2020-03-10, 10:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Mina barns skola ger videoundervisning till alla som sitter i karantän. Det var gjord på 1 dag.

Ja men det är ju bra, ett par hundra elever av hur många sa vi, 400000? Covid-19 certifierad skola?

Dina barn sitter givetvis hemma 24/7, leker eller umgås inte med andra barn, och föreningslivsaktiviteter ligger väl också på hyllan i hela din kommun, ja men bra, då säger vi så.

Att inte gå till skolan ger knappast effekt om man inte också isolerar sig totalt.

Ärligt talat tror jag att du är en curlad godhetsmamma som snackar mer än du har täckning för, men jag vet såklart inte.
Citera
2020-03-10, 10:15
Medlem
Läste någonstans att det är vanligare att män smittas än kvinnor.
Citera
2020-03-10, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Enligt ny forskning som gjorts så ska patienter med lunginflammation helst ligga på magen. Om man ligger på rygg ökar det risken för bakteriella infektioner då slem och skit åker ner i lungorna lättare

Och om möjligt ska man gärna sitta upp så mycket som möjligt, när man orkar. Nedre delarna av lungorna arbetar inte när du ligger ner, och blir rejält nedgångna efter bara några dagars konstant sängliggande.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Trenden för allvarliga fall går ner kraftigt varje dag sen Europa-spridningen började.

Dödligheten av detta virus kommer slutta på runt 1% om inte mindre så småningom.

Ditt inlägg är totalt värdelöst utan källor. Dessutom har du blivit påkommen med att ljuga förr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Källa?
Känner personal som fått det för utskick idag.
Dessutom har vissa fått det redan igår, det finns inklistrat i denna tråd redan.
Citera
2020-03-10, 10:17
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Jag hade bekräftat fall i bekantskapskretsen inman, men på lite längre håll. Den personen är förövrigt fullt frisk med. Och hens karantän borde gå ut...fredag typ
Men är det smittspårning? Smittspårning är väl när FHM letar upp dig. Inte att du ringer och säger att du känner ett bekräftat fall? Så anser inte att du svarade på min fråga.

Men då fick jag en ny fråga. Den i din bekantskapskrets fick alltså diagnos väldigt tidigt? Innan det ens fanns fall förutom Jönköpingstjejen?

Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Ja. Hostar torrt och jag kände liksom att det fanns något långt dör nere, hostade jag hårt för att försöka få bort skiten smakade det lite illa i munnen nästan men inget kom ju upp.
Och nästan alla jag känner har haft samma skit, det är visserligen röt naturligt, vi umgås i grupp och tränar nära varandra.
Folks familjer har också åkt på det här med liknande symptom, och den sol ääm var sjuk först var faktiskt i Kina vid nyår.
En period , runt den 15-20 januari dök bara 4 personer av 20-25 (så många vi brukar vara på ett pass) upp, alls andra var sjuka i någon mån. Detta har aldrig inträffat förut. Sedan började folk komma tillbaka och nu är vi typ fulltaliga och alla beskriver samma symptom och vad de varit för sjuka.
Inget bevis eller så, inte ens nästan. Men min poäng är att det låter väldigt väldigt likt vad de som faktiskt haft Corona har snackat om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Eh, nej det är det inte. Du kan inte få reda på människors tillstånd eftersom det finns något som heter patientsekretess.
Men FHM är skyldiga att redovisa bland annat kritiska fall och den kolumnen är tom , om du har andra uppgifter kan du väl upplysa oss om det!
Citera
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Om, vi säger OM, detta utvecklas till samma nivå som spanska sjukan, hur kommer det påverka samhället politiskt? När nära och kära dör, kommer det leda till ett hat till etablissemanget och makthavarna? Kaos, vandalisering och anarki?
Eller, kommer det öka sammanhållningen i samhället? Att alla sluter upp bakom ledningen för landet?

Spanska sjukan spred sig till alla samhällen och byar trots att människor reste mycket mindre på den tiden. Vid tiden för spanska sjukan var en stor andel av befolkningen forfarande bosatta på landet och graden av självhushållning var större. Idag bor nästa alla i tätbefolkade områden i flerfamiljshus och vi är väldigt beroende av kollektiva färdmedel och matproduktion från externa parter.

Om Coronaviruset muterar som Spanska sjukan och kommer i en ännu dödligare andra våg, så kommer förmodligen en större andel människor dö på kort tid än vid Spanska sjukan, eftersom vi har så nära kontakt med varandra i samhället idag.
Citera
2020-03-10, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
https://www.expressen.se/gt/coronasmittad-jobbar-pa-systembolaget-butiken-stangd-/

Coronasmittad jobbar på Systembolaget – butiken stängd(Mariestad)

Intressant skillnad på hur Systembolaget och skolor hanteras. Barnen tvingas att vistas i klassrum där det fanns insjukna barn under hot om våld. Anställda på Systembolaget som frivilligt går på jobb är i karantän.
Citera
Bannlyst
Vart tog fallen i Västerås vägen?? Är på väg dit och vill veta hur det ser ut!

https://www.coronakartan.se/
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Bryan Adams konserterna helgen i Sverige har blitt framflyttad pga av att Danmark och Norge ställt in

Hur är det med andra tillställningar då? Har redan biljetter, hotell och tåg för att gå på Santana på globen den 3 april. Börjar kännas som en allt sämre idé att gå på konsert för varje dag som går. Hur skulle ni ha gjort?
Citera
2020-03-10, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Trenden för allvarliga fall går ner kraftigt varje dag sen Europa-spridningen började.

Dödligheten av detta virus kommer slutta på runt 1% om inte mindre så småningom.

Jämför man siffrorna döda och friskförklarade i Italien ligger dödligheten snarare på 40%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in