2020-03-09, 21:10
Medlem
Till midsommar är allt lungt. Tro mig, jag är expert.
Citera
2020-03-09, 21:10
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Så sant, tror knappast hälften av befolkningen bryr sig nämnvärt över detta. Bevittnas i affären och på min arbetsplats idag. Det hostas och grisas som förut.
Säger du åt dem? Det hade ju varit en åtgärd. Du kommer antagligen få medhåll, folk väntar nog bara på att någon går först. På arbetsplatsen alltså.
Citera
2020-03-09, 21:11
Medlem
bartrams avatar
Apropå Agnes Wold uttalande i Aftonbladet: Hon säger att det kört även för USA:

"Det kommer att bli kört i USA också. De som jobbar i serviceyrken där har inte råd att vara sjukskrivna, de har ingen fungerande smittspårning och ingen allmän sjukvård, säger Agnes Wold."
Citera
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Jag har inte sett en enda person i Sverige ta förebyggande åtgärder. Här hostas det rakt ut i luften som ingenting sker i omvärlden. Så glöm helt och hållet e kollektiv insats mot detta.

Folk är äckliga! Vuxna människor som nyser rätt ut i luften på tunnelbanan och i affären över frukten. Ålder, plats eller etnicitet verkar inte spela någon roll. Vidrigt!
Citera
Medlem
Hur kan de mörka vilka skolor i stockhol som har drabbade elever?

Hade jag haft barn i den åldern hade jag gått bananas om jag inte fick veta status på den skolan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi:

– Det är en katastrof i Italien. Det är kört för dem att få stopp på smittan i landet nu. Det kommer att bli allt fler smittade. Vissa yngre kommer att få kraftiga infektioner, men de allra flesta kommer att bli friska. Bland de äldre, de över 75–80, kommer ganska många att dö.

– De måste ställa om helt för att kunna hantera de som fått svår infektion av corona och svårt att andas. Även om det rör sig om en liten risk för den enskilda individen, blir det väldigt många människor totalt som vården måste ta hand om med en gång. Det är ett hemskt scenario och det kommer att vara så ända tills vi får ett läkemedel mot corona, och så småningom ett vaccin.

Agnes Wold säger att det enda vi kan göra nu är att lyssna på våra myndigheter – och låta bli att resa.

– Jag skulle personligen inte ens tänka tanken att åka utanför Norden nu om det inte var något absolut nödvändigt som att hälsa på en döende mamma.

Agnes Wold tycker att vi i Sverige borde vara tacksamma mot dem som jobbar med vårt smittskydd.

– Tack vare dem befinner vi oss fortfarande i fas 1, vi har ingen inhemsk smittspridning, så vitt vi vet i dag. Det kan förstås ha ändrat sig i morgon men än så länge får vi bara vara oerhört tacksamma att de jobbat så hårt och så professionellt. Det viktigaste av allt är att hålla det här läget så länge som möjligt, för varje månad vi lyckas med det sparar vi massor med liv.

– Nu måste folk ta sitt eget samhällsansvar. Och ni i media måste sluta intervjua folk om gnäller om allt möjligt, som om att de behövt vänta någon dag på en provtagning.

– De som jobbar med smittskyddet sliter så in i helsicke just nu och är ganska utmattade. Då ska inte folk komma och hugga dem i ryggen och snacka skit och få göra det i riksmedia dessutom. Ni borde göra hjältereportage om dem som jobbar för att begränsa smittan i Sverige i stället, säger Agnes Wold.

1. Stanna hemma från skola/jobb vid minsta sjukdomskänsla.
2. Sluta resa om det inte en absolut nödvändighet i jobbet.
3. Hosta eller nys aldrig rätt ut i luften. Använd papper, armveck eller armhåla.
4. Håll avstånd från folk, minst 2 meter, även i kö:er.
5. Gå aldrig till en akutmottagning vid misstanke. Ring 1177 / 113 13.

Ovan tål att upprepas.
Om vi skulle få en situation som i Italien så kommer många av våra kära föräldrar/mor-/farföräldrar att dö. Visa hänsyn, men framförallt, ge helvetes fan i dessa jävla skitresor era jävla idioter. Vi vill hålla nere antal smittade, inte göra det värre.

Har Agnes avbokat sin resa som hon twittrade om?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Hur länga kan viruset överleva utanför kroppen?

Florerar olika uppgifter, 2-7 dygn är de siffror jag sett hittills.
Citera
2020-03-09, 21:12
Medlem
Citat:
5-9 dagar sägs det mycket om
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:

Tror inte experterna riktigt vet ännu eller är överens, jag har läst allt från 5 dagar till 25 dagar under rätt förhållanden som material, luftfuktighet, temperatur. SARS (ej SARS2-COV) kunde överleva 28 dagar på rostfritt stål.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Så, nu lär väl Stockholm vara den enda stad i världen med 100+ smittade som från myndigheters håll inte infört det minsta till restriktioner för återvändande resande, inte ens uppmanar till självkarantän även om man är frisk och inte stänger några platser eller evenemang som drar många till samma plats?
Bådar inte gott. Jag har så svårt att förstå detta alltså.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Alla förbannade människor som har varit i norra Italien. Tar det aldrig slut.

10-15 000 svenskar ska vara i Italien. Många kanske bor där året om men många ska hem till Sverige. Och nu när sportloven är slut i norra Sverige sån kommer det att öka antalet smittade under veckan och nästa vecka. Tycker dom att det var värt att åka ner till ett smittat område tycker jag att vi skickar tillbaka dom till Italien tills det att det har blivit friskförklarat i hela landet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Apropå Agnes Wold uttalande i Aftonbladet: Hon säger att det kört även för USA:

"Det kommer att bli kört i USA också. De som jobbar i serviceyrken där har inte råd att vara sjukskrivna, de har ingen fungerande smittspårning och ingen allmän sjukvård, säger Agnes Wold."
Agnes Wolds chatt med... Var det Expressen eller Aftonbladet? Lugnade inte ned mig - snarare tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in