2020-03-10, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag förstår givetvis hur man kan nätverka med datorer, men jag har ännu inte sett en enda siffra, inte ens något som indikerar att de flesta sitter framför en dator.

Kanske du kan fixa fram lite siffror, vore intressant att få reda på hur stor del av befolkningen det i praktiken handlar om, det är relevant då åtgärden bör ställas i relation till potentiell effekt.

Vi har ca 1 million i grundskolan och 400.000 studenter. Sen har vi 1.4 miljoner högutbildade i Sverige. Någon procent av dom borde sannolikt ha möjlighet att arbeta digitalt. Finns säkert en bra mängd lågutbildade som också arbetar med datorer.
Antalet sjuka, förtidspensionerade och arbetslösa borde vara ungefär 500.000.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Kan du verifiera med en vederhäftig källa?

En flashbackare räknade (lite slarvigt/yvigt) fram 300 000, men sett professorer nämna minst 50 000 (någon upp till 200 000), vilket utgår från 60-80 smittade och 1-2,5 % döda.

En professor: https://twnews.se/se-news/fler-experter-varnar-for-katastrof-50-000-doda-svenskar-lagt-raknat

Inget facit finns och finns ingen anledning att mästra de som nämner snarlika siffror. Om vården kvaddar...
Citera
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Hur länge varar en pandemi, baserat på erfarenheter från tidigare pandemier, asiaten, Hon Kong etc?
Jag har för mig att det brukar vara ungefär två år, eller har jag fel?

Spanska sjukan varade också i ungefär två år men det är närmast omöjligt att säga när en virusepidemi "självdör". Om den gör det. Det beror helt på hur viruset muterar och vilka åtgärder som vidtas för att stoppa spridningen.

Här kan du läsa lite:

http://tt.omni.se/sa-forsvinner-ett-virusutbrott/a/pLknqV?fbclid=IwAR0V8IqzuaLKDHoEQxLIFWEZPTsPMBuVcK lkEOfu4ZOV02-QiKRuropSd1s
Citera
2020-03-10, 09:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, jag har ingen utredning eller siffror på det. Jag utgår från folk i min omgivning, folk jag känner och min erfarnhet från dagens arbetsliv, vilken inte är helt obetydlig.

Visst, de flesta sitter inte framför sina datorer hela dagarna. De fikar också, går på lunch och har några möten. Allt detta går också utmärkt att göra hemifrån. Även externa möten och kundmöten går att göra på distans i många fall.

Således betyder det att vi ska utgå ifrån din verklighetsuppfattning(bubbla) när vi resonerar kring det här med effekter av att jobba hemifrån, ja det var ju också en variant.

Hör ni det nu alla, Karman säger att vi kan stoppa smittspridningen och den analkande katastrofen genom att folk jobbar hemifrån.
Det finns ännu inga siffror som talar för att det skulle ge märkbar och reell effekt, men man kan argumentera för det i alla fall, bara för att man kan.
Citera
2020-03-10, 09:48
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag ser gärna att du visar forskning som styrker ditt påstående(fetade).

Och som med alla andra påståenden duger det inte att doktor Plingplong i Shanghai tror eller misstänker att det kan vara så.

Ingen regel utan undantag, men visa gärna att fenomenet är generellt och vanligt förekommande, annars är det ingenting att lägga vikt vid i det stora hela.

Man kan dö av en vaccindos också, autoimmun reaktion.
Vet inte om hen har samma källa som jag, men på https://www.nationalgeographic.com/science/2020/02/here-is-what-coronavirus-does-to-the-body/ står det: "Humans rely on our immune systems to keep their cool when facing a threat. But during a runaway coronavirus infection, when the immune system dumps cytokines into the lungs without any regulation, this culling becomes a free-for-all, Rasmussen says “Instead of shooting at a target with a gun, you’re using a missile launcher,” she says. That’s where the problem arises: Your body is not just targeting the infected cells. It is attacking healthy tissue too."

Inte exakt som postaren skrev, men ungefär....
Citera
2020-03-10, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shep
Det finns minst två redan:
https://www.coronakartan.se/
https://platz.se/coronavirus/

Skillnaden är upplösningen i kartan. Den är väldigt detaljerad i Norge. Jag har t ex. ingen aning om kranskommunen till Stockholm där jag bor är drabbade eller inte.
Citera
2020-03-10, 09:50
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Busschaufförer helt klart, de kommer i kontakt med avsevärt mkt fler människor per dag än en taxichaffis. Kassapersonal är också en stor riskgrupp, en nysning eller hostning på bandet och snabbt kommer man i kontakt med viruset.
Ja.

Tänk om hemtjänsten blir hårt drabbad

Då kommer de initialt smitta massor med svaga pensionärer och sedan om stora delar av personalstyrkan sjuknar in så kommer det bli brist på personal som ska hjälpa pensionärerna.
Citera
2020-03-10, 09:50
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Två-tre vintrar brukar de vara. Men det handlar om de som föredrar vintern.
Ingen kan bunkra mat o förnödenheter i lägenheter för tre år. Hur ska det här spelas ut, har de tänkt?
Citera
2020-03-10, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Norge får ju många fall från Österrike nu, ca 40 stycken. Kanske dags att avråda resor dit nu, för det är säkert likadant här.

Folkhälsomyndigheten vill nu att folk hemkommen från Tyrolen testas. Från idag då meddelandet kom i går. Det går lite trögare med beslut än i Taiwan där dom reagerade direkt den 31/12 utan en enda insjuknad person.
Citera
2020-03-10, 09:51
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Spanska sjukan varade också i ungefär två år men det är närmast omöjligt att säga när en virusepidemi "självdör". Om den gör det. Det beror helt på hur viruset muterar och vilka åtgärder som vidtas för att stoppa spridningen.

Här kan du läsa lite:

http://tt.omni.se/sa-forsvinner-ett-virusutbrott/a/pLknqV?fbclid=IwAR0V8IqzuaLKDHoEQxLIFWEZPTsPMBuVcK lkEOfu4ZOV02-QiKRuropSd1s

Tack för info.
Citera
2020-03-10, 09:52
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Varför står vårdpersonal och tar prover i JymdDjäkt då? Om det är så ofarligt...

Precis! Och varför blir alla som är smittade satta i karantän i sina hem eller på sjukhus? Om det nu bara är en vanlig förkylning ...
Citera
2020-03-10, 09:52
Medlem
Sheps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadishBeef
Skillnaden är upplösningen i kartan. Den är väldigt detaljerad i Norge. Jag har t ex. ingen aning om kranskommunen till Stockholm där jag bor är drabbade eller inte.

Det har väl med kommunerna som rapporterar antar jag, patientsekretessen, som döljer den infon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in