2020-03-09, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, såg det också på CNN nu precis. Apokalyps. Man får nypa sig i armen.

Kan tänka mig att en trigger kan vara den där videon från igår där en känd skådespelare (glömt namnet) filmade hemma från sitt igenbommade hus, med sin döda syster liggande i sängen bakom. Ingen läkare hade kommit, ingen brydde sig om hennes fall när de ringde ambulans och nu hade han varit i huset med henne död i ett dygn.

Det måste ha skakat om italienarna. Conti hade nog inget val annat än att deklarera lockdown på hela landet.
Länk till video?
Citera
2020-03-09, 22:13
Medlem
italien:
463 döda, 724 "recovered"
463/1187=0,39=39% 39% dödlighet. Dessutom så kan man få permanenta skador även om man klarat sig från döden.

Spanien, typ 50% dödlighet
Frankrike, typ 71% dödlighet
USA, typ 59% dödlidhet

jag tror dödligheten är bra mycket mer än 3,5%.....
Citera
2020-03-09, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Min bil får jag väl köra?

Nej du får inte köra bil - när det blir avspärrningar. Då får du hålla dig inom karantänen.

Det finns ett par länder som klarar coronan bättre - men dom har betydligt varmare klimat. Men vår taktik är att ha fritt resande - ända till vi inför karantän.

Här väljer man att INTE göra något förebyggande - proaktivt.

Om världen drabbas av pandemi som i sin tur orsakar en finanskollaps - ja då är det riktigt farligt.
Redan nu har oljepriserna sjunkit så det orsakat internationell kris. just nu är bensinpriset lågt. Så länge det är fred.

Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Italien förlorat - Det är livsfarligt med samhällskollapser. Dom kan sprida sig till andra områden.

Men Frankrike verkar inte ha koll på smittspridningen
Och inte Tyskland heller
Och Spanien hade högsta procentuella ökningen av alla idag +64 %

Tänk om Alla dessa får katastrofläge - och finns det något som kan hindra dom från att falla ?

Det är väldigt farligt - tillsammans med en finanskris - som är på gång.

Den här kurvan är väldigt brant
https://pasteboard.co/IYlbYm4.png

Stoppa persontransporterna - särskilt flygresor.
Citera
Medlem
HGs avatar
Ny snyfthistoria skriven av Aftonbladet om två systrar som bara absolut nu måste få koma hem till Sverige. Anser att UD måste plocka hem dem så de kan få träffa familjer och jobba. Dock ser de två systrarna att vara pensionärer.
Iranier verkar ha all tid i världen för att åka tillbaka till skitlandet de flydde från en gång i tiden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/opGp00/svenskar-strandade-i-iran-vi-kommer-inte-hem
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Herregud.

Varför kan inte Sverige vara proaktivt och inte reaktivt.

Ta till drastiska åtgärder nu istället för drakoniska senare. Hur jävla svårt kan det va?
Nu när Tegnell flytt landet, kan vi inte få in en bildad statsepidemiolog som kan guida FHM i rätt riktning.

Det är sinnessjukt hur detta hanteras i det här landet.
Den flykten kanske var proaktiv?
Citera
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Andra världskriget exempelvis.

Inte "karantän" väl?
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
JUST NU: Beskedet – hela Italien sätts i karantän
DIREKTRAPPORT: Utökar nedstängningen – gäller hela landet • Förbjuder sammankomster

https://www.expressen.se/nyheter/prast-smittad-av-corona-hundratals-kan-ha-utsatts/

Om ni inte har fattat det ännu... så är det allvar nu!
Hoppas att ni inte har aktier kvar.... Imorgon hoppar folk från sina fönster när börsen går ned 15 %
Citera
Medlem
Undrar om whisky funkar emot viruset? Det lindrar åtminstone den ångest jag känner nu. Skål, mina vänner!
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Varför kan inte Sverige vara proaktivt och inte reaktivt.

Hade du väntat dig något annat med en sosseregering? Jag fattade att det skulle bli så här så fort jag läste på om viruset i januari.
Citera
Medlem
mjohan84s avatar
Varför blev Italien så hårt drabbade ? Är det många kineser som bor där numera ?

Det är tjugo år sedan jag var i Italien senast , däremot i Spanien som jag numera vistas oftare i så ser jag att antalet kineser har ökat lavinartat

De har ofta de små affärerna nere vid stränderna
Citera
2020-03-09, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, såg det också på CNN nu precis. Apokalyps. Man får nypa sig i armen.

Kan tänka mig att en trigger kan vara den där videon från igår där en känd skådespelare (glömt namnet) filmade hemma från sitt igenbommade hus, med sin döda syster liggande i sängen bakom. Ingen läkare hade kommit, ingen brydde sig om hennes fall när de ringde ambulans och nu hade han varit i huset med henne död i ett dygn.

Det måste ha skakat om italienarna. Conti hade nog inget val annat än att deklarera lockdown på hela landet.

Vart hittar jag denna filmen?
Citera
2020-03-09, 22:15
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Förbered dig på att svälta

Är det svält i Italien? Var det svält ens i Kina? Nej. Ditt trams trissar bara upp redan hysteriska personer ytterligare.

Var extra försiktig inom rimliga gränser, men försök leva normalt så gott det går så länge det går. Lite jävla "stiff upper lip" om jag får be.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in