2020-03-09, 12:45
Medlem
Nu har det kommit ett papper om asymptomatisk smitta. OBS! Inte peer reviewed. Så det kommer säkert några som nagelfar det förhoppningsvis. Men för det dagliga livet så gäller det att inte utgå från att smittan ska vara synlig på bäraren eller kännbar för hen för att smitta någon annan. Försiktighet är nog viktigt om man har någon som varit till riskområden i närheten. Tills motsatsen är bevisad till den grad att den kan huggas i sten.

The proportion of pre-symptomatic transmission was 48% (95%CI 32-67%) for Singapore and 62% (95%CI 50-76%) for Tianjin, China. Estimates of the reproduction number based on the generation interval distribution were slightly higher than those based on the serial interval distribution. Conclusions: Estimating generation and serial interval distributions from outbreak data requires careful investigation of the underlying transmission network. Detailed contact tracing information is essential for correctly estimating these quantities.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.05.20031815v1
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Vet du hur mycket det är eller är du bara korkad?
5% som behöver IVA knäcker svensk sjukvård på någon vecka.
Vi har ca 100 IVA platser i landet.

Har inte sagt något annat heller som sagt det var en diskussion om vård av de som INTE kräver IVA.
Citera
Medlem
ningudos avatar
"Dagens rapport visar att 32 ytterligare personer konstaterats under gårdagen smittade av covid-19. Det gör att totalt 147 personer i länet har smittats av det nya coronaviruset(...) Smittskydd Stockholm sammanställer nu information om var de 32 personerna har blivit smittade. Hittills visar sammanställningen att 121 av personerna smittats i Italien eller varit i direkt kontakt med personer som smittats i Italien. Åtta fall har smittats i Iran eller varit i direkt kontakt med personer som smittats i Iran. En person har smittats via vistelse i Europa. Övriga fall är fortfarande under utredning."

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/03/fall-av-nya-coronaviruset-i-stockholm-den-9-mars/

Alltså 147-121-8-1= 17 person i Stockholm bland övriga fall. Dessa 17 gör mig lite oroad för en större spridning. Jag är personligen inte oroad för min hälsa, jag är mest oroad för våra äldre 60+, för dem är det här viruset livsfarligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Sverige har ca. 22000 vårdplatser, förhoppningsvis kan man göra fler till IVA.

Det kan man, men vad gör man då med övriga patienter?
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja ok men det är ju rätt ointressant om det är till exempel myndigheten för jämställdhet?

Nu är det Läkemedelsverket vi pratar om
Citera
2020-03-09, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Vet du hur mycket det är eller är du bara korkad?
5% som behöver IVA knäcker svensk sjukvård på någon vecka.
Vi har ca 100 IVA platser i landet.

Och hur många IVA platser pga Corona ta upp just nu?

Just det. 0%
Citera
2020-03-09, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
av rapporterat smittade?
I Italien är antalet döda som andel av alla döda+alla tillfrisknade 37%. I Sydkorea 27%. Så blir man sjuk med passande symptom så bör man verkligen uppsöka sjukvård! Oavsett ålder.

Så klart. Det är så trasigt sätt att räkna på att man blir rädd.
Citera
2020-03-09, 12:47
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Hej alla!

Flaggar än en gång för detta.

Jag har tyvärr slutat sammanställa listan som Moderator pinnar först i tråden då det nästan blivit oöverskådligt med ett stort antal fall varje dag nu, samt att det är tekniskt krångligt att posta så långa inlägg på FB (krånglar även om man försöker lägga info i spoilers).

Jag fortsätter uppdatera Wikipedias artikel om coronaviruset, tillsammans med flera andra, så där kan ni följa antalet fall. Dock inte på samma detaljnivå som gjorts hittills. Samtidigt märker jag att regioner och media inte rapporterar så mycket detaljer i fallen längre utan bara "21 nya smittade i Sthlm".

Vill ni får ni gärna hjälpa till att redigera Wiki-artikeln! Det tog mig bara nån halvtimme att greppa grunderna för detta och det finns många andra som hjälper till med finesser som är svårare.*

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_c...n_Sweden#Cases

Se även Blingons utmärka (men skrämmande) prognos om möjligt framtida scenario i Sverige. (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Vad bra att du fortsätter i Wikipedia. Tack för allt gott arbete hittills :-)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Låt mig gissa.... Du är arbetslös och värdelös samt bor i hyresrätt? Inga besparingar?

I detta läge så kanske det är en välsignelse att bo i hyresrätt och inte ha ett hus med lån på flera miljoner. Om huspriserna går ner och räntorna upp, samtidigt som många blir arbetslösa, så kommer en majoritet av den svenska villamedelklassen sitta i sliten. Många riskerar att sluta som hemlösa men med miljonskulder.

Om inte staten går in och beslutar om nåt slags moratorium för betalningar av bolån, eller nåt ännu mer drastiskt, så kommer medelklassen raderas ut. Då kanske läget i landet blir revolutuonärt.
Citera
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
av rapporterat smittade?
I Italien är antalet döda som andel av alla döda+alla tillfrisknade 37%. I Sydkorea 27%. Så blir man sjuk med passande symptom så bör man verkligen uppsöka sjukvård! Oavsett ålder.

Vi älskar den vetenskapliga metoden, undersökande, granskande, utvärderande!

Citat:
Ursprungligen postat av The Local It
Fatalities have now been reported in the Italian regions of Lombardy, Veneto, Emilia-Romagna, Marche, Lazio, and Puglia.
The vast majority of cases (over 1,800) as well as deaths (79) have been in Lombardy. Most of the deceased were male, and all were Italian citizens, government data shows.
Many were in their 80s or 90s, and were already suffering from serious health problems, including cancer, when the coronavirus infection was detected.

Källa
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Varför uppdateras inte coronakartan? Flera fall ramlar in men antalet på sidan står still och har gjort ett tag.

Den sidan och de flesta liknande kartor är sidor som privata perser har lagt upp och uppdaterar manuellt. Altså inga officiella. De måste få sova, köpa & laga mat med någon gång med Det kommer nog snart.
Citera
2020-03-09, 12:48
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Sverige har ca. 22000 vårdplatser, förhoppningsvis kan man göra fler till IVA.

Hur? Har vi verkligen tillräckligt med medicinsk utrustning till det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in