2020-03-09, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Jo, om man förstår vad som kan hända om Läkemedelsverket blir lamslaget...

Riksbanken kommer att slå läkemedelsverket med hästlängder.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Japp, då är det väl bekräftat att sämre tider är att vänta :

14:15 IMF vil stimulera økonomien

Det internasjonale pengefondet ber nå land om å setta i gang betydelige tiltak for å stoppa den økonomiske nedgangen som følge av utbrotet av det nye koronaviruset. Blant anna ber IMF om rentekutt og støtte til finansmarknadane frå sentralbankar.

https://www.nrk.no/nyheter/det-nye-koronaviruset-1.14855584
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Jag läste en studie någonstans (minns inte vart) att vita européer faktiskt har sämre immun system än icke vita. Beror främst på kosten, att européer (nordiska, germanska, inte spanjorer eller italienare) äter en väldigt "icke varierande" kost. Sedan så har vi vita européer mer risk för t.ex cancer etc ändå, socker är mycket populärt här (salt dessutom) medans i icke vita länder så äter dom massvis med kryddor etc som faktiskt är bra för kroppen. (nu pratar jag då om utländska som är bosatta i Sverige, och lagar utländsk mat)

Men ja, jag tror nog att den inte kommer drabba folk så värst mycket ändå. Kanske en del pensionärer som dör, folk som har underliggande sjukdomar men de som är unga och hälsosamma behöver inte vara så oroliga. Afghan som svensk. Mer chans att en svensk pensionär dör än en ung afghan. Tråkigt men sant!
*
(har också att göra med att vi vita har lite neandartal dna, aka, den lite mer underlägsna sorten än homo sapiens)

Lite källor:*https://www.sciencedaily.com/release...1020142948.htm

https://www.researchgate.net/blog/po...eanderthal-dna

"Europeans have weaker immune system in part becsuse of their neanderthal DNA"
Ajdå. Ska nog konvertera till PK-sfären för där finns det endast social strukturer. Känns tryggare.
Citera
2020-03-09, 14:30
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Tegnell kan inte bära allt på sina axlar, problemet är dessutom inte Tegnell utan de som styr honom.

Ja! Dvs Sossar och miljöpartister i första hand..Vi kunde inte haft en sämre regering än den som sitter idag..inkompetent och som lägger fokus på korkade saker då det borde läggas på landet Sverige i fförsta han. Tyck mer som om sittande regering vill att så många som möjligt smittas om man ser till de åtgärder de gjort hittills.

De inser inte att viruset är ute i samhället redan och har varit det ett bra tag.. De fokuserar mer på de som varit utomlands..Snart kommer en boom med de som smittats inom landet. Då lär de vara handfallna.
Citera
2020-03-09, 14:31
Medlem
"Smittskydd Stockholm" kommer erkänna lokal spridning i Sverige utan koppling till utlandet, hintas om på presskonferensen. Även om man på presskonferensen inte vill erkänna lokal spridning.
Citera
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det är inte åldern i sig som gör att de drabbas hårdare. Men högre ålder kommer fler sjukdomar som är orsaken till att de dör lättare.

De drabbade döda hade följande sjukdomar i % av hela gruppen döda, 10 år & uppåt.
Hjärt och kärlsjukdomar 13,2%
Diabetes 9.2%
Lungsjukdom 8%
Högt blodtryck 8,4%
Cancer 7,6%

Finns ytterligare en massa sjukdomar som inte räknats upp. Njursvikt, leverskada, gulsot, någon tropisk sjukdom typ malaria, denguefeber, eller annan pågående influensa.
Kan du ange källa till var dom siffrorna kommer ifrån?

En sak som är bortglömd där är dom som har någon form av immunbrist.
Behöver inte vara någon allvarlig form men ca 50.000 i Sverige är diagnostiserade med just immunbrist och det finns många många fler som inte är utredda.
Det är svårt att få en utredning för just det.

Immunbrist innebär inte att man måste bo i tält. Det innebär oftast att man lätt blir sjuk och så mycket sjukare och är sjukare längre än andra när man t.ex får en vanlig förkylning.
Förkylningen ger ofta också följdsjukdomar som lunginflammation.
Dom som har det så har liten chans att klara coronaviruset.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Nu sa MSB i presskonferensen att man ska ha en egen beredskap hemma. Mat, värme, batteriradio osv.
Fullständig lista finns på krisinformation.se

Presskonferensen kan man se tex. på SVT play.
Citera
2020-03-09, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
248 fall idag kl 14:00

1400 vårddygnskapscitet i landet

Så de får Max 5 dygn på sjukan vardera sen e de kört.
Ja men de kommer inte att läggas in på sjukan De får hemkarantän. I bästa fall kan de få hjälp om de får allvarligs andningssvårigheter.
Citera
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Detta är om sjukvården fungerar som den ska vilket den inte lär göra vid ett utbrott.

Det som ska bli hemskt är när man slåss med andra familjer om platser för sina sjuka nära och kära. Kan bli kaos. Speciellt med vår nya befolkning som har en tendens att ta med sig hela släkten.
Utan vård är dödligheten förmodligen 10% eller värre och vi har ingen vård.
Citera
Medlem
Citatet skulle vara från den som räknade upp procentsiffror (cancer, Diabetes mm) hur många underliggande sjukdomar som oxå fanns... från Italien borde det varit.

Då har man ju iaf testat dem med Coronasmittan oxå.... om folk dör NUUU i Sverige så är de flesta inte ens testade om de inte varit i tidigare "riskområde...... inte svårt att hålla ner dödligheten då i Corona.

Skäms Svenska myndigheter.......... Beredskapen God..... varje hushåll ansvarar själv för mat, bränsle och el tydligen enligt MSB idag.... Inget samhällsansvar alls
Senast redigerad av Gurraitrafiken 2020-03-09 kl. 14:39.
Citera
2020-03-09, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
En reporter frågade varför WHO listat Sverige som "local transmission" i stället för "import cases" och efter mycket ordslingrande om att det var definitionsfrågor och att de skulle försöka få WHO att ändra, så sades att det fanns ett par fall där det var oklart och det skulle svaras mer på men intervjun slutade innan någon svarade på detta.
De sade att vi inte har allmän smittspridning, vad jag hörde. Annars hade de stoppat olika evengemang?? Frågan är ifall de testade de rätta målgruppperna. Jag fattar inte varför man inte ställer in evengemang och därmed minskar risken för det som händer i Italien.
Hon såg lite pressad ut.
Citera
2020-03-09, 14:33
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Tack! Blir nästan ALDRIG sjuk. Har aldrig haft en influensa i mitt vuxna liv (är snart 22) och jag har botat nästan alla infektioner med apelsin juice, vet fan inte om det är det som gör att jag blir frisk men det funkar. Här druckit apelsin juice i flera år varje dag.

Någon gång är alltid första.

Jag fick min första förra året, har aldrig haft sån hög feber i vuxen ålder, 40.5c så det var på gränsen att jag skulle behöva söka vård.

Det konstiga var att jag inte mådde så dåligt under febertopparna, det var vägen upp/ner som var fruktansvärd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in