2020-03-09, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Instämmer med Beh.ass, bra framgrävt och intressant.

Spontana tankar:
Det är ett mycket selektivt minne som HD uppvisar. Hon minns inte var hennes egna barn var, det verkar iofs ingen veta. Hon vet inte om hon är borta länge eller kort, när hon kommer hem. Däremot kan hon redogöra mycket detaljerat för sin exmans förehavanden under mordkvällen trots att de inte bor ihop. Hon vet att han varit på gymmet tre gånger, hon vet varför han är där (för att han bara vill komma igång) och hon kan begränsa det till att han iaf inte har simmat. HD verkar hellre måna om att skydda SD än att få sig själv att framstå i bra dager. Eller så är hennes egna förehavanden så känsliga att hon får kortslutning under förhöret?

Nycklarna. Till något skåp där han hämtat något tillhygge? Eller är detta bara en falskt utplacerad grej för myst-hjärnan SD som vill arrangera villospår?

Att HD vet om att LW är borta då hon inte borde ha vetat det. Ännu en sådan där märklig omständighet runt HD. Sådan som tråden var full av redan från start men som ofta bortförklarades. Finns det någon rimlig förklaring till att HD ska veta om att LW är borta denna tid?

SD verkar gilla att uttala sig om vad LW blev utsatt för. Han säger någon gång att hon fick en lång, utdragen död. Vid ett annat tillfälle säger han att hon antagligen inte finns mer om hon inte är tillfångatagen, eller något i den stilen. Grovt upprepat våld, är en benämning han annars använder sig av. Det känns nästan som om han njuter av att få beskriva det hemska. I allafall att skrämma upp folk omkring sig med sådana kommentarer.

JG är i SDs hus efter mordet, iaf hans hund. Sedan hörs brandlarmet. Var det nu han tassade omkring med ficklampa? JG kanske är som jubelkören i tråden vill få det till, bara ännu ett manipulerat offer för SD, men han uppträder aningen suspekt.

Stämmer det att han haft multipla konton i tråden, identifierat och hotat användare till tystnad och att han smyger omkring i mörkret med bara ficklampa i ett ev avspärrat hus tillhörande en mordmisstänkt varpå brandlarmet börjar tjuta...? Det är ganska underligt beteende hos en oskyldig även om han måhända är en supertajt kompis till SD. Jag tror förvisso inte att JG är medskyldig till mordet men han uppträder som om han vet mer än han vill berätta. Eller kan SD ha tvingat/lurat JG till att ta en sådan aktiv del i mordet att han därför är livrädd nu för vad som ska komma fram?

Precis! Det selektiva minnet i samklang med "jag vill inte tala om det", "jag har redan svarat på det", "jag tänker inget speciellt om/kring det" i förhören är inte OK. Varningsklockorna ringer som ett helt koppel med vindflöjlar som skramlar runt!!
När jag läst förhören med HD en andra gång tänkte jag att det måste vara frustrerande som yrkesutbildad polis att inte komma fram till något vettigt i förhören, utom "ofarliga" saker som HD verkar minnas, apropå selektivt minne. För kan vi, genom FUP:en, se detta mönster så lär nog polisen uppfatta det tio gånger starkare under förhören!
Och sen har vi JG och raderingen av telefoninnehåll och korståget mot användare i tråden, ja.. För min egen del så tror jag han åtminstone har en stark känsla av vem/vilka som utfört mordet. Kanske inte tillräckligt för att veta men en stark känsla. Men tills vidare blir han svaret skyldig.
Och som tidigare sagts, oavsett utgången av rättegången så kommer många av oss att ha uppsikt på dem oavsett de bor kvar i stan eller flyttar till världens ände..
Senast redigerad av Beh.ass. 2020-03-09 kl. 22:32. Anledning: förtydligande
Citera
2020-03-09, 22:03
Medlem
Citat:
Lever på sarkasm och ostkaka... du får till det mitt i bedrövelsen! Men man får onekligen intrycket av att mycket "keeping up the appearances" pågår för samtliga inblandade och framförallt SD både innan och efter mordet. Allt ter sig så makabert när vi nu via FUP kan ta del av hur dåligt många verkar ha mått under så lång tid parallellt med fikandet och geocachandets muntra loggar. Det fikas och kramas som om livet vore ett stort kalas, trots alla som verkar ha mått dåligt. Fick han energi av att skapa intriger och trigga HD och LW mot varandra medan han själv kunde stå där i mitten åtrådd av båda och se dem sakta men säkert brytas ner till spillror?

Reagerade också på det där med att ingen visste var barnen var. Antingen så har verkligen ingen koll på barnen vilket är tragiskt, eller så ljuger åtminstone någon för att det är känsliga uppgifter kring alibin vilket de har insikt i. Vet inte vad som är värst men visst vet man väl som förälder var man har sina barn även om man är separerad?!

Hur behandlar man förresten vittnesmål från HDs föräldrar då de har en så uppenbar nära relation till den misstänkte? Hur vägs ev alibin som de kan ge?

Makabert är rätt ord på alla sätt och vis, speciellt när det gäller paret D*vidssons närmande till varandra efter LW:s död. Och var det inte så att HD bara någon dag efter att hon blev släppt ur häktet i höstas var ute och cashade? I Kumla om jag inte misstar mig.
Jag tror att @honan6 lade upp ett foto från Geocach-profilen som HD har.
Senast redigerad av Beh.ass. 2020-03-09 kl. 22:04. Anledning: förtydligande
Citera
2020-03-09, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
I min bok också men som sagt, jag tror att MGK är historia för Hiding nu och hon kommer inte att synas närmare i sömmarna än vad hon blivit redan.

Låt säga att SD blir dömd för mord. Tror du att han kommer tiga still i alla år om det är så att HD och/eller JG hade vetskap om sanningen?
Citera
2020-03-09, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Hur ska hon kunna fortsätta arbeta på sitt jobb som sjuksköterska, hur blir det möjligt nu när hennes arbetskamrater kan läsa FUPet?

Hon försvarar sin exman och allt det äckel som man kan läsa om honom i FUP.
Fy fasiken... blod som rinner i ansiktet alltså fy fan vilket äckel!!
Den ska hon stå upp för och försvara. Ofattbart!

Ja, med tanke på de icke-svar hon ger i FUP:en blir det ingen vidare relation med de andra på arbetsplatsen, oavsett det blir på USÖ eller på annat håll. Det duger inte att svara förhörsledarna med "det vill jag inte svara på" när det gäller mord, och det fattar varenda kotte!
Citera
2020-03-09, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det var väl sådant rävspel från advokaterna som åklagaren ville undvika.
Därför sa hon till dem offentligt att läsa slasken.
Hon verkar veta vad hon gör och hur just dessa advokater (eller advokater i allmänhet) brukar arbeta.

Mmm..hoppas ÅH känner att hon har ett massivt stöd i ryggen när hon gör sitt jobb!!
Citera
2020-03-09, 22:18
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Vad jag sett är det vanligt om ngn suttit häktad litet längre och inte blivit åtalad. Gissar att advokaten rått henne att begära skadestånd. Säger inte så mycket om hennes inblandning. Men det ser allt litet pyrt ut för henne med en del ur FUP.
Hur länge satt HD häktad? Satt hon häktad mer än en gång?
Citera
2020-03-09, 22:22
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Instämmer med Beh.ass, bra framgrävt och intressant.

Spontana tankar:
Det är ett mycket selektivt minne som HD uppvisar. Hon minns inte var hennes egna barn var, det verkar iofs ingen veta. Hon vet inte om hon är borta länge eller kort, när hon kommer hem. Däremot kan hon redogöra mycket detaljerat för sin exmans förehavanden under mordkvällen trots att de inte bor ihop. Hon vet att han varit på gymmet tre gånger, hon vet varför han är där (för att han bara vill komma igång) och hon kan begränsa det till att han iaf inte har simmat. HD verkar hellre måna om att skydda SD än att få sig själv att framstå i bra dager. Eller så är hennes egna förehavanden så känsliga att hon får kortslutning under förhöret?

Nycklarna. Till något skåp där han hämtat något tillhygge? Eller är detta bara en falskt utplacerad grej för myst-hjärnan SD som vill arrangera villospår?

Att HD vet om att LW är borta då hon inte borde ha vetat det. Ännu en sådan där märklig omständighet runt HD. Sådan som tråden var full av redan från start men som ofta bortförklarades. Finns det någon rimlig förklaring till att HD ska veta om att LW är borta denna tid?

SD verkar gilla att uttala sig om vad LW blev utsatt för. Han säger någon gång att hon fick en lång, utdragen död. Vid ett annat tillfälle säger han att hon antagligen inte finns mer om hon inte är tillfångatagen, eller något i den stilen. Grovt upprepat våld, är en benämning han annars använder sig av. Det känns nästan som om han njuter av att få beskriva det hemska. I allafall att skrämma upp folk omkring sig med sådana kommentarer.

JG är i SDs hus efter mordet, iaf hans hund. Sedan hörs brandlarmet. Var det nu han tassade omkring med ficklampa? JG kanske är som jubelkören i tråden vill få det till, bara ännu ett manipulerat offer för SD, men han uppträder aningen suspekt.

Stämmer det att han haft multipla konton i tråden, identifierat och hotat användare till tystnad och att han smyger omkring i mörkret med bara ficklampa i ett ev avspärrat hus tillhörande en mordmisstänkt varpå brandlarmet börjar tjuta...? Det är ganska underligt beteende hos en oskyldig även om han måhända är en supertajt kompis till SD. Jag tror förvisso inte att JG är medskyldig till mordet men han uppträder som om han vet mer än han vill berätta. Eller kan SD ha tvingat/lurat JG till att ta en sådan aktiv del i mordet att han därför är livrädd nu för vad som ska komma fram?
Det har spekulerats i tråden att SD kom till HD under natten efter dådet ?
Citera
2020-03-09, 22:28
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix

Hon satt anhållen skäligen misstänkt, (vid ett tillfälle) men släpptes då åklagaren inte nådde upp till sannolika själ för delaktighet i mordet på LW. Avskrevs således då inget dna eller andra spår kunde "länka" henne till BP.

Trots detta står det att låsa i gärningsbeskrivningen att förövaren haft hjälp vid mordet!?!?!?

Med andra ord har HD inget med mordet på LW att göra (enligt Åsa Hiding)
Senast redigerad av Enorm 2020-03-09 kl. 22:32.
Citera
2020-03-09, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Bara hon får SD dömd och inlåst så arbetar hon nog vidare med utredningen mot HD.
Det tror inte jag.
Det måste finnas massor av utredningsmaterial så det borde inte behöva bli en så lång utredning.
Mycket beror nog på vad HD säger i domstolen.
Hon kan ju t ex komma med en trolig förklaring till att hon visste att LW var försvunnen fast ingen hade talat om det för henne.
Medhjälp, anstiftan, skyddande av brottsling.
Jag är övertygad om att åklagaren inte släpper utredningen av HD (förutsatt att SD döms).

Tror detsamma men oavsett om SD blir dömd eller inte. HD:s undvikande svar i förhören finns det anledning att återkomma till hur som helst! Och HD kan inte trolla bort sina egna tankar om skuld och skam för evigt, om vi nu förutsätter att hon mer än hon uppgett i förhören, vilket hon gör enligt mig.
HD är inte utslagen men nere för räkning. Många, om inte alla, på hennes arbetsplats har läst FUP:en eller kommer göra det. Och jag skulle bli förvånad ifall JG har varit 100% sanningsenlig i förhören och radering av mobildata med.
Båda dessa människor, har/kommer enligt mig, få svårt med sin egen identitet om de inte varit behjälpliga till 100% i polisförhören.
Citera
2020-03-09, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix

1 gång häktad i en vecka under hösten -20.
har du förresten läst förhören med HD och hur hon svarar (inte svarar) på frågorna? Vad tycker du om det i så fall?
Citera
2020-03-09, 22:42
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
/.../

AV ANNAT INTRESSE:

FL frågar H*anna hur det kommer sig att K*arin är av den uppfattningen att hon fick reda på
L*enas försvinnande på fm runt klockan 10:00 den 15e maj.
FL konfronterar henne med att även J*onas berättat att han fick reda på L*enas försvinnande under förmiddagen. Och även H*annas kollega har uppgett att H*anna berättat detta för henne tidigare på morgonen. Dvs, INNAN S*tefan skickar sms till H*anna och berättar att L*ena är försvunnen, vilket är kl 11:06.
H*anna uppger att hon inte vet eller vill kommentera hur det kommer sig.(A.149. S.411)
Du har tagit upp ett flertal frågor som är av intresse och som det råder viss förvirring kring. Kommenterar två av dessa:

15 maj stämplar HD in på avdelningen kl 06.41. Kl 07.30-08.00 berättar hon för sin kollega att LW är försvunnen - hur kunde hon veta? - M*ria tror att HD fått information av SD eller LWs pappa, som har ringt runt.
K*rin, som blir uppringd av HD vid 10-tiden på fm, säger att HD (W*lma) hade blivit uppringd av N*a som sagt att hans mamma var försvunnen, och frågat efter SDs mobilnummer. Han själv menar att han endast frågat efter SDs nummer, utan att nämna något om att LW var borta.

Konversation chatt SD-HD, 15 maj:

SD 11.06: N ringde i morse och undrade om jag visste var L*na var. De skulle uppvakta A, men hon var ej hemma.
11.07: Nu skrev U**e. Hon är fortfarande borta. Ville ha kontaktuppgifter till de hon brukar cacha med.
HD 11.44: Oj... Mgl?
SD 11.46: har messat honom
HD 11.46: B*holder 11.47: Känner du oro?

HD fick vetskap om försvinnandet tidigt på morgonen och hinner tala om vad som hänt för tre personer. - Varför då låta överraskad när SD skriver? - Varför skriver hon inte tillbaka att hon redan vet att LW är försvunnen?
Citat:
/.../
A.150 S.531
B*ernt mfl träffar S*tefan på en FTF- jakt 11/7 2018.
Någon frågar om S*tefan visste hur Lena dog. Hans svar: "Lena fick ingen snabb död. Hon fick en utdragen död"...
..vidare "Lenas barn orkar jag inte ens tänka på, förresten så skiter jag i dem".
NA, 14 nov: "Åklagaren avslöjar nya detaljer om Hjärstamordet: "Utsattes för kraftigt och dödligt våld mot kroppen"

MGM försäger sig visst och formuleringen är densamma som han uttryckt tidigare i en chatt med LW.
Citera
2020-03-09, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Låt säga att SD blir dömd för mord. Tror du att han kommer tiga still i alla år om det är så att HD och/eller JG hade vetskap om sanningen?
Gissar att du med din fråga vill antyda att du tror att SD, om han döms, han då under de omständigheter du skissar, skulle välja att sittande på kåken "gola" HD resp JG?
Är det rätt uppfattat av mig?

Jag tror att SD må vara rätt rubbad och kanske lite farlig för en eller annan kvinna, men han är säkert inte så dum i hela huvudet som du antyder, för om han från kåken golar sin f d fru resp sin f d bästa kompis, då tror jag han samtidigt bör ansöka om självvald isolering resten av sitt [ev livstids-]straff.

Ja, jag har tittat [för] mycket på teve.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in