2020-03-09, 23:33
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=MePsiKi_GO8

Presskonferens nu, få se hur läget är i USA.
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mind_crazy
Klart man skall ta detta på allvar. Men trådar som denna där alla kastar omkring siffror och data som de själva vore experter blir man snabbt less på.
Spridningen kommer att vara stor, sen får vi se hur många som kommer att mista sitt liv.
Och ja, världsekonomin kommer ju självklart att drabbas hårt av detta.

Vi får helt enkelt enkelt vidta åtgärder och avvakta och se vart det hela slutar.
Dödsfallen är ändå försumbara i någon mening, även om det såklart drabbar anhöriga... Min största oro är det ekonomiska och samhällets funktion.... Kommer att bli en jättebelastning på hela samhällsapparaten även om vi lyckas hålla smittan i schack i Sverige.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Va? Har Italien mest inhemsk turism? Du måste skämta.

Njaa, så har jag upplevt det. T ex så är engelskan inte alls så utbredd. Det största utbytet av italienska turister utomlands har jag upplevt på franska rivieran. Med Nice kanske som största magneten. Många italienska namn vid dörrportarna. Området var ju italienskt en gång i tiden. Längre västerut i Cannes har du också många sommartid. Åkt tåg på dagstur mellan Nice och Genua. Passerade många små italienska semesterorter, var en 2-3 timmar i Genua och så tillbaks samma dag. Så speciellt sommartid har du ett flöde mellan Italien och Frankrike. Tippar starkt att det är italienarnas största sommarsemester mål utanför Italien. Samt att många fransmän åker till Italien om de inte stannar på franska rivieran.
Citera
Medlem
Theforeigners avatar
Smittade Victor Säger att han "får gå promenad" !!!???

Det kan väl inte stämma ?

https://www.expressen.se/tv/nyheter/gt/viktor-ar-smittad-av-det-nya-coronaviruset-som-att-sitta-husarrest/

"Viktor är smittad av det nya coronaviruset: ”Som att sitta husarrest”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det har ju dött ett antal av Irans ledande personer. Säkert 4 av de 1000 högst uppsatta personerna har man läst om.

Omräknat på hela landet så skulle det kunna indikera en siffra i storleksordningen 300000 döda.

Ett estimat som saknar grund, likt många av dina inlägg. Med det sagt så är den officiella siffran med garanti extremt låg.
Citera
2020-03-09, 23:34
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
Grips inte av panik, det är dock problematiskt när idioter likt du sprider desinformation och påhitt. Bete er.

Du menar att det inte är italienska läkare som talar?
https://files.catbox.moe/3ns6c1.mp4
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Handla och träna på morgonen är givet. Jag tränger mig in på mitt gym minst en kvart innan öppningstid och tränar i en städad miljö i princip ensam. En risk som jag känner mig tvungen att ta, ty då utan träning så försämras min livskvalitet mer än vad sjukdomen riskerar att göra. Jag är däremot försiktig runt nära och kära då jag teoretiskt skulle kunna bli smittad under vistelsen på gymmet, som är den enda risk jag tar.

Skulle byta gymmet mot skogspromenader tills vi ser vad detta bärkar.

Stå och svettas med andra kanske nyss hemkomna.

Nya studier visar dessutom på distanser i luft 4-5 meter.
Lägg på gymmets frustande och svettande.
Citera
Medlem
13579111317s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Vad menar du med CFR?
Italien har nu 497 döda, 9172 smittade. Det blir 5,4% dödlighet.
S.korea har 53 döda och 7478 smittade. Blir 0,7% dödlighet.

Vad skillnaden beror på kan man ju spekulera i, fler gamlingar i Italien kanske?

Mortaliteten kan man slutligt fastställa när alla som varit smittade blivit avskrivna, d.v.s. avlidna eller friskförklarade. Innan dess är det mer eller mindre spekulation. Italien har till exempel långt fler smittade än man lyckats konstatera genom att testa, det kan jag nästan garantera.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
I den ljudinspelningen mellan två italienska läkare som finns i tråden säger ju läkarna att det finns förvånansvärd många yngre som behöver hjälp med andningen.

På den manliga läkarens sjukhus intuberades inga över 60 år. Eller sådana med underliggande sjukdomar. Detta eftersom man är tvungen att prioritera..

Inte undra på att CFR ökar rejält när vården blir överkörd.... Ja, Italien är Europas Hubei nu o snart är det vår tur
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ett inlägg utan innehåll

Jag tycker snarare det är ni som ska läsa på, så många inlägg i denna tråd, och ni har fortfarande inte ens fattat det här dödligheten. Helt otroligt vilka foliehattar ni är.

Sedan står det klart och tydligt att italien har 733 allvarliga fall just nu. Vilket knappast bör vara alarmerade för ett land med 60 miljoner. Om du tycker annorlunda så tycker jag du ska motivera det istället för spela dum, eller spela är kanske fel ord.

Btw, jag pratade inte ens om italien, det var du som drog upp det. Jag pratade om dödligheten.

Du kan säga du till mig och låta bli att dra in andra "foliehattar" tack. Jag svarar för vad JAG säger, inte vad du såg ett troll posta igår.

Men du har ju inte ens LÄST något om hur det ser ut på sjukhusen i norr, för då skulle du inte skriva det du skriver. Du sitter ju och TROR saker. Jag är inte dum och spelar inte dum. Vilket av de två som passar på dig vet jag inte. Skygglappar mest kanske egentligen?
Har du sett att 10-12% av de som kommer in och är kritiskt sjuka behöver respiratorvård? De övriga syrgas m m. Har du sett att Italien kallat in alla pensionerade läkare och sköterskor de kan finna? Att de stängt ner nästan all annan sjukvård i de norra delarna? Att deras ansvariga står och säger att de kommer behöva prioritera bort äldre och låta yngre få respiratorerna? Att landet satts i karantän? Att nästan hela landet står stilla? Förstår du inte att detta är något extremt, oerhört som händer?

Jag pratar inte om dödligheten, för den vet vi inte i nuläget. Inte du, inte jag och inga här vet detta. Vi kan gissa att den ligger runt 1% om alla som behöver kan få vård. och betydligt högre om det blir som i Italien nu. Den kommer bero på hur mycket vi lyckas bromsa det eftersom såpass hög andel behöver andningshjälp.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
Risken är minimal att bli smittad i kollektivtrafiken. Än så länge är endast en smittad utan att ha varit i Italien eller i direkt kontakt med någon som har ådragit sig viruset (vad men vet om alltså).

Naturligtvis inte! Smittspridningen lär redan pågå. Precis samma sak som skedde i Italien kommer att ske här. När man väl får in de första fallen som smittats ute i samhället, så finns det redan ett tresiffrigt antal som är smittade utan veta om det.

Kom ihåg att från det att patient 1 i Italien testade positivt till nu så har det gått två och en halv vecka!

Spridningen av detta virus saknar motstycke. Om några få veckor lär hela Europa vara lamslaget!
Citera
2020-03-09, 23:35
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Sossarna kontaktar dem bara när det är val. Virus struntar de i. Med det sagt så är ju de flesta invandrare insatta i vad som händer det är väl de mest segregerade typerna som man inte når ut till.
Jag tänker mer på bildningen vilken kan vara mycket låg i socioekonomiska områden och sedan särskilt låg bland invandrare som inte har skolbakgrund. De sitter inte direkt och läser samhällsinformation. Särskilt inte människor som är papperslösa eller har tillfälligt asyl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in