Citat:
Ursprungligen postat av
lone star
Njaa, så har jag upplevt det. T ex så är engelskan inte alls så utbredd. Det största utbytet av italienska turister utomlands har jag upplevt på franska rivieran. Med Nice kanske som största magneten. Många italienska namn vid dörrportarna. Området var ju italienskt en gång i tiden. Längre västerut i Cannes har du också många sommartid. Åkt tåg på dagstur mellan Nice och Genua. Passerade många små italienska semesterorter, var en 2-3 timmar i Genua och så tillbaks samma dag. Så speciellt sommartid har du ett flöde mellan Italien och Frankrike. Tippar starkt att det är italienarnas största sommarsemester mål utanför Italien. Samt att många fransmän åker till Italien om de inte stannar på franska rivieran.
Italien är precis som Spanien,Frankrike och UK ett megamega-turistland. Rom, Venedig, Milano är stora resmål för europeer, asiater och nordamerikaner.
Att just norra Italien blivit en hotspot tror jag beror på att patient noll och ett fick sprida viruset ostört. Lägg därtill en åldrad befolkning och på Po-slätten en urusel luftkvalitet vilket innebär att många har svaga lungor pga all smog. Till detta kommer en ineffektiv sjukvård.