2020-03-09, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Behövs väl inget bränsle till en elbil.
För en elbil är el bränslet.
Citera
2020-03-09, 12:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Bara om du kör så det ryker.
Ingen rök utan el.

Nej, något bränsle finns inte i batteriet utan där lagras energi på kemisk väg.
Det sker ingen förbränning i en elmotor.

Citat:
Bränslen kan bland annat användas för byggnadsuppvärmning, matlagning, elektricitetsproduktion och som drivmedel.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%A4nsle
Citera
2020-03-09, 12:54
Medlem
PeterNosters avatar
Exempel:
Effektutvecklingen i en 10 meter lång kopparledare med arean 2,5 mm2 när man kör 10 ampere genom den blir:

Resistivitet koppar: 0,018 [Ωmm2/m]
Ledningsarea: 2,5 mm2
Längd: 10 meter.
0,018 * 10/2,5 * 10*10 = 7,5 watt.

Att 7,5 Watt skulle värma en 10 meter lång ledning så varm att den antänder t.ex trä låter mindre sannolikt.
Citera
2020-03-09, 13:49
Medlem
Citat:
Bara om du kör så det ryker.
Ingen rök utan el.

Nej, något bränsle finns inte i batteriet utan där lagras energi på kemisk väg.
Det sker ingen förbränning i en elmotor.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%A4nsle

Förbränning i en elmotor, då är det inte riktigt som det ska vara...
Men visst är det bränsle, om än i befintliga batterier. Eller räknar du enbart flytande eller fasta enheter som bränsle?
Citera
2020-03-09, 13:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Behövs väl inget bränsle till en elbil.
Även kemiska reaktioner som avger användbar energi räknas in bland bränslen, om elen kommer från kärnkraftverk så räknas även fission in som bränsle.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
+1

Citat:
Med 2,3kW AC (10A) så laddar man en Renault ZOE från 0 - 70% på 25 timmar:

https://www.renault.se/bilar/elbilar/nya-zoe/rackvidd-batteriladdning.html

Flera dagar????!!!!

Fulladdad så går ZOE 39,8 mil enl. WLTP.

7,4kW AC (32A): 6 timmar
11kW AC (3x16A): 4 timmar
22kW AC (3x32A): 2 timmar
50kW DC (3x80A): 55 minuter.

Snabbladdningen klarar bara 50 kW DC. De koreanska bilarna klarar cirka 70 kW.
Om man laddar 100% innan man tar långturen och kör ner till 15% så tar det 27 minuter att ladda upp till 50% på det kommer du 20 mil.
Du skulle verkligen kunna vinna vm i anala tolkningar
Citera
2020-03-09, 18:46
Medlem
Men ett motorvärmaruttag har ofta en säkring på 6A vad jag läst mig till, vissa kanske är 10A om man har tur. Lämpligt är väl då om elbilen går att ställa in på att dra Max 5A t.ex.
Visst det kommer väl ta rejält lång tid att ladda, men oftast laddar man ju inte från noll utan kanske redan har säg 40% i batterierna och behöver bara fylla på lite inför nästa dag, då kanske det kan funka om man mest kör kortare sträckor om några få mil per dag.

Sen kanske hyresvärd eller förening blir sura som fan, men rent tekniskt borde det funka om skiten inte har timer.
Citera
2020-03-09, 19:59
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Men ett motorvärmaruttag har ofta en säkring på 6A vad jag läst mig till, vissa kanske är 10A om man har tur. Lämpligt är väl då om elbilen går att ställa in på att dra Max 5A t.ex.
Visst det kommer väl ta rejält lång tid att ladda, men oftast laddar man ju inte från noll utan kanske redan har säg 40% i batterierna och behöver bara fylla på lite inför nästa dag, då kanske det kan funka om man mest kör kortare sträckor om några få mil per dag.

Sen kanske hyresvärd eller förening blir sura som fan, men rent tekniskt borde det funka om skiten inte har timer.

Du kan givetvis belasta 100% av vad säkringen tillåter.

Kablar är dimensionerade för att klara lite mera än säkringen.

Föreningen kommer en dag att märka att det drar sjukt mycket ström någonstans och höja för samtliga.

Enklast vore att installera egen mätare och betala vad man förbrukar annars kanske föreningen tar bort samtliga uttag.
Citera
2020-03-09, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork

Föreningen kommer en dag att märka att det drar sjukt mycket ström någonstans och höja för samtliga.

Enklast vore att installera egen mätare och betala vad man förbrukar annars kanske föreningen tar bort samtliga uttag.

Men detta gäller ju bara för dom som bor i mellersta till norra Sverige. Där jag bor i södra Sverige existerar inte motorvärmarstolpar någonstans. Inte vid hyreshus, inte vid insatslägenheter.
När temperaturen sällan går under nollan så finns inte riktigt behovet.

Så att snålladda i södra Sverige går tyvärr inte.
Citera
2020-03-09, 21:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork

Att säkringen tål en viss belastning betyder inte att resten av anläggningen gör det, finns gott om exempel på detta...vet du vad som krävs för att ett schuko-uttag ska godkännas?
Citera
2020-03-09, 21:38
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Att säkringen tål en viss belastning betyder inte att resten av anläggningen gör det, finns gott om exempel på detta...vet du vad som krävs för att ett schuko-uttag ska godkännas?

Säkringen är den svagaste länken i en korrekt installation. Jo jag vet gamla hus kan ha både det ena och det andra men är man inte säker bör man kolla upp det. Säkringen ska alltid gå innan annat går sönder.
Citera
2020-03-09, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Men detta gäller ju bara för dom som bor i mellersta till norra Sverige. Där jag bor i södra Sverige existerar inte motorvärmarstolpar någonstans. Inte vid hyreshus, inte vid insatslägenheter.
När temperaturen sällan går under nollan så finns inte riktigt behovet.

Så att snålladda i södra Sverige går tyvärr inte.
Märkligt nog finns det dåligt med mv-stolpar även i mellansverige, här i Umeå anses det nog mem självklart på en parkering vid bostäder, även vid arbetsplatser givetvis. Parkeringshus och flera vanliga öppna allmänna parkeringar är också försedda med eluttag. Däremot ännu så länge glest med uttag för att ladda våra elbilar, bor man i villa är inte problemet stort direkt, men de flesta andra saknar bra förutsättningar för att ladda bilen hemma.
Citera
2020-03-09, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Vet du vad det "roliga" är? Jag känner en elektriker som jobbat i det yrket hela sitt liv, han har tills förra året jobbat för OKG, alltså kärnkraftverket i Oskarshamn som elektriker. Innan dess som elektriker för andra företag.

Jag satt och drack öl med honom förra helgen och vi snackade elbilar och jag nämnde Schuko och han hade aldrig hört alas om det. Jag sa att det verkar vara "det vanliga" 230 volts uttaget, men trots att han arbetat i yrket hela sitt liv så hade han aldrig hört uttrycket.

Ka tilläggas att jag i gymnasiet gick enklare elutbildning innan jag gick över till IT, men jag hörde heller aldrig talas om Schuko. Det verkar vara ett uttryck som kommit senaste åren. Varför känner ingen till det som inte har med elbilar att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in