2020-03-09, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Detta är dock inte utan anledning utan det första fallet av okontrollerad spridning i samhället.

Om personen har smittats med viruset utan att ha haft kontakt med någon som burit på det så har denne smittats utan anledning.

Hur har det då gått till?
Citera
2020-03-09, 15:04
Medlem
Covids avatar
Johan Giesecke är tidigare statsepidemiolog. Med uttalandet visar han att FHM har en agenda som inte handlar om smittskydd i första hand, utan om att "lugna".

Att Nordeuropa saknar dödsfall beror på a) huvudsakligen importfall av friska och relativt unga personer; b) början av ett förlopp. Det säger ingenting om sjukdomens farlighet i sig. När den får allmän spridning i ett tvärsnitt av befolkningen kommer dödsfallen som ett brev på posten.

Citat:
Ursprungligen postat av DopadFishy
”Totalt är drygt 242 personer smittade i Sverige – men ännu har inga dödsfall rapporterats och enligt WHO-rådgivaren Johan Giesecke kan nya coronaviruset vara mindre farligt än tidigare uppskattat.

– Om man räknar ihop de nordiska länderna med Tyskland har vi mellan 1 500–2 000 fall men inte ett enda dödsfall. Det tycker jag visar att den här sjukdomen inte är riktigt lika farlig som vi har trott, fortsätter han.”

Glädjande besked!

https://www.bt.se/nyheter/forsta-coronafallet-i-halland-2/
Citera
2020-03-09, 15:05
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Germaner har Neandertal DNA i sig, många studier som visar att européer har sämre immun system tack vare detta DNA.

Personer med ett "starkare" immunförsvar riskerar att drabbas av CRS bland annat. Att vi har "svagare" immunförsvar än afrikaner är inte nödvändigtvis något negativt.

https://www.nature.com/news/neanderthal-dna-affects-ethnic-differences-in-immune-response-1.20854

https://www.uni-bonn.de/Press-releases/research-team-discovers-201cimmune-gene201d-in-neanderthals
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Ja, precis. Viruset sprids i Iran just nu, i "svensk sommartemperatur". Det talar för att vi inte får något avbrott.

Min förhoppning är ändå att viruset blir aningen mindre effektivt - säg att R0 går från 3 till 1,5, som ett påhittat exempel. Stränga åtgärder torde bli mer effektiva ju mer R0 går nedåt.

Ska bli intressant att se vad som händer i Iran. Klarar viruset 30 grader? 40, uppemot 50? Ingen vet som sagt.

Borde man inte kunna simulera de här sakerna i laboratorium? Tex testa viruset med olika luftfuktighet, temperatur, UV-strålning osv och se vad som händer? Jag förstår inte varför vi passivt måste vänta och se.

I Indien har de uppemot 30 och varmare och hittills verkar det inte sprida sig särskilt mycket. Kan ju vara avsaknad av provtagning också.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
I vilken stad pågår lokalsmitta i Sverige?

Jag tror att det är i Stockholm.
Danderyds sjukhus eller st Görans sjukhus är ju i stabsläge nu eftersom ett stort antal personal har kommit i kontakt just med den här patienten.

Jag kan minnas fel eftersom det kom så mycket information under presskonferensen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Var har du sett det i Sverige?

Sammanfattning säsongsinfluensan 2018-2019:

Spelar ingen roll, coronaviruset har inte muterat, det har bara inte fått fotfäste i Sverige. ÄN.
Citera
2020-03-09, 15:06
Medlem
AB rapporterar om två personer som har konstaterats smittade på ST Görans sjukhus, vårdpersonal satt i karantän. Personerna har inte rest och inte varit i kontakt med någon som är officiellt smittad.

Nu blir det att åka av. Rent naivt att tro att det inte skulle ske en allmän smittspridning i Sverige.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Länka?

https://www.icuregswe.org/globalassets/dokument/influensasasongen-2018-2019-sasongssammanfattning-190620.pdf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Pressmeddelande från Läkemedelsverket!

”Medarbetaren har inte varit på arbetsplatsen efter beskedet”

Fruktansvärt fult formulerat då jag vet att den smittade har varit på jobbet i två veckor, med Corona. Uppenbara symtom som hosta har funnits under lång tid! Skriv sanningen istället!

https://via.tt.se/pressmeddelande/medarbetare-pa-lakemedelsverket-smittad-av-coronavirus?publisherId=3235477&releaseId=3271863

Så en person som jobbar på Läkemedelsverket av alla ställen och varit i ett riskområde har jobbat med symptom i två veckor?! Herregud detta är så dumt, jag orkar inte mer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Johan Giesecke är tidigare statsepidemiolog. Med uttalandet visar han att FHM har en agenda som inte handlar om smittskydd i första hand, utan om att "lugna".

Att Nordeuropa saknar dödsfall beror på a) huvudsakligen importfall av friska och relativt unga personer; b) början av ett förlopp. Det säger ingenting om sjukdomens farlighet i sig. När den får allmän spridning i ett tvärsnitt av befolkningen kommer dödsfallen som ett brev på posten.

Hur kan han säga så. Har han helt missat Italien som är så nära oss?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Jag läste en studie någonstans (minns inte vart) att vita européer faktiskt har sämre immun system än icke vita. Beror främst på kosten, att européer (nordiska, germanska, inte spanjorer eller italienare) äter en väldigt "icke varierande" kost. Sedan så har vi vita européer mer risk för t.ex cancer etc ändå, socker är mycket populärt här (salt dessutom) medans i icke vita länder så äter dom massvis med kryddor etc som faktiskt är bra för kroppen. (nu pratar jag då om utländska som är bosatta i Sverige, och lagar utländsk mat)

Men ja, jag tror nog att den inte kommer drabba folk så värst mycket ändå. Kanske en del pensionärer som dör, folk som har underliggande sjukdomar men de som är unga och hälsosamma behöver inte vara så oroliga. Afghan som svensk. Mer chans att en svensk pensionär dör än en ung afghan. Tråkigt men sant!
*
(har också att göra med att vi vita har lite neandartal dna, aka, den lite mer underlägsna sorten än homo sapiens)

Jag och alla jag känner har anhöriga och nära och kära som är i riskgrupperna. Självfallet oroar vi oss för dem. man måste helt sakna empati om man inte är orolig bara för att just man själv inte är i riskgruppen.

Alla människor med ursprung utanför Afrika har neandertal-DNA. D.v.s. även alla asiater och urbefolkningen i Amerika och Australien.
Citera
Medlem
Covids avatar
Spanien är hyfsat svensksommarvarmt och har lavinartad ökning av fall.

Citat:
Ursprungligen postat av justina
I Indien har de uppemot 30 och varmare och hittills verkar det inte sprida sig särskilt mycket. Kan ju vara avsaknad av provtagning också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in