2020-03-09, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Handlar inte om det, utan om att räntorna idag gör att skulden inte rör på sig och inte har gjort på flera månader. Därför kan detta pågå tills jag är död.
Du påstår ju samtidigt att skulden är betald till fullo om 9 år med nuvarande upplägg.

Tycker din lön verkar lägre än normalt, jobbar du full tid? Har du har fast anställning så går du till din bank där du får ut lönen och pratar med dem. Om du har trovärdighet att klara av skulderna så kan de kanske hjälpa dig med ett upplägg.

Din bank förhandlar med de du är skyldig om ett Accord på ett lägre belopp än skulden om allt betalas på en gång och lånar dig sedan pengar för att lösa alla skulderna eller åtminstone de med extrem ränta.

Vitsen är att få bort Kronofogden så att du sedan själv kan styra betalningarna men även sänka räntan. Då har du bara ett lån kvar med din bank med en normal ränta som du kan betala av på en tid din bank bestämmer. Du har allt att vinna på att prata med din bank om hjälp till självhjälp!
Citera
2020-03-09, 14:49
Medlem
carminaburanas avatar
The Dave Ramsey show på youtube är jävligt bra, många tips där till folk som är i värre situationer än vad du är.

https://www.youtube.com/user/DaveRamseyShow
Citera
2020-03-09, 14:53
Medlem
Citat:
Skulle aldrig beviljas ett bra lån i min sits. Säkert en ränta på minst 20%. Frågan är ifall det är lönsamt.

Visst kan man ställa sig som arbetslös, men samtidigt lär man då nekas för att man har för lite pengar att kunna betala in till KFM. Tror att man fortfarande måste betala ca 6k, även om man är i en skuldsanering.
Jag tycker det är synd om dig, genuint. Det är kreditinstitutens fel till 95%. Det finns inga incitament för dig att gå till ett jobb heller längre. Har du studerat något? ahr du CSN kvar?

Kör en distansutbildning, sälj allt, dra till kambodja. Din lön är för låg, du är 31. Jag är några få år äldre och tjänar mer än dubbelt. Jag hade en lön som du men valde att studera. Har nu lika mycket skulder som du men med en ränta på 6,5%.

Du ska inte sitta och betala av detta i 20 år, fan 350k är piss i havet för dessa äckel.
Citera
2020-03-09, 14:58
Medlem
Jag hade gått till ett bankkontor med personlig service, tex Handelsbanken som ofta har fristående kontor. Har du tur och träffar rätt person kanske du kan få ett inbakningslån. Har du haft en konsekvent anställning och kan visa upp en bra plan så är det inte omöjligt. Svårt, men inte omöjligt. Oavsett så har du inget att förlora på att försöka.
Citera
2020-03-09, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Men lägg om dina SMS lån till ett vanligt lån, hur svårt kan det va? Du verkar vara i stort behov av en förmyndare eftersom du inte verkar kunna sköta din ekonomi själv

Hur FAN ska han kunna ta ett lån när han har skuldsaldo hos kronis + betalningsanmärkning? Vilken bank över huvud taget går med på att låna ut?
Citera
2020-03-09, 15:09
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Finns ingen bank som skulle vilja ta i detta sett till betalningsanmärkningar, lånebelopp och liknande.

Nänä, fortsätt gnälla och betala dina hutlösa räntesatser då om du inte orkar göra jobbet. Be my guest. Men lösningen finns där ute för dig.
Citera
2020-03-09, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gameboyguy
Hur FAN ska han kunna ta ett lån när han har skuldsaldo hos kronis + betalningsanmärkning? Vilken bank över huvud taget går med på att låna ut?

Gå och prata med dem och förklara din situation.

Du får inget lån via elektroniska ansökningar men banker är betydligt mer medgörliga om du faktiskt pratar med dem.
Citera
2020-03-09, 15:14
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Har i dagarna fått ett avslag på min ansökan om skuldsanering. För några veckor sedan fick jag ett beslut om att Kronofogden inlett en skuldsanering, vilket i sin tur inte innebär att man i slutänden beviljas en.

Nu har man alltså bestämt att avslå med motivering att jag kan lösa skulderna på egen hand inom en överskådlig framtid.

Jag är idag 31, har ett skuldsaldo på 350 000:- och det dras ca 8500:-/mån via min löneutmätning.

Hur är tanken att jag ska komma på fötter och betala skulderna själv? Räntorna är skyhöga och saldot ökar flera gånger i veckan.

Är jag helt orimlig eller är det sunt att jag beräknas ordna detta själv? Lär dröja minst 10 år, dvs när man är efter 40, innan man kan ”börja leva” igen.

Fy fan. Är så jävla besviken.

Minst 10år lär det knappast ta för dig med tanke på att du lyckas betala strax över 100.000kr per år genom din utmätning.
Har du skulder utanför Kronofogden med hög ränta, har du pratat med de olika borgenärerna för att få fryst ränta?

Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Se till att ordna så att skulderna betalas direkt till fodringsägarna (kanske försent?) så att du kan betala av skulderna med högst ränta först. Skaffa sedan ett extrajobb och betala av 15-20k i månaden istället för 8k, snart är skulderna borta och du kan istället börja bygga kapital med samma strategi.

Ifall TS har skulder utanför Kronofogden kommer dessa skulder inte att betalas, utan kronofogden kommer bara göra en större utmätning på hans lön.

Det är rätt naivt att tro att man kan skaffa ett extrajobb som ger 7-12.000kr extra per månad och tro på fullaste allvar att man klarar av både fysiskt och psykiskt att jobba 60tim+ / vecka utan att få mer pengar än sitt förbehållsbelopp i ca 150veckor.

Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Nänä, fortsätt gnälla och betala dina hutlösa räntesatser då om du inte orkar göra jobbet. Be my guest. Men lösningen finns där ute för dig.

Vilken bank tror du ger ut ett lån till en person med betalningsanmärkning samt pågående utmätning så personen inte har något utrymme per månad att betala av lånet?
Senast redigerad av Strongmanx2 2020-03-09 kl. 15:17.
Citera
2020-03-09, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Gå och prata med dem och förklara din situation.

Du får inget lån via elektroniska ansökningar men banker är betydligt mer medgörliga om du faktiskt pratar med dem.

Du citerade fel person, det är inte jag som har dessa problem. Min erfarenhet är dock att banker inte är mer medgörliga om man går och pratar med dom.
Citera
2020-03-09, 15:50
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Det första jag skulle ha gjort om jag var i en sådan situation är att ta ett möte med fordringsägarna, de kan dra tillbaka skulder från KFM om ni kommer överens om en nedskrivning av skuld samt ett prioriterings upplägg med avbetalning. De flesta av dessa fordringsägare verkar vara lånebolag så dessa kan vara svåra att få ner men jag hade iaf provat. Hade jag varit lika blåögd som du verkar vara när det gäller eget ansvar så hade jag tagit med mig en ekonomiskt kunnig person till mötena. Varje nedskriven 1000-lapp skulle vara en vinst.

Sedan hade jag sett över arbetssituationen och letat vidare på jobbfronten efter något som betalar bättre, har man varit en slarver och haft mycket sjukfrånvaro samt latat sig på jobbet så får man rycka upp sig.

Att vilja att andra löser personliga pengaproblem har vi nog av i Sverige, men visst kan du lägga dig ner och ge upp som en samhällsparasit eller så sträcker du på dig och börjar att ta ansvar.

Har du börjar lära dig att förstå hur pengar fungerar så kommer du att inom 5 år ha 0 i skulder ( det kan gå trögt i början men efter ett tag kommer du se möjligheter istället för att gnälla på Flashback för att om 10 år ha några hundra tusen på sparkontot, om inte så kommer du alltid leva i skuld och aldrig känna dig fri.

Du väljer själv.
Citera
2020-03-09, 16:03
Avslutad
Citat:
”Äh du är skuldfri om 10 år, det är inget”.

”Du har satt dig i skiten själv”.

Det sistnämnda är ganska obvious. Men man gör dåliga val ibland och att man ska straffas för det i all evighet när man kan få en andra chans att komma på fötter, det gillar jag inte.

Sedan är väl 10 år ganska länge ifall man är 31 idag. Ekonomiskt begränsad i 10 år till. Det är en väldigt lång period jämfört med 5 ifall man fått en sanering.

10 är inte förevigat, får väl skaffa sig lite extra jobb m.m. för att betala va det på 7-8 år istället. Jag har över 350.000 med blancolån till renovering av hus och bilar, inte sitter jag och gnäller om skuldsanering.
Citera
2020-03-09, 16:26
Medlem
Jag kan ta mitt straff. Min skuld. Det handlar inte om det, som sagt. Jag har inga problem att skulden ska bort. Absolut inte. Däremot är jag i en situation där räntesatserna är skyhöga, vilket gör att allt jag betalar in, månad efter månad, endast går till att täcka räntan. Därför kommer jag ingenstans. Skulden blir intakt. Det är DET som gör mig less. Sen snackar alla om att skuldsanering är lathet och skattepengar, bla bla. Jag måste även vid skuldsanering betala och jobba för mig kommande fem åren. Inte så att skulden försvinner med ett knäpp med fingrarna och sen är jag fri att passera gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in