2020-03-09, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Fast du har en poäng...

På 70-talet var människor inte lika feta, och då hade inte jogging och gymmande blivit en trend. Det fanns liksom inte på kartan att motionera om man inte idrottade. Ändå var folk inte feta.

Vi levde kvar i matvanor som var nyttiga. Skräpmat, att vi tappat fasta mat-tider, all jävla läsk och lös-godis. Vi äter inte kokt potatis längre nästan utan det skall vara pasta, pommes eller jasminris osv...

Lördagsgodis för ett barn då kunde vara en tablettask och en liten läsk. Det var godiset man åt den veckan...

Någonting har gått trasigt där och jag tror faktiskt inte folk hade bättre "karaktär" då än nu.

Kapitalismen och mat-industrin är den vite mannens uppfinning.

Så fantastiska var inte kostvanorna på 70-talet. Svenskar åt mer socker per capita på den tiden jämfört med idag.

Det som förändrats är att vi är mer stillasittande idag. För vi har datorer, smartphones, PlayStation och annat skoj. Vad för stillasittande aktiviteter hade man på 70-talet? Läsa böcker eller spela Fia-med-knuff? Vi är dessutom mer bilburna idag.
Citera
2020-03-09, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige99
Så fantastiska var inte kostvanorna på 70-talet. Svenskar åt mer socker per capita på den tiden jämfört med idag.

Det som förändrats är att vi är mer stillasittande idag. För vi har datorer, smartphones, PlayStation och annat skoj. Vad för stillasittande aktiviteter hade man på 70-talet? Läsa böcker eller spela Fia-med-knuff? Vi är dessutom mer bilburna idag.

Visa gärna den tidens sockerkonsumtion om du har källa på det, för det verkar lite knäppt.

Man åt inte pizza, kebab, hamburgare osv. Hela den skräpmatskulturen är ny. Den började där så smått, men har ballat ur helt.

Jämför hur många kalorier du proppar i dig för att äta dig mätt på kokt potatis jämfört med pommes.

Chipspåsarna var mindre, det fanns inga 200 grams chockladkakor.

Sedan är det ju riktigt att man fick mer vardagsmotion, det tror jag är sant.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2020-03-09 kl. 19:28.
Citera
2020-03-09, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Visa gärna den tidens sockerkonsumtion om du har källa på det, för det verkar lite knäppt.

Man åt inte pizza, kebab, hamburgare osv. Hela den skräpmatskulturen är ny. Den började där så smått, men har ballat ur helt.

Jämför hur många kalorier du proppar i dig för att äta dig mätt på kokt potatis jämfört med pommes.

Chipspåsarna var mindre, det fanns inga 200 grams chockladkakor.

Sedan är det ju riktigt att man fick mer vardagsmotion, det tror jag är sant.

http://www.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/Amnesomraden/Statistik,%20fakta/Livsmedel/JO44SM1801/JO44SM1801_diagram.htm
Citera
2020-03-09, 19:49
Medlem
Flickpojkens avatar
De bättre att börja med något amfetamin derivat för att få bort kilona. En dela andra mediciner är och också kända för att motverka övervikt

Självklart ska man inte uppmuntra fetma. Till att börja med får dom väl betala sin sjukvårdsräkningar skälva? Om dom nu väljer en sådan livsstil.

Detta är väl ovanligt rasistiskt:

Citat:
Föraktet mot tjocka människor har också sina rötter i rasism. Det västerländska kroppsidealet bygger på den vita människan som ideal och idealet är endast möjligt för några få människor att uppnå, några få vita människor.

Skulle bara vita kunna va smala?
Citera
2020-03-09, 22:15
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Hur är det vit rasism att anse att fetma är dåligt? Jämför européer med svarta Afrika så ser man att det är vi och inte dem som är fetast.

Kanske för att ifall man vrider och vänder på det lite så anses feta kvinnor med fet rumpa vara något sexigt i afrikanernas kultur. Ju större ju sexigare.

Ifall jag nu skulle gissa ve säga! Jag vet inte, men kollar man på afrikansk kultur (och ghettokulturen i USA) så kryllar det av smällfeta kvinnor som jagas av afrikanska män som gör allt för den största röven dom kan få tag på.

Men det är ganska långsökt. Jag tror inte afrikaner har något riktigt för större kvinnor än vad vita har. Men det är nog när man börjar jämföra västerländsk standard med standard ifrån t.ex asien/afrika som man nu kan på något vänster prata rasism?
Citera
2020-03-09, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
Kanske för att ifall man vrider och vänder på det lite så anses feta kvinnor med fet rumpa vara något sexigt i afrikanernas kultur. Ju större ju sexigare.

Ifall jag nu skulle gissa ve säga! Jag vet inte, men kollar man på afrikansk kultur (och ghettokulturen i USA) så kryllar det av smällfeta kvinnor som jagas av afrikanska män som gör allt för den största röven dom kan få tag på.

Men det är ganska långsökt. Jag tror inte afrikaner har något riktigt för större kvinnor än vad vita har. Men det är nog när man börjar jämföra västerländsk standard med standard ifrån t.ex asien/afrika som man nu kan på något vänster prata rasism?

Kollar man på hip hop videos med svarta tjejer som dansar porrigt så är de väl kurviga snarare än smällfeta. Kim Kardashian-idealet med stor röv, fake-boobs och platt midja.

Edit: sen finns ju förstås västerländska män/kvinnor som hittar kärleken utanför Väst och då inbillar sig att de kulturerna har större överseende med deras övervikt och andra utseendemässiga skavanker, när det kanske snarare handlar om plånboken.
Senast redigerad av Sverige99 2020-03-09 kl. 22:24.
Citera
2020-03-09, 22:21
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
De bättre att börja med något amfetamin derivat för att få bort kilona. En dela andra mediciner är och också kända för att motverka övervikt

Självklart ska man inte uppmuntra fetma. Till att börja med får dom väl betala sin sjukvårdsräkningar skälva? Om dom nu väljer en sådan livsstil.

Detta är väl ovanligt rasistiskt:

Skulle bara vita kunna va smala?

Heroin fungerar perfekt för att undvika fetma. Jag har aldrig sett överviktiga som tar heroin.
Det rekommenderades också till barn som har hosta.
Faktalänk: https://varldenshistoria.se/vetenskap/medicin/lakarvetenskapen-foreskrev-heroin-mot-hosta
Citera
2020-03-09, 22:22
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Kollar man på hip hop videos med svarta tjejer som dansar porrigt så är de väl kurviga snarare än smällfeta. Kim Kardashian-idealet med stor röv, fake-boobs och platt midja.

Kollar du riktiga videos ifrån Worldstar hiphop så är det bara negresser som väger lätt över 100 pannor.
Citera
2020-03-09, 22:26
Medlem
Citat:
Kollar du riktiga videos ifrån Worldstar hiphop så är det bara negresser som väger lätt över 100 pannor.

Haha, okej. Det har jag missat. Fat fronten i Malmö kanske har kollat sådana videos.

De svarta killar jag känt (varav inga har varit afro-amerikaner) har haft ungefär samma smak som vilken vit kille som helst.
Citera
2020-03-09, 22:33
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Haha, okej. Det har jag missat. Fat fronten i Malmö kanske har kollat sådana videos.

De svarta killar jag känt (varav inga har varit afro-amerikaner) har haft ungefär samma smak som vilken vit kille som helst.

Precis det jag menar. Men det låter dock så jävla långsökt så det inte är sant men jag försöker vrida och vända på det hela om varför det skulle vara rasistiskt att vara emot fetma och vad bekämpandet av den vanligaste folksjukdomen idag (fetma) nu skulle ha något att göra med hudfärg, kapitalism eller något annat retard som man nu har fått för sig.

"Den vita mannens ideal!"

Jo, vi kan ju börja ta efter kineserna så får kvinnor börja binda sina fötter. (se chinese feet binding)

Jag hade mer än gärna velat ha mer argument runt detta ifrån deras sida eftersom det finns extremt lite logik mellan att känna sig diskriminerad i samhället för att man är tjock som en val, något som man gör emot sig själv genom att INTE BRY SIG om hur man ser ut utan ger med sig till sin glupska aptit.

Ja, visst. Att man ska uppmuntra till att älska sin egna kropp köper jag varje dag i veckan. Men handlar inte om att älska sin egna kropp detsamma som att faktiskt ta hand om den?
Citera
2020-03-09, 22:41
Medlem
Citat:
Precis det jag menar. Men det låter dock så jävla långsökt så det inte är sant men jag försöker vrida och vända på det hela om varför det skulle vara rasistiskt att vara emot fetma och vad bekämpandet av den vanligaste folksjukdomen idag (fetma) nu skulle ha något att göra med hudfärg, kapitalism eller något annat retard som man nu har fått för sig.

"Den vita mannens ideal!"

Jo, vi kan ju börja ta efter kineserna så får kvinnor börja binda sina fötter. (se chinese feet binding)

Jag hade mer än gärna velat ha mer argument runt detta ifrån deras sida eftersom det finns extremt lite logik mellan att känna sig diskriminerad i samhället för att man är tjock som en val, något som man gör emot sig själv genom att INTE BRY SIG om hur man ser ut utan ger med sig till sin glupska aptit.

Ja, visst. Att man ska uppmuntra till att älska sin egna kropp köper jag varje dag i veckan. Men handlar inte om att älska sin egna kropp detsamma som att faktiskt ta hand om den?

Dessutom vore intressant att veta vilken konkret diskriminering de upplever. Har ju till och med funnits ledare för länder som varit tjocka. Handlar det om de där fallen i USA där tjockisar på flygplan får betala för två säten? Vilket man ju kan tycka är helt rimligt om man är så tjock att man faktiskt tar upp två säten.

Mest skrämmande är deras påstående att det är förtryck mot tjocka att hävda att fetma har hälsonackdelar. För det är ju vetenskap och därmed fakta alldeles oavsett vilka skönhetsideal ett samhälle har.
Citera
2020-03-09, 22:51
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Dessutom vore intressant att veta vilken konkret diskriminering de upplever. Har ju till och med funnits ledare för länder som varit tjocka. Handlar det om de där fallen i USA där tjockisar på flygplan får betala för två säten? Vilket man ju kan tycka är helt rimligt om man är så tjock att man faktiskt tar upp två säten.

Mest skrämmande är deras påstående att det är förtryck mot tjocka att hävda att fetma har hälsonackdelar. För det är ju vetenskap och därmed fakta alldeles oavsett vilka skönhetsideal ett samhälle har.

Fallen i USA om att tjockisar måste betala för två säten är ju mer än bara att dom tar upp plats utan att dom väger mer på så sätt att piloten måste börja ta till hänsyn att det finns 3-5 st personer på planet som väger lika mycket som 10 personer varav det behövs mer bränsle till flyget.

Tar man en titt på historian så var det vackert att vara tjock förr. Det handlade såklart om makt, pengar och status när man kunde äta sig tjock under medeltiden, men lever vi på medeltiden? Nej, vi lever i en värld (som du säger) där vetenskap och fakta finns varav vi har byggt våran moderna skönhetsideal på att människokroppen ska se hälsosam ut.

Men så ska man ju såklart ta till hänsyn att den normala kroppen (den dödliga människan, inte någon som föddes med extremt bra gener för att ha den perfekta kroppen) ser ju ut som den gör. Något extra kg hit och dit, lite hängigare tuttar, lite slapp röv, inte extremt med muskler på armarna etc, men det är väl något som majoriteten av människor redan vet om i huvudet att det är? Det är väl inte så att människor går runt på stan och känner sig illa till mods för att dom inte har playboy-modellens kropp när 90% av befolkningen inte har den.

Men så ska man ta till hänsyn att den person med modellskroppen arbetar hårt för sin kropp. Schwarzenegger må ha haft generna på sin sida, men han stod i gymmet majoriteten av sin tid. Det gör även de kvinnor som är med i playboy.

Ska vi normalisera fetma kan vi normalisera anorexia eller heroin/meth-kroppar som att dom är vackra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in