2020-03-09, 23:04
Medlem
Kanske en dum fråga.. Det pratas mycket om vårdplatser till och från. Om man nu skulle drabbas av viruset, måste man ha en vårdplats på sjukhus? Varför kan man inte vårads i hemmet? Behövs det dropp och tillsyn konstant?
Citera
2020-03-09, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Ja, det är ju tur att du vet bättre än deras smittskyddsfolk, läkare osv.
Jag skiter egentligen i om dödligheten i slutändan, under normala omständigheter, hamnar på 1%, 5% eller 15%, fattar du inte att Italiens, en av världens bästa, sjukvårdssystem är på randen till katastrof efter endast två veckor av spridning? Förstår du vad det innebär ens? Hur i helsike kan man ha sådana skygglappar som du? Rädsla?

Om ynka max 733 personer som behöver vård just nu gör så att sjukvårdssystem i ett land med 60 miljoner invånare står på randen till katastrof, så skulle inte jag vilja påstå att de hade ett såvidare bra sjukvårdssystem ifrån första början.

Mkt av sjukvårdsbelastning är ju självförvållande, genom överdrivna reaktioner. Behandla bara de som behöver vård på samma sätt som man hade behandlat de som hade haft influensa, och det ska inte vara några större problem.

Nu ligger inte dödligheten i närheten av 1% ens.
Citera
2020-03-09, 23:05
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
För att de fick adekvat vård i flera olika länder. Sätt 10000 göteborgare i samma sits om en månad och upprepa resultatet. Tror du det blir samma resultat?

10000 göteborgare på ett o samma ställe? Tänk så många sköna corona ordvitsar det hade kommit ut efter det!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Det är ju förfan det vi sagt hela tiden....

Instämmer och tack för förtydligande av det många försökt påtala helatiden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Hur seriös är denna Tegnell som tar och reser när han har ett "ansvar" här och speciellt nu när de råder en fullständig kris? Han vet vart vi är påväg, det är därför han valde "Somalia", sannolikheten att smittan kommer dit är obefintlig.

Han har blivit förvisad till Somalia för att förvisa rampljuset åt ett annat håll då hans kommunikation varit förkastlig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ledungen
Kanske en dum fråga.. Det pratas mycket om vårdplatser till och från. Om man nu skulle drabbas av viruset, måste man ha en vårdplats på sjukhus? Varför kan man inte vårads i hemmet? Behövs det dropp och tillsyn konstant?
20% behöver skukhusvård. Andningshjäp mm
Citera
2020-03-09, 23:06
Avslutad
Jobba inom vården känns inte som ett drömyrke just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det var hon - professor Agnes Wold - som avrådde från resandet utanför Norden nu, sommaren och hösten. Låter nästan som att "tills vi har ett vaccin på plats" ...

– Jag skulle personligen inte ens tänka tanken att åka utanför Norden nu om det inte var något absolut nödvändigt som att hälsa på en döende mamma.

Och enligt Wold är det ingen idé att planera resor till sommaren eller hösten heller.
– Nu får vi ställa in oss på att det kommer att vara så här ett tag.

Det tycker jag är ett väldigt generellt uttalande. Det borde vara farligare att resa till Norge än till Polen, Ungern och Ryssland exempelvis. Det beror väl på smittade per capita?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Coronaviruset kan förbli i luften i minst trettio minuter och täcka ett avstånd på cirka 4,5 meter i stängda miljöer, till exempel en liten buss, mycket mer än säkerheten för en eller två meter som rekommenderas av hälsomyndigheterna i olika delar av världen. För att stödja det kan en studie av kinesiska epidemiologer, publicerad av den vetenskapliga tidskriften Practical Prevensive Medicine och citerad av South China Morning Post, enligt vilken koronaviruset, som redan framkommit under de senaste veckorna från annan forskning, förbli på ytorna i flera dagar, vilket ökar risken för att drabbas av det för dem som rör dem.

Google översättning Från

https://www.repubblica.it/salute/medicina-e-ricerca/2020/03/09/news/_coronavirus_puo_rimanere_nell_aria_30_minuti-250763750/?ref=fbpr&fbclid=IwAR0l7EUcxBeXoETnOMEn1Zl9Emqj-hjUj1ATLqpGgvfu9I5_6IWn38U_51E

Gär mig glad att jag inrådde folk att undvika dåligt ventilerade/ventilerade mindre utrymmen som tex hissar.

Ett annat bra tips kan vara att handla på morgonen, direkt när affären öppnar. Tom på folk, rengjord. Ventilerad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Jag skiter egentligen i om dödligheten i slutändan, under normala omständigheter, hamnar på 1%, 5% eller 15%, fattar du inte att Italiens, en av världens bästa, sjukvårdssystem är på randen till katastrof efter endast två veckor av spridning?

Vi kommer alla dö förr eller senare med 100% säkerhet och man hjälper knappast situationen med att uppmana till allmän panik så sjukvården blir ännu mer överbelastad och nerringd av hysteriska hypokondriker.

Är man mellan 10 - 50 år är det 0.2 % risk att dö och har man varken hjärtproblem, diabetes eller högt blodtryck sannolikt mindre.

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

Det är folk över 80 år med andra sjukdomar som är mest utsatta. Det är väl boomers som får upp procenten döda misstänker jag.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ledungen

Nej det är väl långt ifrån alla som behöver vård, en del verkar ju inte ens särskilt påverkade av viruset som jag fattar det, som en vanlig förkylning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Tänk att Hollywood brottats med dåliga manus senaste åren, gjort en del katastroffilmer som varit baserade på klimat och naturkatastrofer, samt en del zombiefilmer.
Men ingen i sin vildaste fantasi hade kunnat föreställa sig denna utveckling av världen.
En jävla fladdermus i Kina kraschar hela världsekonomin och dödar 100.000-tals, kanske miljoner människor!

Helt ärligt så är det inte fladdermusens fel. Vi hade tillräckligt med tid att förbereda oss. Hade vi tagit de "svååååra" besluten direkt hade det troligtvis räckt med restriktioner mot Kina och en begränsad mängd tester för att detektera oväntad smitta. Men nej. Allt är hela tiden för svårt. Vi måste värna om "öppenheten" trots allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in