2020-03-10, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Om du säger det... Elsäkerhetsverket, som har riktiga elingenjörer anställda, säger något annat. De baserar sina råd på rapporter från hela världen. Vad är din erfarenhet av brandutredningar eller elolyckor?

Hmmm. Så elektrikern behöver inte bry sig om vilken kontakt kunden ska använda. Seriöst? Det står i beställningsunderlaget för fan. Skulle du bli nöjd om du fick brittiska uttag hemma hos dig i ditt nybyggda hus? Eller polska med jordpinne istället för jordbleck?
Elektrikern installerar bara eluttaget han skiter i om du pluggar in schuko, euro, typ c eller vad du råkar ha. Han behöver bara se till att det är rätt tjocklek på ledningarna som dras och rätt säkring
Citera
2020-03-10, 06:37
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrandiLove
Elektrikern installerar bara eluttaget han skiter i om du pluggar in schuko, euro, typ c eller vad du råkar ha. Han behöver bara se till att det är rätt tjocklek på ledningarna som dras och rätt säkring

Så bra. Då kan jag alltså sätta in polska uttag med jordpinne hos dig? För det är pluggen som heter schuko och den passar i alla sorters uttag?
Citera
2020-03-10, 06:58
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Det finns i stort sett två sätt att ladda en bil - snabbladdare (kräver avancerade ingrepp i elnätet och eventuellt modifikation av den lokala transformatorstationen) och i vanligt eluttag. Självklart är inte det svenska elnätet så dåligt att det börjar ryka bara för att någon tar ut den maximalt tillåtna förbrukningen under 8 timmar. Typiskt svenskt att tro något sådant. Det var som när någon på Facebook skrev "nej nej, koppla inte diskmaskinen till varmvattnet, plasten i diskmaskinen tål inte varmvatten". Här i USA kopplas alla diskmaskiner till varmvattnet och det är samma komponenter som i europeiska diskmaskiner! Antagligen är det "deep state" som sitter här och trollar Bror Duktig för att folk inte ska snylta på allmännyttans energi.

Amerkaner är helt galna. De kopplar tvättmaskinen till varmvattnet direkt.
Ingen uppvärmning i maskinen.
Citera
2020-03-10, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Amerkaner är helt galna. De kopplar tvättmaskinen till varmvattnet direkt.
Ingen uppvärmning i maskinen.

Måste bli galet. Tvättmaskinen är ju gjord för att värma upp vattnet, men om man skickar in varmvatten på 60 grader, men ska tvätta i 40 grader, har de tänkt att tvättmaskinen först ska kyla ner vattnet då eller?
Citera
2020-03-10, 07:13
Medlem
Citat:
Umeå ligger tydligen numera i mellansverige.
Världen är helt upp och ner eller är det bara Sverige.

Med det menar du att Umeå inte har motorvärmarstolpar?
Jag har bott i Östersund i min ungdom. Där var det lika självklart med motorvärmarstolpar som att alla ska ha vatten till sin fastighet.
Citera
2020-03-10, 07:15
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Säkringen är den svagaste länken i en korrekt installation. Jo jag vet gamla hus kan ha både det ena och det andra men är man inte säker bör man kolla upp det. Säkringen ska alltid gå innan annat går sönder.

Njae, säkringen ska heller inte gå i onödan. Vanliga hushållsäkringar är "tröga" så de ska tåla kort överlast.

Citat:
Karakteristiken på D kan sammanfattas som trög i överströmsområdet och snabb i kortslutningsområdet, (både trög och snabb).
Citera
2020-03-10, 07:26
Medlem
Citat:
Njae, säkringen ska heller inte gå i onödan. Vanliga hushållsäkringar är "tröga" så de ska tåla kort överlast.

Min huvudsäkring går ofta på vintern.

Står 25A på den, men jag bor i en 3-rummare med frun. Vi har båda varsin dator igång hela tiden och jag har 2 skärmar till datorn, hon har 3. Sedan har vi en varsin laptop också som är igång ibland. men sen har vi två TV-apparater som är igång mest hela tiden, en 65" och en 42".

Utöver det och som drar mycket är nog handdukstork och golvvärme till badrummet.
Är båda dessa också igång och sedan kör jag igång ugnen i köket så går huvudsäkringen
Så jäkla tråkigt att det är så lågt räknat att man inte kan ha igång det man behöver hemma utan att hela hemmet ska släckas ner.
Citera
2020-03-10, 07:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Måste bli galet. Tvättmaskinen är ju gjord för att värma upp vattnet, men om man skickar in varmvatten på 60 grader, men ska tvätta i 40 grader, har de tänkt att tvättmaskinen först ska kyla ner vattnet då eller?

Vitsen med våra tvättmaskiner är att om man är mördare och ska tvätta blodiga kläder så koagulerar blodet av det varma vattnet. Man kör förtvätt i kallt vatten då. Borde ju amerikaner veta så mycket blod som flyter där. Men de kanske blötlägger separat.

Vet inte hur de styr tempen eller om de ens gör det. Vet bara att släktingar som var här tyckte att man inte behövde koppla till kallvattnet och sen värma upp det när det ändå fanns varmvatten i kranen.
-Then it takes too long time.
Senast redigerad av PeterNoster 2020-03-10 kl. 07:30.
Citera
2020-03-10, 07:45
Moderator
Citat:
Min huvudsäkring går ofta på vintern.

Står 25A på den, men jag bor i en 3-rummare med frun. Vi har båda varsin dator igång hela tiden och jag har 2 skärmar till datorn, hon har 3. Sedan har vi en varsin laptop också som är igång ibland. men sen har vi två TV-apparater som är igång mest hela tiden, en 65" och en 42".

Utöver det och som drar mycket är nog handdukstork och golvvärme till badrummet.
Är båda dessa också igång och sedan kör jag igång ugnen i köket så går huvudsäkringen
Så jäkla tråkigt att det är så lågt räknat att man inte kan ha igång det man behöver hemma utan att hela hemmet ska släckas ner.
Nån som kopplat för mycket saker på samma fas låter det som. För inte ska huvudsäkring på 25A gå för den relativt låga förbrukningen.
Citera
2020-03-10, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nån som kopplat för mycket saker på samma fas låter det som. För inte ska huvudsäkring på 25A gå för den relativt låga förbrukningen.

Kan kanske vara något fel någonstans också, det är kanske inte omöjligt, för varje gång säkringen gått så har hela hemmet släckts ner och varje gång har jag hållit på med ugnen.
Citera
2020-03-10, 08:20
Moderator
Citat:
Kan kanske vara något fel någonstans också, det är kanske inte omöjligt, för varje gång säkringen gått så har hela hemmet släckts ner och varje gång har jag hållit på med ugnen.
Nåt är det, för på en 25A säkring kan du ta ut 17 kW och det lär ingen lägenhet vara i närheten av, jag bor i hus och om jag kommer ihåg rätt har jag 20A säkring (kan vara 25) och den räcker för att värma hus på 130 kvm, garage 50 kvm, friggebod, köra tvättmaskin, diskmaskin, handukstork två tv-apparater och ett par datorer och laga mat samtidigt. Har aldrig löst ut huvudsäkringen.
Citera
2020-03-10, 16:06
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Vet du vad det "roliga" är? Jag känner en elektriker som jobbat i det yrket hela sitt liv, han har tills förra året jobbat för OKG, alltså kärnkraftverket i Oskarshamn som elektriker. Innan dess som elektriker för andra företag.

Jag satt och drack öl med honom förra helgen och vi snackade elbilar och jag nämnde Schuko och han hade aldrig hört alas om det. Jag sa att det verkar vara "det vanliga" 230 volts uttaget, men trots att han arbetat i yrket hela sitt liv så hade han aldrig hört uttrycket.

Ka tilläggas att jag i gymnasiet gick enklare elutbildning innan jag gick över till IT, men jag hörde heller aldrig talas om Schuko. Det verkar vara ett uttryck som kommit senaste åren. Varför känner ingen till det som inte har med elbilar att göra?
Som ejingenjör hela livet hade jag aldrig hört talas om schuko förren jag började handla utrikes.

Jag har till ochmed gjort misstaget när jag handlade på Elfa, schuko vad fan är det och tog den andra kontakten.

Där lärde jag mig skillnaden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in