2020-03-09, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverduk
Om du är ute efter genvägar så tror jag att du kommer bli ännu mer besviken min vän. Bara att tjäna så mycket pengar som du förmår och betala tillbaka.

Söker inga genvägar, utan pratar om att skulden inte rört sig på 12 månader fastän jag har jobbat heltid oavbrutet under tiden. Därför blir jag less och känner en hopplöshet att det inte kommer att ske någon förändring pga räntorna.
Citera
2020-03-09, 22:29
Medlem
Försök låna ännu mer pengar av nån släkting eller nått, sen dubblar du upp dig några gånger på slotts bara.
Citera
2020-03-09, 22:33
Medlem
Boka möte med KFM ett fysiskt där du och någon KFM människa kan gå igenom allt.

polare hade samma problem men det var inget gnäll där inte han sökte helgjobb och slet rejält i ca 6 år och böt även jobb ett par gånger för att öka inkomsten.
det var inga trevliga 6 år men han sa att ibland så är hjärnan dum och då får man lida lite i efterhand. han hittade rätt bra extra jobb på helgerna och jobbade 12 timmar på lördagarna och 4-6 timmar på söndagarna för att kunna varva ned lite någon dag.
inte alla som klarar det men han är en så kallad "doer". han snackar inte så mkt han får skit att hända istället.

många tror att en skuldsanering är en enkel väg ut men det är ingen trevlig situation att leva i en sådan. du kan inte göra något annat än att betala hyran i princip och du har 0 kontroll över din ekonomi.

det är ofta reserverat för dom med massiva skulder som har försökt men inte lyckats och inte kommer att lyckas betala av innan dom är döda och begravda hur dom än gör.

350 tusen är INGENTING i dagens läge, ditt problem är räntorna som du måste försöka få ned eller frysa och ja du kommer få tjata och vara jobbig men det är enda sättet.
finns inga enkla vägar.
om allt inte redan ligger hos KFM så kan du ringa enskilda fodrings ägare och snacka med dom, dom vill ha tillbaka sina pengar så dom är inte omöjliga.

KFM är dom du ska fråga inte flashback, det är mitt enda och mitt bästa råd jag kan ge dig, dom kan sånt där, deras jobb är skulder, är det något dom kan så är de det.

en annan möjlighet är ett hoppbakslån med en medlånetagare. mamma, pappa eller ett snällt syskon eller en riktigt god vän är det du behöver men för att dom ska gå med på det måste du bevisa att du verkligen kommer sköta det och dina lånedagar med dåliga beslut är över.
Citera
2020-03-09, 23:01
Medlem
Är du medveten om att skuldsanering innebär att du ska leva på 5000kr/mån i 5år?

Du har bättre utgångspunkt att lösa detta själv.
Först försök att få löst högsta lånen till ett lån med lägre ränta. Går inte det för att du redan har anmärkningar mm så får du lägga allt överskott du kan på att få bort dyraste lånen först.

En nära vän till mig var skuldsatt med 700.000kr i blanco slutet 2010 utan några tillgångar.
På lite över 8år våren 2019 var allt avbetalt och nu pratar vi en dubbelt så stor skuld som din. Man kommer långt med lite jävlar anamma. Skuldsanering skall bara ges i absoluta nödfall.

Under hela tiden hade han betydligt mer pengar kvar än det skulle blivit med skuldsanering.
Första 2-3 åren blev det bara nån semestervecka i Sverige. Där vill jag minnas han betalade av 11-12k/månad.
Men resterande 5år blev det 1-2 längre resor per per år och även kunnat unna sig lite grejer som ny TV, tvspel kläder mm.

Har inte orkat läsa alla sidor så vet inte anledningen till din skuld, men självförvållad eller ej så kan lika gärna en skilsmässa eller konkurs ge dig 500k till miljonen i skuld.
Det är ditt ansvar att göra dig skuldfri, inte skattebetalarnas.
Citera
2020-03-09, 23:49
Medlem
350k är väl rimligt att betala av. Många andra normala svenskar har ju större skulder än så som dessa får dras med i långt längre perioder än 10 år.
Citera
2020-03-10, 00:01
Medlem
Alla sms-lån och komsumtionsskulder skulle behövas preskriberas efter 5 år så vi får ett slut på de här bedrägerierna de kör.
Citera
2020-03-10, 00:24
Medlem
Vet att man kan ringa inkassobolag och förhandla om att dom efterskänker all ränta och avgifter mot att man betalar av hela ursprungs-beloppet på en gång. Det är mer värt för inkassobolaget att få in pengarna direkt än att vänta 10 år på att "evenutellt" få tillbaks dom (osäkerhets faktor).

Krävs ju dock att du sparat och lagt undan summan som behövs för att göra dealen med inkassobolaget.
Citera
2020-03-10, 02:18
Medlem
Hur gamla är skulderna och hur har du fått dom?
Jag själv fick skuldsanering för 2 år sedan efter många år av spelmissbruk, dels ska skulderna helst va ett par år gamla och du måste visa att du verkligen försökt att reda ut dina ekonomiska bekymmer. Finns väl någon oskriven regel att skulderna bör minst vara runt 500 k. Det är bara att ta orken att söka igen men är ju rätt lång väntetid då många söker efter nya lagarna som kom för något år sedan.

QUOTE=MZW|70608968]Har i dagarna fått ett avslag på min ansökan om skuldsanering. För några veckor sedan fick jag ett beslut om att Kronofogden inlett en skuldsanering, vilket i sin tur inte innebär att man i slutänden beviljas en.

Nu har man alltså bestämt att avslå med motivering att jag kan lösa skulderna på egen hand inom en överskådlig framtid.

Jag är idag 31, har ett skuldsaldo på 350 000:- och det dras ca 8500:-/mån via min löneutmätning.

Hur är tanken att jag ska komma på fötter och betala skulderna själv? Räntorna är skyhöga och saldot ökar flera gånger i veckan.

Är jag helt orimlig eller är det sunt att jag beräknas ordna detta själv? Lär dröja minst 10 år, dvs när man är efter 40, innan man kan ”börja leva” igen.

Fy fan. Är så jävla besviken.[/quote]
Citera
2020-03-10, 04:04
Medlem
Skulderna behöver inte alls vara gamla, det som betyder någe/ väger tungt är om du visat upp att du försökt/gjort ditt bästa för att klara upp dina skulder. Extra jobb/tagit kontakt med långivarna/visat intresse för att klara upp situationen.

Jag själv hade lån på ca 1.2 miljoner (bara blanco) haft extra jobb i 7-8 år. Nyaste lånet hade inte ens bläcket torkat på, men dom såg att det hade använts till att lösa andra lån och inte ökat mitt skuldberg.
Citera
2020-03-10, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Men lägg om dina SMS lån till ett vanligt lån, hur svårt kan det va? Du verkar vara i stort behov av en förmyndare eftersom du inte verkar kunna sköta din ekonomi själv

Det finns ingen bank som beviljar ett lån till någon som har så många betalningsanmärkningar? Så hur tänkte du där? Du verkar inte först samhället🙄
Citera
2020-03-10, 05:16
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW

Fy fan. Är så jävla besviken.

Det är vi andra med som ska betala för DINA misstag, vi skiter i när du kan ”börja leva” ingen. Ta ansvar för dina handlingar din jävla pajas?

Fy fan. Det kommer ta många år att utrota sosseriet innan vi kan få ordning på det här landet. Tänk att det finns på riktigt folk som anser sig ha rätt till att köra ekonomin i botten av egna fria val, och sen be någon annan betala för det... sanslöst..
Citera
2020-03-10, 05:26
Medlem
Svårt att ha sympati med människor som först lånar, festar, slösar för att sedan gnälla när det är dags att stå till svars. Finns de som lever fattigt i tjugo år eller hela livet utan att bete sig så eller ta smslån.

Beror självklart lite på vad uppkomst till skulderna är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in