Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Jo, det köper jag. Men man är ju heller inte utfattiga i övriga Sverige, det finns gott om folk som har råd och som gärna åker även där, så några fall borde väl dyka upp kan man tycka.
Norra Italien är inte nästgårds för bosatta i norra Sverige. Dessutom är det lite mer komplicerat och dyrare att ta sig från norra Sverige till Italien än för de som bor i Stockholm. Du måste byta flyg på Arlanda och kanske t.o.m tvingas till en eller två dyra övernattningar på Arlanda för att det hela ska fungera.
Sedan tror jag inte att det finns någon direkt tradition med vintersemester/sportlovsresa för en nordnorrlänning. Snön och skidbackarna finns runt knuten i de flesta fall. T.o.m rejäla skidbackar bara en kort bit, gångavstånd, från stadskärnan i många fall. De svenska fjällen är inte heller så långt borta.
Ser man på orter som ex. Kiruna eller Gällivare så är det skoteråkning som gäller. Det finns en snöskoter på nästan varje gård. Du kan ju tänka dig hur det ser ut under sportlovet.
Om pensionärer åker iväg någonstans från Västerbotten eller Norrbotten vintertid så åker de nog till ställen som är garanterat snöfria och där det är minst 25 grader varmt, Kanarieöarna etc. Klassiska charterresor med direktflyg från Luleå, Umeå.
Det lär nog dock dyka upp fall även längre norrut men jag misstänker att det i så fall kan bli iransk smitta.