2020-03-09, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Se där ja. Media läser flashback...
Du var ju tvåa på den bollen - Dompan75 skrev redan kjl 11:42 att han fått höra om smittan på Läkemedelsverket.
Citera
2020-03-09, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
I Tyskland har mer än tusen smittats men inga döda. Jag hoppas och tror på liknande utveckling i Sverige. Om vi passerar det här med mindre än 10 döda bör vi vara glada

Jag är också ännu förtsiktigt optimistisk. Om smittskyddet lär upp ett par hundra denna vecka så kanske Vi får se till helgen....
Citera
2020-03-09, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Alltså, jag har en ytligt fascination för mikrobiologi (men inte alls för medicin) och är förvånad över att man verkar veta så mycket man gör, för it's a horribly complicated mess! Ett obegripligt mirakel. Astrofysik är trivialt i jämförelse. Det jag vet är på den intresserade oskolades allmänbildningsnivå. Så jag har i helgen sett ett större antal videoföreläsningar om virus i allmänhet, och de få jag hittat om Corona-familjen i synnerhet. Så jag har inte sett nånting konkret om L- och S-varianterna.

ibiology.org tycker jag är bra.
https://www.ibiology.org/search-ibiology/?q=virus
Tack, det där var ju en jättebra plats med "video talks" om biologi och virus. Man kanske kan lära sig lite mer om man får tid och kan hålla sig härifrån ...
Citera
2020-03-09, 12:35
Medlem
Madagascars avatar
32 nya fall i Stockholm.

- Svt
Citera
2020-03-09, 12:36
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Som inte kan andas alls, ja... Obviously. 5% kräver intensivvård, det är de gällande siffrorna. Alla som behöver vård behöver dock inte intensivvård och de som kräver vård utanför IVA är fler rent statistiskt än de som hamnar på IVA. Så... what's your point?

Vet du hur mycket det är eller är du bara korkad?
5% som behöver IVA knäcker svensk sjukvård på någon vecka.
Vi har ca 100 IVA platser i landet.
Citera
2020-03-09, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Jag visste det igår
Okej, vi säger så
Citera
2020-03-09, 12:38
Medlem
Dopaminas avatar
Varför uppdateras inte coronakartan? Flera fall ramlar in men antalet på sidan står still och har gjort ett tag.
Citera
2020-03-09, 12:39
Medlem
Drullknulls avatar
Från undersökning i Kina, värt att läsa av domedagsprofeterna, hypokondrikerna och stövelslickarna.

COVID-19 Fatality Rate by Age

• 10-19år: 0,2%
  • 20-29år: 0,2%
  • 30-39år: 0,2%
  • 40-49år: 0,4%
  • 50-59år: 1,3%
  • 60-69år: 3,6%
  • 70-79år: 8,0%
  • 80- år: 14,8%

Källa
Citera
2020-03-09, 12:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Här är en enkel och sammanfattande text i DN om hur dödlig C-19 är för olika åldersgrupper enligt nuvarande kunskapsläge (den ligger INTE bakom någon betalväg): https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/darfor-ar-det-svart-att-rakna-ut-hur-dodlig-covid-19-ar/
Citera
2020-03-09, 12:40
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Vet du hur mycket det är eller är du bara korkad?
5% som behöver IVA knäcker svensk sjukvård på någon vecka.
Vi har ca 100 IVA platser i landet.
510 totalt. Men de är ju överbelastade till vardags. Vi litar på avancerad sjukvård i hemmet istället (det är därför vi har så många ambulanser på utryckning i Sverige, till hemvårdade vars tillstånd akut förvärras). Vilket kanske inte är 100% när det gäller karantän. Eller bevakning av patienter med andningssvårigheter. Hur lång tid tar en ambulansutryckning? Hur länge kan man hålla andan?
Citera
2020-03-09, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaclap
Nu har jag och familjen flyttat in i våran underjordiska bunker med mat för flera år. Lycka till ni där uppe! Människans undergång är nära!
Säkert...vad fint att WI-FI verkar fungera bra i din underjordiska bunker
Citera
2020-03-09, 12:41
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
32 nya fall i Stockholm.

- Svt
Smittskydd Stockholm sammanställer nu information om var de 32 personerna har blivit smittade. Hittills visar sammanställningen att 121 av personerna smittats i Italien eller varit i direkt kontakt med personer som smittats i Italien. Åtta fall har smittats i Iran eller varit i direkt kontakt med personer som smittats i Iran. En person har smittats via vistelse i Europa. Övriga fall är fortfarande under utredning.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/03/fall-av-nya-coronaviruset-i-stockholm-den-9-mars/, nyss

Det är det mesta som stockholm eller någon region har rapporterat på en dag. Statsepidemiologen har ju reviderat sin peak prognos från i helgen till imorgon. Vi får se om den håller.... Hur som helst fattar jag inte varför han ska hålla på med sådana prognoser - fallet blir ju så hårt om han har fel.

Smittspårarna i stockholm måste ha fullt upp.
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-09 kl. 12:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in