2020-03-09, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Det är ju förfan det vi sagt hela tiden....

Fast om man inte har symtom så ska det ju inte smitta, eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Om ynka max 733 personer som behöver vård just nu gör så att sjukvårdssystem i ett land med 60 miljoner invånare står på randen till katastrof, så skulle inte jag vilja påstå att de hade ett såvidare bra sjukvårdssystem ifrån första början.

Mkt av sjukvårdsbelastning är ju självförvållande, genom överdrivna reaktioner. Behandla bara de som behöver vård på samma sätt som man hade behandlat de som hade haft influensa, och det ska inte vara några större problem.

Nu ligger inte dödligheten i närheten av 1% ens.

Dina kommentar blir pinsammare och pinsammare. Misstänker att du är väldigt ung och oerfaren och inte vet någonting alls om hur samhället funkar. Förstår inte hur du orkar hålla på. Och, nej, du är inte cool.
Citera
Avslutad
Säg att vi spolar fram tiden 1 år till Mars 2021, hur många har då dött till följd av viruset och hur många ligger på intensiven?
Citera
2020-03-09, 23:09
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Gär mig glad att jag inrådde folk att undvika dåligt ventilerade/ventilerade mindre utrymmen som tex hissar.

Ett annat bra tips kan vara att handla på morgonen, direkt när affären öppnar. Tom på folk, rengjord. Ventilerad.

Här är länken till scmp artikeln
https://www.scmp.com/news/china/science/article/3074351/coronavirus-can-travel-twice-far-official-safe-distance-and-stay
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Undrar om whisky funkar emot viruset? Det lindrar åtminstone den ångest jag känner nu. Skål, mina vänner!

Har aldrig sett en förkyld alkoholist. Dessutom är det många gifter i ek som
kan döda onda små saker.

Varning! Drick inte för lite.
Citera
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oinbjuden
Intressant artikel om smittsamhet som kanske förklarar varför det var så många rapporter om asymptomatisk spridning !

Inte än 'peer-reviewed' men värd att läsa.

https://www.statnews.com/2020/03/09/people-shed-high-levels-of-coronavirus-study-finds-but-most-are-likely-not-infectious-after-recovery -begins/
Om detta skulle stämma avges alltså väldigt mycket virus strax innan (och vid) symtomstarten. Men mindre efter ett tag. Det vore inte så bra, för FHM har åtminstone officiellt inte trott på asymtomatisk smitta, och kanske utgår ifrån att det inte finns när man smittspårar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Gär mig glad att jag inrådde folk att undvika dåligt ventilerade/ventilerade mindre utrymmen som tex hissar.

Ett annat bra tips kan vara att handla på morgonen, direkt när affären öppnar. Tom på folk, rengjord. Ventilerad.

Träna sent är ett annat. Brukar träna efter kl 21 då endast ett fåtal personer finns på gymmet
Citera
Medlem
saladfingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledungen
Kanske en dum fråga.. Det pratas mycket om vårdplatser till och från. Om man nu skulle drabbas av viruset, måste man ha en vårdplats på sjukhus? Varför kan man inte vårads i hemmet? Behövs det dropp och tillsyn konstant?

Ursäkta, men har du inte läst på övht?
Nej, över 80% får milda symptom.
Citera
Bannlyst
Andra gången jag frågar,

Nån som hört något om vad som händer med de 10-20k svenskar som tidigare sa vänta på att få åka hem från Italien?

Stannar de i karantän? Eller släpps de ut? Antagligen det senare elr?

Vilket leder oss till den oundvikliga frågan.

Bör dessa transporteras rakt in i svenska storstäder? Eller till säkrade platser utanför städer, platser där provtagning kan ske. Där de kan monitoreras/säkra smittfrihet.
Citera
Medlem
Arrangörerna för Göteborgsvarvet med 60000 löpare hade möte ikväll för att diskutera om de skulle flytta loppet som går i maj till hösten pga Corona. De ansåg att det inte är någon fara och att loppet kan hållas som planerat.
Citera
2020-03-09, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Helt ärligt så är det inte fladdermusens fel. Vi hade tillräckligt med tid att förbereda oss. Hade vi tagit de "svååååra" besluten direkt hade det troligtvis räckt med restriktioner mot Kina och en begränsad mängd tester för att detektera oväntad smitta. Men nej. Allt är hela tiden för svårt. Vi måste värna om "öppenheten" trots allt.

Frihandel har sina baksidor.
Citera
2020-03-09, 23:10
Medlem
qwerty-66s avatar
Hur var det nu men masker? Enligt kinserna är detta viktigt!

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3074351/coronavirus-can-travel-twice-far-official-safe-distance-and-stay

Authorities advise people to stay 1-2 metres apart, but researchers found that a bus passenger infected fellow travellers sitting 4.5 metres away
The scientists behind the research said their investigation also highlighted the importance of wearing face masks because of the length of time it can linger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in