2020-03-09, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hela Italien i karantän – Motiverad försiktighet eller hysteri?

«Hela Italien sätts i karantän, meddelade Italiens premiärminister Giuseppe Conte på måndagskvällen.
Samtidigt förbjuds offentliga sammankomster och all idrott – inklusive Serie A-fotboll.
– Tiden har runnit ut, säger Conte i direktsänd tv.»

https://www.expressen.se/nyheter/prast-smittad-av-corona-hundratals-kan-ha-utsatts/

Med tanke på konsekvenserna av att försätta ett land med 60 miljoner innevånare i karantän måste man ställa frågan. Är det motiverat?

Det är nödvändigt. Hur skulle man annars få stopp på smittan? Några idéer? Svenska modellen?
Citera
2020-03-09, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag frågade hur många arbetstagare det handlar om, visa oss en siffra, annars är det inget att diskutera.

Och hur många av dem kan i praktiken jobba hemifrån, hur många har förutsättningen, finns infrastrukturen och hårdvaran, mjukvaran och allt som behövs för att vara produktiv?

Jag kan inte svara på hur många arbetstagare som kan jobba hemma. Jag har bara en känsla av att det är mer per capita än de absolut flesta länderna i världen, då svenska arbetstagare generellt är mer högutbildade än resten av världen. Därför som vår import av MENA är till stor del värdlös - de saknar kompetens för att utföra den typ av jobb där det råder brist på folk.

Förutsättningarna är goda; det finns många alternativ för videokonferens och ljudkommunikation. Jag befinner mig dock i IT-branschen där förutsättningarna är extremt goda, så jag har ett bias.
Citera
2020-03-09, 23:41
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Lyssna noga: https://www.youtube.com/watch?v=-KFxCqV1fPQ
De har 14 krematorier i Wuhan. De skickade dit mer personal
De skickade 40 högmoderna ugnar som förstärkning, som de skrör om hur snabbt
de brände upp saker.

Fundera lite själv. Titta sedan på nedan 2 videor.....
https://www.youtube.com/watch?v=335hDreO2dM
https://www.youtube.com/watch?v=MRagZsnEc2Q
Kineserna är liksom ryssarna väldigt mytomspunna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Jag tror att kapaciteten är extremt låg jag med, även med hemförsvar inräknat. Därför som åtgärder bör tas på individuell nivå. Det är en samhällskollaps som kommer skörda flest offer och vara största hotet. Planera utefter.

Sveriges regering kan inte sätta hela Sverige i karantän även om dom så skulle vela. Det finns helt enkelt inte nog mycket resurser i form av militär och polis för att något sånt skulle kunna vara genomförbart. Så där av kommer vi inte se några drastiska åtgärder i Sverige. Det är enda orsaken och beror inte på önskan om öppenhet och frivillighet som Löfven käbblar om
Citera
Medlem
Skattar fortfarande att någon i tråden under kvällen skrev att detta är digerdöden 2.0
Citera
2020-03-09, 23:42
Medlem
Happysmurfs avatar
https://files.catbox.moe/3ns6c1.mp4

Om vad som sägs i det här klippet stämmer så förklarar det varför dödstalen i Italien har stigit dramatiskt de senaste dagarna. Sjukvården har inte resurser till att hålla alla vid liv. De får välja vem som ska få hjälp att hållas vid liv.

Det handlar alltså inte enbart om virusets dödlighet utan om att om hela jävla sjukvården blir överbelastad och då dör även sjuka människor som inte har Covid-19. Kan alla idioter som down playar detta virus fatta det! Det måste spridas så långsamt som det bara kan tills det att det finns ett vaccin.
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Njaa, så har jag upplevt det. T ex så är engelskan inte alls så utbredd. Det största utbytet av italienska turister utomlands har jag upplevt på franska rivieran. Med Nice kanske som största magneten. Många italienska namn vid dörrportarna. Området var ju italienskt en gång i tiden. Längre västerut i Cannes har du också många sommartid. Åkt tåg på dagstur mellan Nice och Genua. Passerade många små italienska semesterorter, var en 2-3 timmar i Genua och så tillbaks samma dag. Så speciellt sommartid har du ett flöde mellan Italien och Frankrike. Tippar starkt att det är italienarnas största sommarsemester mål utanför Italien. Samt att många fransmän åker till Italien om de inte stannar på franska rivieran.

Italien är precis som Spanien,Frankrike och UK ett megamega-turistland. Rom, Venedig, Milano är stora resmål för europeer, asiater och nordamerikaner.

Att just norra Italien blivit en hotspot tror jag beror på att patient noll och ett fick sprida viruset ostört. Lägg därtill en åldrad befolkning och på Po-slätten en urusel luftkvalitet vilket innebär att många har svaga lungor pga all smog. Till detta kommer en ineffektiv sjukvård.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
Risken är minimal att bli smittad i kollektivtrafiken. Än så länge är endast en smittad utan att ha varit i Italien eller i direkt kontakt med någon som har ådragit sig viruset (vad men vet om alltså).

Det där är dina egna vilda gissningar.

Fram till nyligen testade man inte ens dessa personer, utan bara personer som varit i riskområden utomlands och nära anhöriga till dessa.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Handla och träna på morgonen är givet. Jag tränger mig in på mitt gym minst en kvart innan öppningstid och tränar i en städad miljö i princip ensam. En risk som jag känner mig tvungen att ta, ty då utan träning så försämras min livskvalitet mer än vad sjukdomen riskerar att göra. Jag är däremot försiktig runt nära och kära då jag teoretiskt skulle kunna bli smittad under vistelsen på gymmet, som är den enda risk jag tar.

Idiotiskt (och osolidariskt) ta den risken, då varje ytterligare smittad är vad exponentiella ökningen som slår ut vården mm behöver. Bättre att jogga "i periferin" eller på tomma gator och träna hemma där övningar finns för olika muskelgrupper.
Citera
Medlem
13579111317s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Naturligtvis inte! Smittspridningen lär redan pågå. Precis samma sak som skedde i Italien kommer att ske här. När man väl får in de första fallen som smittats ute i samhället, så finns det redan ett tresiffrigt antal som är smittade utan veta om det.

Kom ihåg att från det att patient 1 i Italien testade positivt till nu så har det gått två och en halv vecka!

Spridningen av detta virus saknar motstycke. Om några få veckor lär hela Europa vara lamslaget!

Nu lugnar vi oss lite. "Patient 1" var toppen på ett isberg, smittspridning hade då pågått i det tysta i c:a fyra veckor. Patient 1 var sannolikt i själva verket en tysk affärsman i Munchen som smittades av en Kinesisk affärspartner den 20:e januari.

Det vi ser i Italien är alltså resultat av nästan två månaders smittspridning, påskyndat av ytterligare injektioner av smittade kinesiska (och andra) turister.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
I den ljudinspelningen mellan två italienska läkare som finns i tråden säger ju läkarna att det finns förvånansvärd många yngre som behöver hjälp med andningen.

På den manliga läkarens sjukhus intuberades inga över 60 år. Eller sådana med underliggande sjukdomar. Detta eftersom man är tvungen att prioritera..

Jag har inte lyssnat på ljudinspelningen, men konsekvenserna som du nämner faller inom ramen av av mig förutspådda och sannolika åtgärder som vidtas eller kommer att behöva vidtas i världen.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Finns nog ingen i tråden som tjatat lika mkt som jag gällande vad som är farligast kring det här viruset. Det är ett större utbrott där sjukvården, sjukvårdspersonalen och våra medicinska hjälpmedel inte längre räcker till.

Precis det som hänt i italien.

Obehagligt att se exemplet från Italien i realtid. Precis det som händer i Italien kan och kommer förmodligen ske i Sverige om ca 4 v. Jag ger det Max 6 veckor sen har vi fullt hos sjukvården och prioriteringar (dvs alla får inte rätt hjälp och man väljer bort tex folk över 60 år osv osv). Precis dit är vi stadigt påväg nu.

Naturligtvis är det så, men det lär gå fortare än fyra veckor. Om Italien kan gå från noll till den situation de befinner sig i nu på två och en halv vecka, så tror jag inte att Sverige kommer att vara sämre.

För att förhindra det så skulle extremt kraftfulla åtgärder redan nu behöva sättas in, men hittills har ju absolut ingenting gjorts överhuvudtaget för att bromsa smittspridningen. Ingenting!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in