2020-03-09, 14:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Nej de sa ingenting som var oväntat, det var när frågorna kom som det blev ganska uppenbart vad de inte ville säga och det enda de faktiskt sa var att de har ett par fall där de inte vet var smittan kommer ifrån och detta skulle svaras på senare vilket aldrig gjordes, i alla fall inte i den livesända presskonferensen.

Samtliga såg väldigt pressade ut förövrigt, man var också noga att påtala vilka bra och fina myndigheter vi har.
Inga spetsiga följdfrågor från journalisterna heller, trots att det var upplagt för det flera gånger. Svenska medier är verkligen underbart usla.
Citera
2020-03-09, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
"Smittskydd Stockholm" kommer erkänna lokal spridning i Sverige utan koppling till utlandet, hintas om på presskonferensen. Även om man på presskonferensen inte vill erkänna lokal spridning.

Så lät det. Har du sett någon enskild intervju med Smittskydd Stockholm än?
Citera
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Folkhälsomyndigheten verkar utgå från att COVID-19 inte är mer smittsamt än vanlig influensa och
att COVID-19 inte smittar nämnvärt innan man själv blir sjuk.

Är det rent önsketänkande eller finns det goda skäl att tro att detta är fallet?

Det är vad WHO har kommit fram till.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Nu sa MSB i presskonferensen att man ska ha en egen beredskap hemma. Mat, värme, batteriradio osv.
Fullständig lista finns på krisinformation.se

Presskonferensen kan man se tex. på SVT play.
Korkat av de att inte precisera bättre åtgärder för vad som är viktigt att ha hemma vid smittspridning.

Mat måste ju vara viktigast i det här läget. Att man ska kunna vara hemma flera veckor i fall man behöver isolera sig, eller åtminstone minska frekvensen när man måste gå ut och proviantera. Handsprit är ju bra också om man behöver gå ut. Vatten, värme och batteriradio måste vara sekundärt vid den här typen av smittspridning.

Än bättre är kanske att beställa mat på nätet. Men jag vet inte hur länge sådana tjänster kommer fungera.

De hänvisade till krisinformation.se om hur man förbereder sig. Jag hittar inget specifikt om hur man förbereder sig på Coronan.

Det här finns om smitta generellt https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/manniskor-och-smitta/din-beredskap

Det står ingenting om vad man ska ha hemma om specifikt vid smittspridning.
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-09 kl. 14:44.
Citera
2020-03-09, 14:41
Medlem
Citat:
Folkhälsomyndigheten verkar utgå från att COVID-19 inte är mer smittsamt än vanlig influensa och

Är det rent önsketänkande eller finns det goda skäl att tro att detta är fallet?

Det är vad man ser just nu.

Återigen får verkligheten -

Jag är typ helt symptomfri nu. Senaste provet på alla i familjen visar att de är negativa och samtliga symptomfria, jag fortfarande positiv. Och jag har haft symtom en vecka ganska exakt snart.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gurraitrafiken
Då har man ju iaf testat dem med Coronasmittan oxå.... om folk dör NUUU i Sverige så är de flesta inte ens testade om de inte varit i tidigare "riskområde...... inte svårt att hålla ner dödligheten då i Corona.

Skäms Svenska myndigheter.......... Beredskapen God..... varje hushåll ansvarar själv för mat, bränsle och el tydligen enligt MSB idag.... Inget samhällsansvar alls
Och den här skiten betalar vi världens högsta skatter för.
En superskandal är i antågande när coronan exploderar i en storstad. Jisses. Håll i er. Nu åker vi.🙏
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Jag såg att det är fyra inlagda på sjukhus i Norge nu. Det tar ett tag innan sjukdomen blir allvarlig.

https://www.nrk.no/norge/person-innlagt-med-koronasmitte-pa-drammen-sjukehus-1.14934262
Citera
2020-03-09, 14:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurraitrafiken
Då har man ju iaf testat dem med Coronasmittan oxå.... om folk dör NUUU i Sverige så är de flesta inte ens testade om de inte varit i tidigare "riskområde...... inte svårt att hålla ner dödligheten då i Corona.

Skäms Svenska myndigheter.......... Beredskapen God..... varje hushåll ansvarar själv för mat, bränsle och el tydligen enligt MSB idag.... Inget samhällsansvar alls

Sanning med modifikation.

Att den enskilde måste ha en egen beredskap handlar om att ha en buffert som lappar över samhällets förmåga att hjälpa. Kan ta några dygn att dra igång till exempel en effektiv vattendistribution. Elnätet kanske slås ut, kan ta tid att få igång.

Egen beredskap är en buffert, alltid varit så, inget nytt.
Citera
2020-03-09, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Många skandinaver har pengar att spendera på en semester i alperna där smittan härjar. När de sedan blir snuviga söker de sig till vården för att få lite skatteåterbäring den vägen. Då hamnar de i rullorna. Det är sårbarheten.

Söder om Rom mutar man till sig vård under annan diagnos bara så man är fri att komma och gå som de vill utan att WHO flåsar dem i nacken.

Snarare kulturell skillnad än genetisk.

Germaner har Neandertal DNA i sig, många studier som visar att européer har sämre immun system tack vare detta DNA.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Många skandinaver har pengar att spendera på en semester i alperna där smittan härjar. När de sedan blir snuviga söker de sig till vården för att få lite skatteåterbäring den vägen. Då hamnar de i rullorna. Det är sårbarheten.

Söder om Rom mutar man till sig vård under annan diagnos bara så man är fri att komma och gå som de vill utan att WHO flåsar dem i nacken.

Snarare kulturell skillnad än genetisk.

Nej, de ligger bara efter tidsmässigt i söder eftersom smittan började i norr. Det tickar in massor av fall i södra Italien just nu.
Citera
Medlem
Citat:

Det är absolut en mer smittsam sjukdom än vanlig influensa iom högre R0 (man räknar på att varje sjuk smittar över tre andra i snitt, vilket är skyhögt), men gissningsvis går det delvis förklara med att vi saknar flockimmunitet emot SARS-CoV-2. Det blir en orättvis jämförelse mot sjukdomar där både flockimmunitet och vaccin finns att tillgå.
Citera
2020-03-09, 14:44
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är inte så viktigt för mig att jag lyckas pricka in rätt siffra, det här är inte Lotto.

Koncentrera dig mer på mina intellektuella resonemang istället för att fördumma dig själv genom att bry dig om en exakt siffra, så kan man ta dig på allvar.

Puss!

Det handlar inte om en exakt siffra, jag har inte autism. Däremot blir det ju svårt att ta "intellektuella" resonemang på allvar när det kommer från nån vars nedre gräns för smittan redan är överskrider och vars övre gräns alla utom Tegnell rent logiskt fattar kommer överskridas om några dar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in