Citat:
Ursprungligen postat av
MZW
Har i dagarna fått ett avslag på min ansökan om skuldsanering. För några veckor sedan fick jag ett beslut om att Kronofogden inlett en skuldsanering, vilket i sin tur inte innebär att man i slutänden beviljas en.
Nu har man alltså bestämt att avslå med motivering att jag kan lösa skulderna på egen hand inom en överskådlig framtid.
Jag är idag 31, har ett skuldsaldo på 350 000:- och det dras ca 8500:-/mån via min löneutmätning.
Hur är tanken att jag ska komma på fötter och betala skulderna själv? Räntorna är skyhöga och saldot ökar flera gånger i veckan.
Är jag helt orimlig eller är det sunt att jag beräknas ordna detta själv? Lär dröja minst 10 år, dvs när man är efter 40, innan man kan ”börja leva” igen.
Fy fan. Är så jävla besviken.
Minst 10år lär det knappast ta för dig med tanke på att du lyckas betala strax över 100.000kr per år genom din utmätning.
Har du skulder utanför Kronofogden med hög ränta, har du pratat med de olika borgenärerna för att få fryst ränta?
Citat:
Ursprungligen postat av
LetMomSleep
Se till att ordna så att skulderna betalas direkt till fodringsägarna (kanske försent?) så att du kan betala av skulderna med högst ränta först. Skaffa sedan ett extrajobb och betala av 15-20k i månaden istället för 8k, snart är skulderna borta och du kan istället börja bygga kapital med samma strategi.
Ifall TS har skulder utanför Kronofogden kommer dessa skulder inte att betalas, utan kronofogden kommer bara göra en större utmätning på hans lön.
Det är rätt naivt att tro att man kan skaffa ett extrajobb som ger 7-12.000kr extra per månad och tro på fullaste allvar att man klarar av både fysiskt och psykiskt att jobba 60tim+ / vecka utan att få mer pengar än sitt förbehållsbelopp i ca 150veckor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fenjal888
Nänä, fortsätt gnälla och betala dina hutlösa räntesatser då om du inte orkar göra jobbet. Be my guest. Men lösningen finns där ute för dig.
Vilken bank tror du ger ut ett lån till en person med betalningsanmärkning samt pågående utmätning så personen inte har något utrymme per månad att betala av lånet?