2020-03-08, 15:10
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Senaste från Tegnell:
"Att folk ska stanna hemma på oklara grunder, när de inte visar symtom, är en oprövad strategi. Det finns inget som visar att det fungerar och inga andra länder gör det eftersom den metoden är så svårt att genomföra, säger han."

Karln måste tala mot bättre vetande (ljuga), då USA, Thailand, Israel och Ryssland sätter folk i karantän utan att de har symtom.

Tegnell måste ha någon psykiatrisk diagnos. Han kan ju inte tänka i många steg och ett hypotetiskt tänkande baserat på logik saknar han helt och hållet. Om och endast om alla smittade (med eller utan symtom) isolerade sig i två månader så skulle SARS-CoV-2 dö ut. Att det är en oprövad strategi är ganska irrelevant. Dessutom om den nu är oprövad finns det givetvis inget som "visar att det fungerar" Tegnell
Senast redigerad av magpest 2020-03-08 kl. 15:13.
Citera
2020-03-08, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jo det har enorm betydelse. Luftföroreningar skadar mer än tobaksrök. Italien är bland de sämsta i EU när det gäller luftföroreningar, om inte värst. Gissningsvis är norra Italien värst i EU:

https://aqicn.org/map/italy/
https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/dashboards/air-quality-statistics
https://airindex.eea.europa.eu/
Lika bra, hoppas det försvinner så många som möjligt.
Men kost påverkar mer, kanske inte vid astma och luftvägar.
Citera
Medlem
L-strain
S-strain
I wuhan L-strain som va dödligare.
I grannlandet där sekten blivit ”smittade” har de den milda s-strain
Wuhan varianten dvs Kina: 80.000 smittade och 3000 döda dvs : 3,75% dödlighet.
I Sydkorea och där i sekten där det startade: 7300 smittade och 50 döda dvs: 0,68% dödlighet

HÄRLIGA FAKTA VA VÄNNER!

vi har i Tyskland Italien och Frankrike en variant av L-strain = den elaka med högre dödlighet.

Säg mig... hur är detta möjligt?! Är det medvetet spridet till Europa för att söndra och förstöra innifrån, samhället och Europas starka ekonomi?

Vad är det frågan om?
Citera
Medlem
Citat:
Enligt de senaste uppgifterna från italienska myndigheterna kan turister som befinner sig i de röda zonerna resa hem enligt sin bekräftade returresa

Självklart vill inte Italien ha dem kvar för att de inte ska belasta Italiens sjukvård. Ett antal tusen är på väg hem.

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/italien/#
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Nysmittade i Stockholms län MINSKAR:

Före 3/3: +9
3/3: +6
4/3: +16
5/3: +28
6/3: +21
7/3: +21
8/3: +14

www.sll.se

=>
Om nu också dessa Italienresenärer bara kan lägga av med sina resor, så kan det nog bli bra.

Om jag får bestämma sättet vi 08-erna i karantän resten av året. Övriga landet klarar sig utmärkt ändå.

Jag får Snake Plisken vibbar.
Citera
2020-03-08, 15:12
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag är en intelligent och välutrustad prepper, jag om någon överlever.

Påminner om öststats gangsters som lyfter skrot. Ei, jag är inte att leka med. Sen kommer en obefintlig benig somalier och skjuter ner de med en ak4.

Alltid bra preppa men så länge du inte hittat ett vaccin eller har en hel ICU i källaren är du lika körd som vi andra
Citera
2020-03-08, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaghetertorsten
Nästa land att hålla ögonen på borde ju rimligtvis kunna vara USA. Vad tror ni?

Ja, och Norge, de har det tufft nu, många som åker över till sverige och handlar
Citera
2020-03-08, 15:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja pratar du om personer som insjuknar så får de redan idag vård i Italien, ingen nekar dig vård. Med EU-kortet ersätter dessutom Försäkringskassan det andra landet utan större byråkrati.
Jag trodde du pratade om friska personer.

Japp!

De borde ju testas innan de får kliva på några plan. Är de smittade så ska de inte resa, även om de inte har symptom. Symptomen kan komma plötsligt - på planet, eller på vidare färdmedel (t.ex. tåg) på väg mot hemmet. Och då börjar de även smitta.
Citera
2020-03-08, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jo, det köper jag. Men man är ju heller inte utfattiga i övriga Sverige, det finns gott om folk som har råd och som gärna åker även där, så några fall borde väl dyka upp kan man tycka.

Norra Italien är inte nästgårds för bosatta i norra Sverige. Dessutom är det lite mer komplicerat och dyrare att ta sig från norra Sverige till Italien än för de som bor i Stockholm. Du måste byta flyg på Arlanda och kanske t.o.m tvingas till en eller två dyra övernattningar på Arlanda för att det hela ska fungera.

Sedan tror jag inte att det finns någon direkt tradition med vintersemester/sportlovsresa för en nordnorrlänning. Snön och skidbackarna finns runt knuten i de flesta fall. T.o.m rejäla skidbackar bara en kort bit, gångavstånd, från stadskärnan i många fall. De svenska fjällen är inte heller så långt borta.

Ser man på orter som ex. Kiruna eller Gällivare så är det skoteråkning som gäller. Det finns en snöskoter på nästan varje gård. Du kan ju tänka dig hur det ser ut under sportlovet.

Om pensionärer åker iväg någonstans från Västerbotten eller Norrbotten vintertid så åker de nog till ställen som är garanterat snöfria och där det är minst 25 grader varmt, Kanarieöarna etc. Klassiska charterresor med direktflyg från Luleå, Umeå.

Det lär nog dock dyka upp fall även längre norrut men jag misstänker att det i så fall kan bli iransk smitta.
Citera
2020-03-08, 15:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Tittar vi på Italien har de längre medellivslängd än Sverige så jag vet inte om vi är friskare än dem?

Källa? I så fall kanske det beror på medelhavskosten, som skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar. Men jag VET att de röker mer (i alla fall männen), och har mer lungsjukdomar p.g.a. det. D.v.s. det viktigaste när det gäller att överleva eller inte överleva Coronan just.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Hur ser det ut i Norge nu? Har man lyckats smittspåra alla?

Annars är Norge nog den stora risken för Sverige när det gäller community spread.

Skulle nog påstå att Finland är värre om dom får ett stort utbrott där. Med tanke på antalet finlandssvenskar vi har i Sverige. Som reser fram och tillbaka.
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Men dagens antal nya smittade i Stockholm är ju ändå en minskning mot igår, om man nu ska försöka se positivt på det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in