2020-03-09, 22:53
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vad det gäller handlingsförlamning så ser det illa ut. Jag tror att de första smitthärdarna kommer att vara invandrartäta förorter. Helt enkelt för att en del där inte bryr sig mycket om vad svenska myndigheter tycker och vill inte ha något med dom att göra, smittspårning låter nog illa i deras öron, karatän ännu värre. Det är inte så intressant för en langare att ange hela sin kundkrets och mötet med den smittade från Alperna har nog redan skett. En hel del av dom kommer också från Iran de senaste veckorna och går under radarn för smittspårning. Kommer myndigheter att sätta en förort med många invandrare i karanän är frågan eller låter dom hela staden smittas för att inte dömas som "rasister" och orättvisa. En hel storstad som Stockholm, Göterborg eller Malmö i karantän blir ekonomiskt jobbigt för landet och företag där, även för människor naturligtvis.

Det här är ingen kritik mot folket i förorterna utan myndigheter borde informera dom nu och förbereda, prata klarspråk med dom på det språk dom förstår. Om inte blir karantän där mycket svårt att genomföra tror jag. Det finns en hel del muslimer där så att sätta sig ner med imaner borde vara effektivt och låta dom styra upp det då svenska myndigheter knappast kommer att kunna göra det. Bara en proaktiv tanke här men det kanske redan görs, vad vet jag.

Precis som du skriver är det här ett helt eget samhälle och många i dessa områden kommer vägra att sätta sig i karantän. Militär kanske får kallas in?

Fyfan det här är som ett recept för inbördeskrig eller andra allvarliga inhemska situationer, en stor del av svenska folket var redan på bristningsgränsen innan allt detta. Vi har inte bara viruset att tänka på utan också våra parallella samhällen som våra politiker importerat hit
Citera
2020-03-09, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Han avrådde starkt från resande också och det troligen för ganska lång tid framåt.

Det var hon - professor Agnes Wold - som avrådde från resandet utanför Norden nu, sommaren och hösten. Låter nästan som att "tills vi har ett vaccin på plats" ...

– Jag skulle personligen inte ens tänka tanken att åka utanför Norden nu om det inte var något absolut nödvändigt som att hälsa på en döende mamma.

Och enligt Wold är det ingen idé att planera resor till sommaren eller hösten heller.
– Nu får vi ställa in oss på att det kommer att vara så här ett tag.
Citera
2020-03-09, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
säg tre åtgärder ni tycker Sverige ska vidta för att stoppa detta åtgärder som är rimliga i praktiken...

Isolera ALLA smittade till sjukhus utanför storstäderna.

Sätt Sverige i karantän. (Stoppa trafik av människor in/ut (RIMLIGT)

Ta hem barnen från skolan tills detta stabiliserar sig.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
säg tre åtgärder ni tycker Sverige ska vidta för att stoppa detta åtgärder som är rimliga i praktiken...
En åtgärd som jag sagt tidigare är att låta de som kan, jobba hemifrån. Staten som är en stor arbetsgivare, är vad jag förstår, väldigt konservativa och gammaldags, nu är det hög tid att ändra på detta 1900-talsbeteende.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Hur seriös är denna Tegnell som tar och reser när han har ett "ansvar" här och speciellt nu när de råder en fullständig kris? Han vet vart vi är påväg, det är därför han valde "Somalia", sannolikheten att smittan kommer dit är obefintlig.

Tegnell kanske hade inside info.
Visste att Sverige var fucked.
Lättade från landet helt enkelt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Enligt Italiens största dagstidning så har tester i Kina visat att viruset smittar via luften, så tillvida att så små "droppar" som klarar av att hänga i luften i uppåt 30 minuter, alltså behöver man inte komma i kontakt med större droppar som uppstår vid nysningar och kraftig hosting..... Avståndet bör utökas till 4.5 meter.

Källa?
Citera
Medlem
Hela Italien i karantän? Jättebra, nu kan man resa fritt inom Italien och smitta varandra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Kanske inte 30 ggr högre dödlighet, men väl ca 10 ggr högre dödlighet, vilket är illa nog. Detta är ju de flesta experter ense om, är de också "lågintelligenta"?

Den låga dödligheten i Sydkorea kan också ha att göra med deras vårdsystem, som jag förstår är ett av de bättre i världen.

Det beror väl helt på vilken såkallad expert man väljer att lyssna på. Men ja de såkallade experter som påstår det är det. Det finns inget som stödjer tesen att det skulle vara ens 10 gånger högre dödlighet. Man kan inte luta sig på vad person X sa, då fakta visar annat. Det är dock i ett tidigt stadie fortfarande, så det kan förändras, men det är absurt att säga att det är 10 gånger högre dödlighet idagsläget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Nej det är inte lite. Illa är det, men ingen undergång. Min gissning är att det blir som Spanska sjukan. "Fördelen" denna gång är att det inte är de samhällsbärande generationerna som drabbas värst. Därav blir effekterna iaf lindrigare för samhället.

Men vi har ju å andra sidan betydligt bättre chanser att få fram ett vaccin idag mot för 100 år sedan. Jag tror på ett vaccin allra senast om två månader

Jag hoppas du har rätt min vän ang. vaccin
Citera
2020-03-09, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Ja, det är ju tur att du vet bättre än deras smittskyddsfolk, läkare osv.
Jag skiter egentligen i om dödligheten i slutändan, under normala omständigheter, hamnar på 1%, 5% eller 15%, fattar du inte att Italiens, en av världens bästa, sjukvårdssystem är på randen till katastrof efter endast två veckor av spridning? Förstår du vad det innebär ens? Hur i helsike kan man ha sådana skygglappar som du? Rädsla?

2 veckor av spridning? Det vetefan..
Dom har över 700 friskförklarade, så det lär ha pågått ett bra jävla tag.

Däremot har vi en jävligt stökig period framför oss på många sätt..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Varför ska det vara frågan man ska ställa, känns helt irrelevant.

Varför är det irrelevant? Har sjukvården obegränsade resurser och möjligheter i din rosaskimrande lilla snowflake-värld?

Tips: kalla inte andra för lågbegåvade när du inte ens kan resonera kring basics.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cracows
Du har rätt. När spanska sjukan härjade följde man inte den via internet.

I framtiden med nästa virus pandemi lär man kunna följa de döda med namn och bild samt all info om den döde. Ala hunger games !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in