för att det skulle ge märkbar och reell effekt, men man kan argumentera för det i alla fall, bara för att man kan.
Jag är väl inte ensam att säga det. Men måste du ha utredningar och siffror på allt som redan är självklart, så lär det inte bli mycket gjort...

Men säg att du kan sänka antalet pendlare i lokaltrafiken med 10% (lågt räknat), så har du redan vunnit mycket genom mindre trängsel=mindre tillfällen att smitta varandra.
Citera
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Precis! Och varför blir alla som är smittade satta i karantän i sina hem eller på sjukhus? Om det nu bara är en vanlig förkylning ...

Myndigheterna törs inte säga sanningen till folket. Detta är långt mkt mer farligt än en vanlig förkylning. Tänk er paniken hos Svensson om TV och tidningar kablade ut sanningen. Redan nu är 1177 totalt nedringda.
Citera
Medlem
Sheps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Är 261 verkligen den uppdaterade siffran på antalet fall i Sverige? I så fall skulle vi inte fått ett enda nytt fall på 16 timmar, vilket låter osannolikt.

Man uppdaterar inte fallen konstant, utan vissa tider på dygnet kommer de med en siffra på nya smittade osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Ja folk på Folkhälsomyndigheten tror det är så. Vi får vänta tills kl 13:00 och se hur antalet nya insjukna går ner.
Sverige har 260 fall ingen av dessa är allvarligt sjuka, hade det inte varit för alla dessa testats skulle dom antaglig trott dom råkat få en mild influensa.
Citera
2020-03-10, 09:56
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falukorv88
Ska till Miami om 2 veckor undra ifall man kan åka

Kan, kan man ju alltid men frågar du mig så skulle jag inte utsätta mig för risken. Men alla är vi ju olika.
Citera
2020-03-10, 09:57
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvivalius1605
NI som vill hålla koll på italien.

Kolla här många Livewebcams från kända platser.

Det är redan folk där och springer.

https://www.artviva.com/news-what-you-need-to-know-about-the-corona-virus-covid-19-in-italy/

Men säkerligen mindre turister än vanligt

Tack för länken! Sällan man ser live webbkameror med sån fin bildkvalitet.

Fanns ju rätt många på torget i Florens ändå vad jag kunde se. Slår vad om att de flesta är svenska idioter som kommer hem i slutet av veckan.

”Man måste ju chansa lite här i livet”
Citera
2020-03-10, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadishBeef
Skillnaden är upplösningen i kartan. Den är väldigt detaljerad i Norge. Jag har t ex. ingen aning om kranskommunen till Stockholm där jag bor är drabbade eller inte.

Kallas patientsekretess
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in