2020-03-09, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Nu är det Läkemedelsverket vi pratar om

Ok! Importfall från Italien då eller?
Citera
2020-03-09, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anaerob
147 fall i Stockholms län alltså. Och jag måste använda kollektivtrafiken.

Sjuka dig. O sen beställer du halv eller helmask. Skit i vad andra tycker
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
32 nya fall i Stockholm.

- Svt

O det vara skönt! Trodde nästan det hade nått en kulmen så att Tegnell skulle fått rätt. Men det tuffar på som förväntat. Nu väntar vi bara på tredjehandssmittade borde komma den här månaden men även i 4:e hand smittade.
Nästa större steg är när iranierna lyckats ta sig hem och söker sig till vårdcentralerna för test men det blir nog i april. Under mars enstaka iranska fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu har det kommit ett papper om asymptomatisk smitta. OBS! Inte peer reviewed. Så det kommer säkert några som nagelfar det förhoppningsvis. Men för det dagliga livet så gäller det att inte utgå från att smittan ska vara synlig på bäraren eller kännbar för hen för att smitta någon annan. Försiktighet är nog viktigt om man har någon som varit till riskområden i närheten. Tills motsatsen är bevisad till den grad att den kan huggas i sten.

The proportion of pre-symptomatic transmission was 48% (95%CI 32-67%) for Singapore and 62% (95%CI 50-76%) for Tianjin, China. Estimates of the reproduction number based on the generation interval distribution were slightly higher than those based on the serial interval distribution. Conclusions: Estimating generation and serial interval distributions from outbreak data requires careful investigation of the underlying transmission network. Detailed contact tracing information is essential for correctly estimating these quantities.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.05.20031815v1

Stödjer tidigare forskning. Men många vill dock fortfarande hellre tro tengnellsanningarna.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Och hur många IVA platser pga Corona ta upp just nu?

Just det. 0%

Ja och vi får hoppas att det fortsätter vara så.
Citera
2020-03-09, 12:50
Medlem
248.... när utlyser de pandemi egentligen. Ska alla länder ha tappat kontrollen först eller vad?
Är inte syftet att förhindra en pandemi?
Hursomhelst så verkar det inte vara över än iaf.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Inte bekräftade officiellt. Men jag har insyn och det är troligtvis smittade, många smittade...

Hänger inte med alls. Galet många inlägg, hinner aldrig ikapp 😅

Vad har du insyn i?
Vilka är smittade?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
"Dagens rapport visar att 32 ytterligare personer konstaterats under gårdagen smittade av covid-19. Det gör att totalt 147 personer i länet har smittats av det nya coronaviruset(...) Smittskydd Stockholm sammanställer nu information om var de 32 personerna har blivit smittade. Hittills visar sammanställningen att 121 av personerna smittats i Italien eller varit i direkt kontakt med personer som smittats i Italien. Åtta fall har smittats i Iran eller varit i direkt kontakt med personer som smittats i Iran. En person har smittats via vistelse i Europa. Övriga fall är fortfarande under utredning."

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/03/fall-av-nya-coronaviruset-i-stockholm-den-9-mars/

Alltså 147-121-8-1= 17 person i Stockholm bland övriga fall. Dessa 17 gör mig lite oroad för en större spridning. Jag är personligen inte oroad för min hälsa, jag är mest oroad för våra äldre 60+, för dem är det här viruset livsfarligt.
Du borde nog börja oroa dig för din egen hälsa. Finns det ingen sjukvård är risken att dö hyfsat hög. Du lär i alla fall vara sjuk minst en månad även om du skulle bli frisk till sist.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Nej, men många kommer vara arbetslösa snart om detta fortsätter.
Då snabbutbildar man sig till sjuksköterska /undersköterska /labbsköterska.
Är man forskare kan man välja den medicinska sidan.

Allt kommer handla om hälsa.
Citera
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Jag har också funderat på det där. Jag tror det ytterst beror på att det här landet är riggat så att det är framförallt fantasilösa människor som kan klättra upp till höga tjänster. Det krävs fantasi för att tänka framåt i scenarion och agera proaktivt.

Ja så verkar det onekligen ligga till. Vill man undvika "panik"(läs: individuella initiativ), varför nu man skulle vilja det, så har de misslyckats totalt, en normal svensk med fem minuter över skulle komma på en bättre handlingsplan än nuvarande.
Citera
2020-03-09, 12:51
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Och hur många IVA platser pga Corona ta upp just nu?

Just det. 0%

Oj, vilken Einstein. Det var 0% igår, 0% idag därför måste det vara 0% imorgon också.
Citera
2020-03-09, 12:51
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Vad bra att du fortsätter i Wikipedia. Tack för allt gott arbete hittills :-)

Tack själv för pepp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in