2020-03-09, 12:24
Medlem
Eftersom dom flesta här verkar inkompetenta och ger meningslösa råd. Så ska jag ge dig det bästa och kanske sista, du har blivit nekad skuldsanering eftersom du har ett jobb, med goda möjligheter att betala tillbaka inom 20 år som dom räknar på.

Det bästa du kan göra i den här situationen är att ta ett lån för att lösa in desaa, till en och samma ränta. Istället för olika skulder med flera räntor löpande. På så sätt kan du betala av det relativt snabbt med en lägre månadskostnad än du har nu. Du kanske betalar 2500 istället om du så önskar men en längre period t.ex, om du inte själv får ta lån så bör du försöka få med nån som har tillit för dig som medsökande.

Sista alternativet vore, gör dig arbetslös och skicka in en ny ansökan.
Citera
2020-03-09, 12:32
Medlem
Bara för att du varit speltorsk så betyder ju inte det att du ska behöva jobba lite för att ställa allt till rätta. Tar det nu 10 år så tar det det, det finns folk som har det betydligt värre.
Se det positivt, du är fri från spelande och det är endast 10 år av lite begränsad ekonomi som gäller sen är du fri!
Citera
2020-03-09, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmyndigVuxen
Eftersom dom flesta här verkar inkompetenta och ger meningslösa råd. Så ska jag ge dig det bästa och kanske sista, du har blivit nekad skuldsanering eftersom du har ett jobb, med goda möjligheter att betala tillbaka inom 20 år som dom räknar på.

Det bästa du kan göra i den här situationen är att ta ett lån för att lösa in desaa, till en och samma ränta. Istället för olika skulder med flera räntor löpande. På så sätt kan du betala av det relativt snabbt med en lägre månadskostnad än du har nu. Du kanske betalar 2500 istället om du så önskar men en längre period t.ex, om du inte själv får ta lån så bör du försöka få med nån som har tillit för dig som medsökande.

Sista alternativet vore, gör dig arbetslös och skicka in en ny ansökan.

Skulle aldrig beviljas ett bra lån i min sits. Säkert en ränta på minst 20%. Frågan är ifall det är lönsamt.

Visst kan man ställa sig som arbetslös, men samtidigt lär man då nekas för att man har för lite pengar att kunna betala in till KFM. Tror att man fortfarande måste betala ca 6k, även om man är i en skuldsanering.
Citera
2020-03-09, 12:39
Medlem
Kjellenares avatar
Har du aldrig sett på tv-progrannet Lyxfällan? Där används hopbakslån i varenda avsnitt.

Skaffa ett hopbakslån så att hela din skuld hamnar på en och samma (lägre) ränta. Visst, sen kommer det att ta tid att betala av.

Detta är din enda utväg. Ingen annan kommer betala eller skriva av dina lån.

Fixar du inte detta själv, så ansök till Lyxfällan. De är experter på folk i din situation.
Citera
2020-03-09, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjellenare
Har du aldrig sett på tv-progrannet Lyxfällan? Där används hopbakslån i varenda avsnitt.

Skaffa ett hopbakslån så att hela din skuld hamnar på en och samma (lägre) ränta. Visst, sen kommer det att ta tid att betala av.

Detta är din enda utväg. Ingen annan kommer betala eller skriva av dina lån.

Fixar du inte detta själv, så ansök till Lyxfällan. De är experter på folk i din situation.

Enda anledningen att folk beviljas hopbakslån till höger och vänster till det programmet är just för att det söks via ett tv-program.
Citera
2020-03-09, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Men hur ser din nuvarande situation ut? Som jag förstod det har du flera lån med olika räntor, eller?

Har jobb, arbetar heltid. Pågående löneutmätning hos KFM. Har totalt 17 skulder hos dom.
Citera
2020-03-09, 12:47
Medlem
Bara bita ihop och stå ditt kast. Har själv varit hos fogden x antal år men nog fasen så kommer man därifrån man får ha lite tålamod och kämpa på
Citera
2020-03-09, 12:50
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Enda anledningen att folk beviljas hopbakslån till höger och vänster till det programmet är just för att det söks via ett tv-program.

Citat:
Har jobb, arbetar heltid. Pågående löneutmätning hos KFM. Har totalt 17 skulder hos dom.

Det fetmarkerade, det är inte sant. Du behöver baka ihop allt till ett lån, det är inte ovanligt. Det skulle spara dig otroligt mycket arbete och huvudverk.
Citera
2020-03-09, 13:00
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Har dragit på mig ett större lån hos Bank Norwegian efter en längre arbetslöshet för några år sedan. Har ett något mindre hos Swedbank. Resten är sms-lån och liknande krediter pga ett tidigare spelberoende, därav nuvarande situation. Kom en dag när det kom brev flera gånger i veckan och då lät jag allt släppas till KFM där jag fick nuvarande löneutmätning.

Nu är jag spelfri sedan 2 år tillbaka och vill bara komma på fötter igen. Det dras ca 8k från lönen varje månad, men dom flesta av dessa totalt 17 skulder har räntor på mellan 15-30% och det gör att skulden bara ökar. Även om det tillfälligt går ner när lönen kommer in, så tar det inte många dagar innan pengarna är tillbaka på samma summa igen eller t om högre.

Har pratat med alla aktörer där vissa gått med på att ändra avräkningsordningen.

Så vissa är frysta till framtiden? Hur länge? Vilka lån är det du betalar av 8k på? Det kommer KFM kunna svara dig.

Du måste räkna ut hur lång tid det tar att betala av allt, och jämföra det med ett ihopsamlingslån på 20% ränta eller något. Troligen är det bättre att ta ett stort ockerlån än flera små.
Citera
2020-03-09, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Det fetmarkerade, det är inte sant. Du behöver baka ihop allt till ett lån, det är inte ovanligt. Det skulle spara dig otroligt mycket arbete och huvudverk.

Finns ingen bank som skulle vilja ta i detta sett till betalningsanmärkningar, lånebelopp och liknande.
Citera
2020-03-09, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Så vissa är frysta till framtiden? Hur länge? Vilka lån är det du betalar av 8k på? Det kommer KFM kunna svara dig.

Du måste räkna ut hur lång tid det tar att betala av allt, och jämföra det med ett ihopsamlingslån på 20% ränta eller något. Troligen är det bättre att ta ett stort ockerlån än flera små.

Ingenting är fryst. På vissa skulder är avräkningsordningen ändrad, så att det dras från skuld och inte ränta. Mina 8k fördelas på dessa 17 skulder, vilket endast blir några hundra per månad.
Citera
2020-03-09, 13:02
Medlem
Citat:
Har i dagarna fått ett avslag på min ansökan om skuldsanering. För några veckor sedan fick jag ett beslut om att Kronofogden inlett en skuldsanering, vilket i sin tur inte innebär att man i slutänden beviljas en.

Nu har man alltså bestämt att avslå med motivering att jag kan lösa skulderna på egen hand inom en överskådlig framtid.

Jag är idag 31, har ett skuldsaldo på 350 000:- och det dras ca 8500:-/mån via min löneutmätning.

Hur är tanken att jag ska komma på fötter och betala skulderna själv? Räntorna är skyhöga och saldot ökar flera gånger i veckan.

Är jag helt orimlig eller är det sunt att jag beräknas ordna detta själv? Lär dröja minst 10 år, dvs när man är efter 40, innan man kan ”börja leva” igen.

Fy fan. Är så jävla besviken.
Jag tycker att beslutet är sunt. Det är helt rimligt att du betalar tillbaka dina lån på 10 år. Du är en vuxen människa med lön, varför ska du inte betala tillbaka dina lån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in