Citat:
Vad det gäller handlingsförlamning så ser det illa ut. Jag tror att de första smitthärdarna kommer att vara invandrartäta förorter. Helt enkelt för att en del där inte bryr sig mycket om vad svenska myndigheter tycker och vill inte ha något med dom att göra, smittspårning låter nog illa i deras öron, karatän ännu värre. Det är inte så intressant för en langare att ange hela sin kundkrets och mötet med den smittade från Alperna har nog redan skett. En hel del av dom kommer också från Iran de senaste veckorna och går under radarn för smittspårning. Kommer myndigheter att sätta en förort med många invandrare i karanän är frågan eller låter dom hela staden smittas för att inte dömas som "rasister" och orättvisa. En hel storstad som Stockholm, Göterborg eller Malmö i karantän blir ekonomiskt jobbigt för landet och företag där, även för människor naturligtvis.
Det här är ingen kritik mot folket i förorterna utan myndigheter borde informera dom nu och förbereda, prata klarspråk med dom på det språk dom förstår. Om inte blir karantän där mycket svårt att genomföra tror jag. Det finns en hel del muslimer där så att sätta sig ner med imaner borde vara effektivt och låta dom styra upp det då svenska myndigheter knappast kommer att kunna göra det. Bara en proaktiv tanke här men det kanske redan görs, vad vet jag.
Det här är ingen kritik mot folket i förorterna utan myndigheter borde informera dom nu och förbereda, prata klarspråk med dom på det språk dom förstår. Om inte blir karantän där mycket svårt att genomföra tror jag. Det finns en hel del muslimer där så att sätta sig ner med imaner borde vara effektivt och låta dom styra upp det då svenska myndigheter knappast kommer att kunna göra det. Bara en proaktiv tanke här men det kanske redan görs, vad vet jag.
Det kommer att krävas flertalet dödsfall för att upprätthålla en "ort" i karantän. Att svensk militär är redo att genomföra detta hade jag inte satsat pengar på.