2020-03-09, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vad det gäller handlingsförlamning så ser det illa ut. Jag tror att de första smitthärdarna kommer att vara invandrartäta förorter. Helt enkelt för att en del där inte bryr sig mycket om vad svenska myndigheter tycker och vill inte ha något med dom att göra, smittspårning låter nog illa i deras öron, karatän ännu värre. Det är inte så intressant för en langare att ange hela sin kundkrets och mötet med den smittade från Alperna har nog redan skett. En hel del av dom kommer också från Iran de senaste veckorna och går under radarn för smittspårning. Kommer myndigheter att sätta en förort med många invandrare i karanän är frågan eller låter dom hela staden smittas för att inte dömas som "rasister" och orättvisa. En hel storstad som Stockholm, Göterborg eller Malmö i karantän blir ekonomiskt jobbigt för landet och företag där, även för människor naturligtvis.

Det här är ingen kritik mot folket i förorterna utan myndigheter borde informera dom nu och förbereda, prata klarspråk med dom på det språk dom förstår. Om inte blir karantän där mycket svårt att genomföra tror jag. Det finns en hel del muslimer där så att sätta sig ner med imaner borde vara effektivt och låta dom styra upp det då svenska myndigheter knappast kommer att kunna göra det. Bara en proaktiv tanke här men det kanske redan görs, vad vet jag.

Det kommer att krävas flertalet dödsfall för att upprätthålla en "ort" i karantän. Att svensk militär är redo att genomföra detta hade jag inte satsat pengar på.
Citera
2020-03-09, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Italiens största dagstidning sa jag, testa Google nästa gång https://www.repubblica.it/salute/medicina-e-ricerca/2020/03/09/news/_coronavirus_puo_rimanere_nell_aria_30_minuti-250763750/

Står klart och tydligt att det inte är en verifierad studie och att datan behöver analyseras mer. Sprid inte desinformation, idiot.
Citera
2020-03-09, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ledungen
Kanske en dum fråga.. Det pratas mycket om vårdplatser till och från. Om man nu skulle drabbas av viruset, måste man ha en vårdplats på sjukhus? Varför kan man inte vårads i hemmet? Behövs det dropp och tillsyn konstant?

Om du är över 85 år så är det nog så att man skall ha hjälp med andningen. Det här djävla viruset sätter ju sig långt ned i lungorna, fy fan säger jag, för äldre människor med svagt hjärta och nedsatt lungkapacitet. Yngre kan nog vara i hemmet och genomlida sjukdomen tror jag.
Citera
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Säg att vi spolar fram tiden 1 år till Mars 2021, hur många har då dött till följd av viruset och hur många ligger på intensiven?

Allt från 10 tusen till 100 miljoner döda. Svårt att säga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Om detta skulle stämma avges alltså väldigt mycket virus strax innan (och vid) symtomstarten. Men mindre efter ett tag. Det vore inte så bra, för FHM har åtminstone officiellt inte trott på asymtomatisk smitta, och kanske utgår ifrån att det inte finns när man smittspårar.

De gör bara minimum för att folk ska vara lugna. Resultaten talar för sig själv. Asymtomatisk smitta har Kina pratat om mer eller mindre sedan det började. Flera studier på detta.
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Borde det vidtas åtgärder mot Stockholm specifikt? Kommer det göras det?
Med denna regering och denna ledning av Folkhälsomyndigheten? Nej du kommer inte se några som helst åtgärder förrens dom har 1000 bekräftade fall, tro mig. Jag förutspådde längre bak i tråden att Stockholm kommer bli Sveriges Epicenter och mycket riktigt så ser de ut att bli de med flest bekräftade fall och nu idag inhemsk smittning. Mitt tips är att åka ut på landet eller en mindre stad utanför Stockholm. Stockholm har dom perfekta förutsättningarna för ett stort virusutbrott med dess befolkning på 2 miljoner.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Inget hjälper mot viruset. Det enda de kan göra är att lägga folk i respirator och hoppas på immunförsvaret. Respiratorerna räcker inte, så folk över 60 får helt enkelt dö nu. Flera allvarliga fall i 20-årsåldern. Det hjälper inte ens att ytdescinficera, detta virus är extremt smittsamt.
Barn inte så allvarligt men smittar utav bara helvete. De går hem till sina mor och farföräldrar och dödar dem direkt.
Enda sättet att undvika smitta är att inte träffa någon alls eller gå ut.
Italien har havererat.

Finns mycket mer i klippet, men detta var väl i stora drag. Från gråtfärdiga läkare i Italien.

Hittar inte igen inlägget med klippet. Kan du länka det igen? Sorry
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Är jag den enda som inte är orolig för corona? Kommer lägga sig om nån månad eller så, sen är det glömt och livet går vidare.

Lägga sig om 1 månad?
Har du inte följt utvecklingen?
Tror inte viruset bara lägger ner
Citera
Medlem
mind_crazys avatar
Citat:
Säg att vi spolar fram tiden 1 år till Mars 2021, hur många har då dött till följd av viruset och hur många ligger på intensiven?

Utgår man från alla domedagsprofeter och självutnämnda virologer här på FB, så kommer hela världen att vara död....
Citera
2020-03-09, 23:12
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:

intressant frågeställning, jag ställde ett larm på min mobil till den 9/3 2021. Ska logga in här och svara dig då. Om jag lever.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av doggydee
Allt från 10 tusen till 100 miljoner döda. Svårt att säga.
I sverige då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Om du är över 85 år så är det nog så att man skall ha hjälp med andningen. Det här djävla viruset sätter ju sig långt ned i lungorna, fy fan säger jag, för äldre människor med svagt hjärta och nedsatt lungkapacitet. Yngre kan nog vara i hemmet och genomlida sjukdomen tror jag.

Senaste uppgifter är att om det utvecklas åt det allvarliga hållet så är du lika körd om du är 20 som om du är 60, i fall du inte har sjukhusvård.
Äldre avlider dock i större skala men detta kan mycket väl bero på komplikationer av andra underliggande sjukdomar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in