Citat:
Ursprungligen postat av
SkattefriZon
Alla får välja en fråga som dom ska debbatera runt.
Vilka skulle passa som moderator skulle passa som moderatorer till det här?
Ja hur debatten ske är också viktigt, det kan inte bli att folk pratar i mun och likaså att alla får liknande tid på att uttrycka sig utan att bli avbrutna.
Vet inte om du sett debatter från IntelligenceSquared debates US?
De använder en bra debattform, 2 sidor som får ta ställning till en fråga ex "Capitalism is a Blessing", båda sidor har två representanter som båda argumenterar för, eller emot påståendet. De får hålla öppningsanförande, ställa frågor till varandra och få frågor från publiken. Moderatorn John Donvan tycker jag är en av de bästa jag sett, opartisk och ställer relevanta frågor till båda sidor samt håller publikens frågor distinkta och till ämnet.
Ett ex på en av deras debatter:
https://www.youtube.com/watch?v=ROT2HjxovsE
Om jag bara leker med tanken så skulle samtliga partier få ta ställning till ex: "Sverige ska ta större ansvar för Syriska flyktingar" eller "Facken har för mycket makt" osv. OBS bara 1 ämne per debattomgång för att inte springa iväg och dra in all världens ämnen och problem utan hålla det till ämnet. Låt oss säga att 4 partier skulle vara för något och 2 st partier emot, då skulle de två partierna få ha 2 debattörer så att det blir 4 mot 4.
Säkert inte möjligt men intressant tycker jag att det skulle bli.