2020-03-09, 23:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Många högutbildade i Sverige som sysslar med arbete som nyttjar den anställdes hjärna snarare än kropp. Med visst produktionsbortfall kan en stor del av verksamheterna jobba hemifrån och på så sätt minska spridningstakten vilket är precis vad vi behöver för att klara detta. Jag säger inte att det räcker, men det är ett steg i rätt riktning. Hur stort produktionsbortfall är riskminimeringen värd?

Jag har jobbat hemifrån i veckor och kan göra detta tills vidare. Skönt för mig som kan besöka mina föräldrar med gott samvete.

Jag frågade hur många arbetstagare det handlar om, visa oss en siffra, annars är det inget att diskutera.

Och hur många av dem kan i praktiken jobba hemifrån, hur många har förutsättningen, finns infrastrukturen och hårdvaran, mjukvaran och allt som behövs för att vara produktiv?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Gör det din idiot. Stanna där också.

Gärna, om du swishar över lite mer cash så kan jag hänga där tills detta är över.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Dina kommentar blir pinsammare och pinsammare. Misstänker att du är väldigt ung och oerfaren och inte vet någonting alls om hur samhället funkar. Förstår inte hur du orkar hålla på. Och, nej, du är inte cool.

Så då jag kommer med fakta så är det pinsamt, medens då ni i inlägg efter inlägg kommer med en massa löjliga påståendet som inte grundar sig i verkligheten öht så är det real news. Men som en typiskt foliehatt så har du inget vettigt att komma med då du ställs emot väggen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Nej det är väl långt ifrån alla som behöver vård, en del verkar ju inte ens särskilt påverkade av viruset som jag fattar det, som en vanlig förkylning.

En förkylning utan rinnande nästa måste poängteras; rinnande nästa är inte ett symptom på covid-19. Med det sagt så kan man bli smittad av flera virus samtidigt, däribland rhinovirus och sars-cov-2.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Nej, många kommer inte behöva sjukhusvård och desto fler som klarar av att bekämpa viruset hemifrån i karantän desto större resurser kan läggas på de som inte kan det. Oavsett så kommer vårdkapaciteten att nås inom dagar, så vården kommer att behöva göra extremt svåra prioriteringar och folk kommer att dö.

I den ljudinspelningen mellan två italienska läkare som finns i tråden säger ju läkarna att det finns förvånansvärd många yngre som behöver hjälp med andningen.

På den manliga läkarens sjukhus intuberades inga över 60 år. Eller sådana med underliggande sjukdomar. Detta eftersom man är tvungen att prioritera..
Citera
2020-03-09, 23:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och baserat på italienarna så smittar barn mycket då de inte blir sjuka när de får viruset. Grattis FHM och AT!

Man blir så fruktansvärt förbannad på den där CoronaBob ! Tänk vad han har ställt till med? Han måste vara helt utan känslor för att kunna leva med att ha satt Sverige i den här situationen. Lögn, efter lögn samt att han har fått människor att tro att det bara är en "förkylning" vilket resulterar i att folk reser till smitthärdar helt utan att förstå vad som händer när de kommer tillbaka.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag säger inte att vi ska bära mask. Du missförstår mig. Du tycks känna dig träffad, men jag har inget speciellt minne av dig som alarmist. Jag orkar inte googla din posthistorik. Jag tyckte bara att det var typiskt att sitta här och leka expert och gapa sedan i slutet av januari som dussinet högljuds gjort med tusentals inlägg och skylla på myndigheter och alla som reser mm och sedan, antagligen, inte ens fixa en mask när man sedan ska ut på stan.
Vi kommer nog inte längre där i den diskussionen.
Menade inte att du tyckte det, var bara alla dessa inlägg om just masker. Jag gjorde mig bara lite rolig på din bekostnad. Sorry.

Nä, är ingen alarmist, endast realist. Over and out.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
Tryck inte på hans propaganda-länk.

Jo, det var en bra länk. Viktig.

https://files.catbox.moe/3ns6c1.mp4
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Först nu meddelar italiens regionminister att alla skidorter i Italien ska stängas i morgon p.g.a. coronaviruset.

Det borde väl fan ha gjorts för en vecka sedan?!

Det här förklarar -11% på Italienska börsen.

Helvete vilken slakt det lär bli, tänk vilka pengar man förlorar på turism osv mitt i högsäsong.

Självklart är det viktigare att få kontroll på smittan men detta bevisar ju bara hur allvarligt läget är i Italien och som kan hända vilket land som helst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Senaste uppgifter är att om det utvecklas åt det allvarliga hållet så är du lika körd om du är 20 som om du är 60, i fall du inte har sjukhusvård.
Äldre avlider dock i större skala men detta kan mycket väl bero på komplikationer av andra underliggande sjukdomar.
Källa?
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Jag tror inte att det lugnar ner investerare och aktieägare, jag är rädd att det här får mycket allvarliga ekonomiska konsekvenser, för oss alla i slutändan.... Hoppas att jag har fel 😢

På ett sätt är de faktiskt bra att de påverkar toppen av isberget så att säga, då kanske dom som innehaver dessa miljardbelopp investera i olika bolag och fonder kan påverka våra inkompetenta politiker att göra något åt saken.
Citera
2020-03-09, 23:30
Medlem
https://www.skylinewebcams.com/en/webcam/italia/lombardia/milano/duomo-milano.html

Visserligen 23.30 en måndag men brukar väl alltid vara folk utanför duomo...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in