2020-03-09, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Är jag den enda som inte är orolig för corona? Kommer lägga sig om nån månad eller så, sen är det glömt och livet går vidare.

Jag önskar så hårt att du har rätt, min högsta önskan att viruset bara -jahopp nemen då vad det dags o gå hem.
Så försvinner viruset ned i avgrunden igen och snipp snapp snut så va sagan slut .
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Spanien har en väldigt stor ökning av fall. Med tanke på att det är ett av Europas stora resmål så bävar åtminstonde jag för spridningen. Det är stor skillnad mot Italien som har mest inhemsk turism. Förutom Rom och Venedig.

Varit till semesterorten Rimini ett par gånger. Trots att den är väldigt trevlig och ligger bara en knapp timme med tåg till Venedig, väldigt få utländska turister. Detsamma på Sardinien för ett par år sedan. Kändes väldigt nytt mål mot utländska turister. Trots charter gått några år med Tui. Lokalbefolkningen verkade lite förvirrade med utlänningarna.

Va? Har Italien mest inhemsk turism? Du måste skämta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Typ,

Corona-Bob har ju fel åter igen.... Riskfritt att åka tunnelbana? Nä, han är Sveriges genom tiderna farligaste person.

Utan mask - Håll dig borta från allt vad kollektivtrafik heter.

Risken är minimal att bli smittad i kollektivtrafiken. Än så länge är endast en smittad utan att ha varit i Italien eller i direkt kontakt med någon som har ådragit sig viruset (vad men vet om alltså).
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det är inget vaccin 2 månader bort.

'We estimate that in April - in line with country's relevant law and regulations – there is hope that some of the vaccines can enter the stage of clinical or emergency use,' said Zheng Zhongwei, director of the Technical Development and Research Centre of China's National Health Commission.
Citera
2020-03-09, 23:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Ja. Men det jag funderar över är invandrare. Kan de sprida medan de reser omkring nu mellan andra länder kanske. Frankrike är ju ett land dit ensamkommande åker, men kommer de tillbaka hit därifrån? Jag menar, går samhället ut till de minst insatta grupperna som inte kan särskilt mycket om sjukdomar och hälsa och informerar?

Sossarna kontaktar dem bara när det är val. Virus struntar de i. Med det sagt så är ju de flesta invandrare insatta i vad som händer det är väl de mest segregerade typerna som man inte når ut till.
Citera
Avslutad
Att folk dör av viruset suger rätt hårt.

Men tiden innan man dör måste vara förjävlig, föreställ dig sängliggandes i seious/critical condition där du kvävs av syrebrist tillslut efter ett extremt plågsamt och utdraget förlopp.

Som en bonus kan ju njurarna krascha och det lär ju inte vara en hit det heller.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Ok. Har läst många inlägg men inte just det, men vet vem du menar.

Hade det inte varit enklare om du hade frågat personen istället för att stå mitt på ”torget” och gapa om masker. Du har väl ett dussin inlägg om det, i min viualiserade värld ser jag hur du dag ut och dag in står där och är obstinat för att ingen bär mask och skriker åt alla som går förbi.

Jag säger inte att vi ska bära mask. Du missförstår mig. Du tycks känna dig träffad, men jag har inget speciellt minne av dig som alarmist. Jag orkar inte googla din posthistorik. Jag tyckte bara att det var typiskt att sitta här och leka expert och gapa sedan i slutet av januari som dussinet högljuds gjort med tusentals inlägg och skylla på myndigheter och alla som reser mm och sedan, antagligen, inte ens fixa en mask när man sedan ska ut på stan.
Vi kommer nog inte längre där i den diskussionen.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
säg tre åtgärder ni tycker Sverige ska vidta för att stoppa detta åtgärder som är rimliga i praktiken...

1. Inför obligatorisk karantän i minst 14 dagar för alla som inkommer till landet.
2. Stäng skolor, universitet och förskolor.
3. Stäng all kollektivtrafik, kulturnöjen som bio, teater, stora evenemang osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
3. Det hjälper inte. Bättre då att tvinga folk att låta sjukvården få tillgång till alla tillgängliga munskydd osv.

Dunning-Kruger.

Munnskydd begränsar risken att smittat folk sprider smittan vidare, vilket är varför jag nämnde det som en viktig punkt.

FFP2 och FFP3 förhindrar folk från att via luftvägar intaga viruspartiklar om de används korrekt. Du har noll möjlighet att argumentera mot detta.
Citera
2020-03-09, 23:22
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Andra gången jag frågar,

Nån som hört något om vad som händer med de 10-20k svenskar som tidigare sa vänta på att få åka hem från Italien?

Stannar de i karantän? Eller släpps de ut? Antagligen det senare elr?

Vilket leder oss till den oundvikliga frågan.

Bör dessa transporteras rakt in i svenska storstäder? Eller till säkrade platser utanför städer, platser där provtagning kan ske. Där de kan monitoreras/säkra smittfrihet.

Jag kan säga som så att jag känner flera bekanta som åkt hem nyss till Sverige från italien. Alltså idag.

Ingen har dirigerat de mot någon särskild plats, inga kontroller eller liknande.

Ett tips för er alla som vill veta hur man egentligen tänker och hur bra kontroll vi har är att bara ta en titt på några av Facebooks grupper.

Svenskar i Spanien, svenskar i Italien, svenskar i thailand, svenskar som gillar att resa osv... På dessa facebook sidor skrivs det dagligen inlägg och frågor om hur svenskar som är fast utomlands i de värst drabbade områdena ska ta sig hem.

De hjälper varandra systematiskt med detta och försöker hitta nya vägar att ta sig hem, trots att de inte ska det.

Dessutom gör det också tvärtom, många efterfrågar tips på hur de ska kunna resa TILL andra länder pga blockader, de bryr sig alltså inte ett dugg om det vi sitter och pratar om, och de är många!

Svenskar är fan ta mig totalt jävla efterblivna och världens mest egoistiska individer.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
JUST NU: Beskedet – hela Italien sätts i karantän
DIREKTRAPPORT: Utökar nedstängningen – gäller hela landet • Förbjuder sammankomster

https://www.expressen.se/nyheter/prast-smittad-av-corona-hundratals-kan-ha-utsatts/

Om ni inte har fattat det ännu... så är det allvar nu!

Det var allvar redan för 2-3 veckor sedan, nu är det storsläggan eller bye bye. Italien tog storsläggan, fast för sent. Nu får vi se vad det är för politiker vi har röstat fram.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Ja, iaf 10% är inte orimligt. Jag sålde av allt förra veckan, nu får vi hoppas kronan inte försvagas för mycket...

Varför växlar du inte till tex. usd och euro.... kan du inte skaffa valutakonto?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in