2020-03-08, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Summa summarum, en elbil passar inte i en bostadsrätt även med eget eluttag.
Absolut rätt.
Citera
2020-03-08, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Nackdelen med trefas uttagen är att de inte är barnsäkra och då inte applicerbara i alla situationer.
Förklara gärna mera ingående vad du menar.
Citera
2020-03-08, 17:21
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eromaster
Den här tråden verkar vara närmast min fundering:
Har chans att låna en elbil (zoe) ett halvår Tänkte i så fall ladda den i ett enbilsgarage med vanligt 220 volts uttag.
så är det fortfarande lagligt antar jag?
efter ha läst detta Måste man ha en särskild laddstation?
För privatbruk och laddning med upp till 16 ampere finns idag inga krav på att man måste ha en laddstation. En dedikerad laddstation eller laddbox till din elbil ger dock en högre säkerhet

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/sakra-elprodukter/produkter/laddstationer/

Jag undrar oxå För att öka säkerheten kan man dra ner amperen till t ex 2 eller 4 ampere så det inte blir för varmt i ledningarna?

Jag är inte intresserad av att dra om el bara använda befintlig jordad kontakt i garaget. Gör inget om det tar lång tid att ladda ett dygn eller mer t ex.

På en del bilar kan man ställa in laddströmmen men på andra inte.
Citera
2020-03-08, 17:23
Medlem
elbels avatar
Citat:
Den här tråden verkar vara närmast min fundering:
Har chans att låna en elbil (zoe) ett halvår Tänkte i så fall ladda den i ett enbilsgarage med vanligt 220 volts uttag.
så är det fortfarande lagligt antar jag?
efter ha läst detta Måste man ha en särskild laddstation?
För privatbruk och laddning med upp till 16 ampere finns idag inga krav på att man måste ha en laddstation. En dedikerad laddstation eller laddbox till din elbil ger dock en högre säkerhet

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/sakra-elprodukter/produkter/laddstationer/

Jag undrar oxå För att öka säkerheten kan man dra ner amperen till t ex 2 eller 4 ampere så det inte blir för varmt i ledningarna?

Jag är inte intresserad av att dra om el bara använda befintlig jordad kontakt i garaget. Gör inget om det tar lång tid att ladda ett dygn eller mer t ex.
hört att vissa bilar laddar med minst 5 ampere
Citera
2020-03-08, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Säkringen borde gå på grund av att det drar mer ström. Antar det är egen elmätare för föreningen vill ju inte betala för att någon ska kunna köra sin bil
Nej, laddningen drar nog inte mer ström än vad som är fallet med mv i kombination med kamin. Däremot måste det vara påslagen avsevärt längre än 30 minuter för att vara till nytta. Låter märkligt att det skulle vara begränsat till just 30 minuter för övrigt, den tiden brukar kunna väljas vid omedelbart påslag, upp till 3 timmar beroende på temperatur med timer.
Citera
2020-03-08, 18:48
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Förklara gärna mera ingående vad du menar.
Inget petskydd.

Citat:
Visst det ökar marginalerna men nu är du nere på så långsam laddning att det räknas i dagar istället för timmar, googla finns laddkalkylatorer du kan slå in siffror i och få ut en tidsenhet för laddningen.
Citera
2020-03-08, 20:43
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, laddningen drar nog inte mer ström än vad som är fallet med mv i kombination med kamin.

Nja jämförelsen haltar lite.

Motorvärmaren används bara någon månad per år, beroende på var i landet man bor, medans din laddning kommer dra ur all ström den kan precis varenda dag.

Tror fö. att just debiteringen kommer bli en het potatis i många föreningar.
Citera
2020-03-08, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Nja jämförelsen haltar lite.

Motorvärmaren används bara någon månad per år, beroende på var i landet man bor, medans din laddning kommer dra ur all ström den kan precis varenda dag.

Tror fö. att just debiteringen kommer bli en het potatis i många föreningar.
Motorvärmare används november till april på de flesta håll, detta då några timmar per dygn.
Att använda stolparna även för att ladda elbilar går säkert bra rent tekniskt, men de måste konverteras en del. Vad debiteringen anbelangar anbefalles sådan lösning där varje användare debiteras den faktiska förbrukningen. Laddboxar plägar ha utrustning för möjliggörande av detta, mer tveksamt med konverterade motorvärmaruttag.
Citera
2020-03-09, 05:15
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inget petskydd.

Visst det ökar marginalerna men nu är du nere på så långsam laddning att det räknas i dagar istället för timmar, googla finns laddkalkylatorer du kan slå in siffror i och få ut en tidsenhet för laddningen.

Med 2,3kW AC (10A) så laddar man en Renault ZOE från 0 - 70% på 25 timmar:

https://www.renault.se/bilar/elbilar/nya-zoe/rackvidd-batteriladdning.html

Flera dagar????!!!!

Fulladdad så går ZOE 39,8 mil enl. WLTP.

7,4kW AC (32A): 6 timmar
11kW AC (3x16A): 4 timmar
22kW AC (3x32A): 2 timmar
50kW DC (3x80A): 55 minuter.

Snabbladdningen klarar bara 50 kW DC. De koreanska bilarna klarar cirka 70 kW.
Om man laddar 100% innan man tar långturen och kör ner till 15% så tar det 27 minuter att ladda upp till 50% på det kommer du 20 mil.
Citera
2020-03-09, 06:06
Medlem
ringde min hyresvärd och fick betala för elektriker som kopplade förbi timern (800kr) sen var det bara att tuta och köra
Citera
2020-03-09, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argsak
ringde min hyresvärd och fick betala för elektriker som kopplade förbi timern (800kr) sen var det bara att tuta och köra
Återstår att komma överens med er hyresvärd om prislappen på bränslet till bilen!
Citera
2020-03-09, 08:38
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Återstår att komma överens med er hyresvärd om prislappen på bränslet till bilen!

Behövs väl inget bränsle till en elbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in