2020-03-09, 14:51
Medlem
Citat:
Nu kommer också uppgifter om att patienter smittats av coronavirus, utan att ha varit i spridningsområde eller träffat någon som varit. Den första patienten har konstaterats smittad och anlände till sjukhuset i söndags. Ytterligare en person har provtagits. Både hålls nu isolerade.

https://www.expressen.se/nyheter/skolor-stanger-efter-bekraftade-coronafall/

Så vi har en spridning nu? Officiellt?
Citera
Bannlyst
Läst att av dom som smittas med Covid-19 behöver c,a 20% läggas in på sjukhus och av dom behöver c,a 30% hjälp med andningen!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
St Göran i stabsläge

Stäng.ner.Stockholm.nu

Tänk om det visar sig att de två var på melodifestivalens final i Lördags. oops!
Citera
2020-03-09, 14:53
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Men WHO skriver själva så här med mina fetmarkeringar:
Q. How are COVID-19 and influenza viruses different?
The speed of transmission is an important point of difference between the two viruses. Influenza has a shorter median incubation period (the time from infection to appearance of symptoms) and a shorter serial interval (the time between successive cases) than COVID-19 virus. The serial interval for COVID-19 virus is estimated to be 5-6 days, while for influenza virus, the serial interval is 3 days. This means that influenza can spread faster than COVID19.
Further, transmission in the first 3-5 days of illness, or potentially pre-symptomatic transmission –transmission of the virus before the appearance of symptoms – is a major driver of transmission for influenza. In contrast, while we are learning that there are people who can shed COVID-19 virus 24-48 hours prior to symptom onset, at present, this does not appear to be a major driver of transmission.
The reproductive number – the number of secondary infections generated from one infected individual – is understood to be between 2 and 2.5 for COVID-19 virus, higher than for influenza. However, estimates for both COVID-19 and influenza viruses are very context and time-specific, making direct comparisons more difficult.
...
Mortality for COVID-19 appears higher than for influenza, especially seasonal influenza. While the true mortality of COVID-19 will take some time to fully understand, the data we have so far indicate that the crude mortality ratio (the number of reported deaths divided by the reported cases) is between 3-4%, the infection mortality rate (the number of reported deaths divided by the number of infections) will be lower. For seasonal influenza, mortality is usually well below 0.1%.
https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200306-sitrep-46-covid-19.pdf?sfvrsn=96b04adf_2

FHM litar alltså inte på WHO?

Citat:
This means that influenza can spread faster than COVID19.

Alltså att influensan är mer smittsam än Covid19.

Citat:
people who can shed COVID-19 virus 24-48 hours prior to symptom onset, at present, this does not appear to be a major driver of transmission.

Alltså att Covid19 främst smittar efter symptom har uppstått.

Låter som att FHM lyssnar helt på WHO, förstår inte vad du vänder dig mot.
Citera
Medlem
”Totalt är drygt 242 personer smittade i Sverige – men ännu har inga dödsfall rapporterats och enligt WHO-rådgivaren Johan Giesecke kan nya coronaviruset vara mindre farligt än tidigare uppskattat.

– Om man räknar ihop de nordiska länderna med Tyskland har vi mellan 1 500–2 000 fall men inte ett enda dödsfall. Det tycker jag visar att den här sjukdomen inte är riktigt lika farlig som vi har trott, fortsätter han.”

Glädjande besked!

https://www.bt.se/nyheter/forsta-coronafallet-i-halland-2/
Citera
Medlem
Hur många människor tror ni kommer att bli smittade av viruset i Sverige och hur många kommer att dö? Jag tror att jag läste att halva befolkningen lär bli smittade och 50 000 kommer att dö detta i worst-case scenario. Vad tror ni? Och när tror ni att viruset kommer att till slut sluta?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Det handlar inte om en exakt siffra, jag har inte autism. Däremot blir det ju svårt att ta "intellektuella" resonemang på allvar när det kommer från nån vars nedre gräns för smittan redan är överskrider och vars övre gräns alla utom Tegnell rent logiskt fattar kommer överskridas om några dar.

Att en nedre gräns passerats betyder inte att den övre gränsen automatiskt kommer att göra det, det är intellektuellt skickligt att erkänna det.

Nu finns det uppgifter som indikerar att även den övre gränsen kan komma att passeras, gör den det så är det bara så.

Frågan handlade inte om Tegnell, det var vad jag angav vara min tro vid ett givet tillfälle som vi diskuterade.

Jag har hela tiden varit tydlig med att jag är beredd att ändra uppfattning, titta tillbaks i tråden. Nu finns information som ger mig anledning att ändra uppfattning, ja, antalet konstaterat smittade i Sverige tycks passera 300, och någon ny gissning ger jag mig inte på i nuläget.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Hur många i Sverige har dött i den vanliga influensan denna säsong?

FHM har inte sammanfattat årets säsong ännu. Det som finns dokumenterat är säsongen 2018-2019:

Citat:
Bland patienter som fått en laboratorieverifierade influensadiagnos hade 451 (3,7 procent) dött inom 30 dagar. Detta är en halvering i antal jämfört med föregående intensiva säsong. Totalt 86 procent av dödsfallen var i åldersgruppen 65 år och äldre. Andelen fall som avlidit ökade med stigande ålder.

https://www.icuregswe.org/globalassets/dokument/influensasasongen-2018-2019-sasongssammanfattning-190620.pdf
Citera
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
"Smittskydd Stockholm" kommer erkänna lokal spridning i Sverige utan koppling till utlandet, hintas om på presskonferensen. Även om man på presskonferensen inte vill erkänna lokal spridning.

Finns det någon information till allmänheten? Reagerade också på det som sas på presskonferensen.
Citera
2020-03-09, 14:54
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Fungerar detta och Sverige undviker den situation som nu uppstått i Italien och som verkar föregående i USA, Spanien, Storbritannien osv så ska de ha nobelpris när detta är över.

Men tyvärr säger ju verkligheten att det är ytterst osannolikt att Sverige sitter på en kompetens som inte de övriga länder gör och man som civil person bara ser vad som komma skall som ett långsamt brev på posten, man vet redan nu att om någon vecka när faktum är obortförklarligt kommer komma andra budskap och metoder som drabbar långt fler än vad det behövt göra om man gjort det från början.

Sen är det ju som redan påpekats bara en tidsfråga eftersom fler och fler länder blir smittade och man omöjligtvis kan ha tester på alla som kommer in via flyg, bil eller båt. Så det enda de faktiskt skulle kunna göra är att fördröja det ihop om att en effektiv medicin eller vaccin kommer fram innan det slår stort men som det är nu så verkar man ju snarare vilja accelerera förfarandet.
Det värsta är väl att vi monterat ned civilförsvaret så totalt, alla beredskapslager etc. Och många planer för kris och krig är ju kastade i papperskorgen. Nu sitter vi där vi sitter och har bara prylar för några hundra vårddygn och nästan minst antal intensivvårdsplaster i OECD.

Det finns inte ens andingsskydd till befolkningen, som de flesta i tråden anser ändå vara verksamma (jag får ge mig där). Till och med från Iran med flera sämre utvecklade länder ser ju folk ut att ha i alla fall den utrustningen, men inte i Sverige. Inte heller ges några råd om hur folk ska bete sig i det dagliga livet, hålla astånd mellan varandra, kanske ta cykeln eller bilen i stället för att åka kollektivt till jobbet eller varför inte jobba hemifrån. Handlingsförmågan vara väldigt låg och idétorkan verkar vara total.
Citera
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
En i Skövde är brevbäraren som varit i Amsterdam.

”...varit på grabbresa i Amsterdam...”

https://www.expressen.se/gt/viktor-22-fran-skovde-har-corona-fick-inte-testa-sig/

Kanske inte Corona var det enda han släpade med sig hem...?
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Om jag fattar det rätt så räknar inte FHM det som samhällssmitta om en person blir smittad i utlandet och sen smittar sin familj hemma i Sverige? För att?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in