2020-03-09, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Bevisa att du har rätt nu då. Du är tvärsäker, falsifiera höjden. Du bara snackar. Har du börjat avfärda trigonometrin nu också? Den kan man bevisa genom att rita på rutat papper.
Du använder vinkelhöjd för att triangulera, du triangulerar, du mäter ingen höjd. Ingen höjd att falsifiera.
Ditt exempel går ut på att triangulera för att sedan kalla det för uträknad höjd.

Det är du som avfärda trigonometri, när du använder dig av rät triangel på sfärisk yta.
Citera
2020-03-09, 10:37
Medlem
Lidltyrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Problemet med den platta modellen är att stjärnhimlens skenbara rotation sker runt två poler och att rotationen är åt olika håll. Det är ännu ett oförklarligt fenomen i den platta modellen som enkelt förklaras med den sfäriska roterande modellen.

Rotationen borde vara åt två olika håll enligt teorin men visa mig en enda video där så är fallet, alla långa videor av himlen på youtube så rör sig stjärnorna åt ett och samma håll alltid.
Visa mig en video där himlen roterar åt två olika håll tack.
Citera
2020-03-09, 10:44
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du använder vinkelhöjd för att triangulera, du triangulerar, du mäter ingen höjd. Ingen höjd att falsifiera.
Ditt exempel går ut på att triangulera för att sedan kalla det för uträknad höjd.

Det är du som avfärda trigonometri, när du använder dig av rät triangel på sfärisk yta.

Du angriper orden men vägrar visa i praktiken vad som är fel. Du vet att du har fel, bara trolleri alltså. Visa på din platta jord att de fastslagna vinklarna konvergerar till en punkt.
Citera
2020-03-09, 10:45
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lidltyrannen
Rotationen borde vara åt två olika håll enligt teorin men visa mig en enda video där så är fallet, alla långa videor av himlen på youtube så rör sig stjärnorna åt ett och samma håll alltid.

Ursäkta, detta är gränsen på länkpost. Men jag svarar faktiskt med dessa länkar.

https://www.wired.com/wp-content/uploads/2014/06/nitestars.gif

https://m.youtube.com/watch?v=UNiNJC3UHIo
Senast redigerad av Jazzil 2020-03-09 kl. 10:48.
Citera
2020-03-09, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej så fungerar inte en gyrokompass.
Kompassen mäter riktningsförändringar och den kommer självklart att registrera att du kör runt i en cirkel.
Jag håller med, men att du ska kunna se den kursförändring på det stora avståndet är säkert möjligt men då måste du först filtrera bort varje roderslag som beror på vind, sjö och ström
Citera
2020-03-09, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lidltyrannen

Ett av många klipp, du kan ju inte ha sökt speciellt mycket med tanke på den enorma mängd av klipp som finns.
https://www.youtube.com/watch?v=UNiNJC3UHIo
Citera
2020-03-09, 11:00
Medlem
Citat:
Jag håller med, men att du ska kunna se den kursförändring på det stora avståndet är säkert möjligt men då måste du först filtrera bort varje roderslag som beror på vind, sjö och ström

Vi diskuterar just nu en jordenrunt seglats... det är 360 grader.
Och du behöver knappast åka jorden runt för att konstatera att latituder inte är cirklar med origo i nordpolen - det räcker utmärkt med en färd över t.ex Atlanten. Något som har gjorts hundratusentals gånger.

Fast som vanligt är det upp och nedvända världen. Du påstår att vi seglar i cirklar och kräver därefter bevis på att vi inte seglar i cirklar. Men man kan ju tycka att det borde vara tvärtom:
du kommer med ett mycket kontroversiellt påstående - följaktligen borde du ge empiriskt stöd för ditt påstående.

Har du något som helst stöd för din tes att vi seglar i cirklar?
Citera
2020-03-09, 11:00
Medlem
Citat:
Påhittad höjd? Det sätts inte in någon påhittad höjd utan det handlar om en vanlig enkel triangulering. Höjden är ett resultat av mätningen - inte en förutsättning.
Kan du då visa oss hur detta går till? Är det ungefär som det står beskrivet på sajt som du brukar länka till?
http://debunkingflatearth.blogspot.com/2016/02/debunking-flat-earth-how-polaris-proves.html
Där man använder en rät triangel på en antagen sfärisk yta och triangulerar med en vinkelhöjd för att sedan applicera räta vinklar på sfärisk yta, utan att ta hänsyn till att vinkeln förändras, och som sedan möts i en punkt. Låter det besvärligt, det är svårt att ljuga!

Citat:
Eftersom observationen inte går att förklara på en platt jord är det ett evidens för att jorden inte är platt.
Eftersom observationen går att förklara på en sfärisk jord är det ett evidens för att jorden är sfärisk.
Eftersom observationens applicering är felaktig och konstruerad, ett ad-hoc argument, visar den enbart att globjorden är en konstruerad lögn och att man måste vara religiös för att tro på den. Religiös som du.
Citera
2020-03-09, 11:03
Medlem
Citat:
Kan du då visa oss hur detta går till? Är det ungefär som det står beskrivet på sajt som du brukar länka till?

Ja det är en bra beskrivning.

Citat:
Eftersom observationens applicering är felaktig och konstruerad, ett ad-hoc argument, visar den enbart att globjorden är en konstruerad lögn och att man måste vara religiös för att tro på den. Religiös som du.

Förklara observationen på en platt jord.
Citera
2020-03-09, 11:10
Medlem
Citat:
Eftersom det du beskriver är en mätning av vinkelhöjden och inte en triangulering så kommer inte linjerna att mötas i en punkt när man senare illustrerar dem grafiskt. Det beskriver ju olika förhållande och i detta fall olika vinkelhöjder, olika vinkelhöjder är inte en triangulering.

Exemplet visar att man använder sig av en vinkelhöjdsmätning som triangulering, för att illustrera kan du föreställa dig att avstånden till stolpen på Globen är lika vilket resulterar i att alla tre möts i stolpen på Globen.

Exemplet blandar ihop vinkelhöjdsmätning och trianguelring och är bara ännu ett i raden konstruerade 'bevis' för att övertyga dig att jorden är rund.

Nedan är den sida som brukar länkas till och det ser ju övertygande men upphovsmakaren blandar ihop vinkelhöjdsmätning med triangulering. För att också passa in det på en sfärisk jord så placerar upphovsmakaren linjerna från sina uppmätta vinklar på en sfäriskt yta, helt utan att ta hänsyn till att vinkeln minskar som följd av det. Vilket du också noterat då poängterar att detta inte bevisar rund jord.

För att använda en sextant för vinkelmätning, som illustrearas på hemsidan, så föreställer man sig himlen som sfär och ytan som ett horisontalplan. Alltså man föreställer sig himlen som en sfärisk och ytan som platt!

Vi har alltså ännu ett fall där globjordsförespråkare försöker att 'bevisa' att jorden är en sfär genom att utgå ifrån att jorden är sfär och konstruera 'bevis' som styrker detta, ett s k ad-hoc resonemang.

Argumentet om att Polaris eller satelliter bevisar att jorden är rund är dött. Det är i vanlig ordning bara konstruerade lögner som man måste vara religiös för att tro på.

Debunking flat earth.
http://debunkingflatearth.blogspot.com/2016/02/debunking-flat-earth-how-polaris-proves.html
Ditt skriver så osammanhängande att det inte går förstå vad du menar.

Jag beskrev ett exempel för att testa om globen är platt eller inte genom att jämföra mätningar på Globens yta med likadana mätningar på en känd plan yta:
Anta att man på toppen av Globen placerar en hög stolpe (stolpens höjd behöver inte vara känd) med en ögla högst upp.
Från öglan i toppen av stolpen drar du tre linor och medan du vandrar utför Globens välvda yta placerar du ut linorna på 15, 30 respektive 45 meter bort från stolpen och sträcker linorna så de är helt spända.
Nu har du tre linor fastsatta på olika positioner av Globens yta, men som ändå möts i samma punkt (öglan).
Mät vinkeln mellan Globens yta och vardera lina.
Placera sedan samma stolpe på en platt yta, varefter du gör ett märke vid 15, 30 respektive 45 meter bort från stolpen. Vid vardera märke drar du linorna upp mot stolpen och fäster dom så att vinkeln mellan markytan och vardera lina är densamma som de vinklar du mätte uppe på Globen.
Som du säkert inser kommer linorna nu inte mötas i toppöglan, vilket bevisar att Globens yta, där första observationen gjordes, inte kan vara en platt yta.
Eftersom resultatet av samma experiment utfört på Globens yta och en känd plan yta inte blir detsamma kan de båda ytorna omöjligen ha samma form.

Håller du med om att detta experiment bevisar att Globen inte kan vara platt?

Förtydligande:
Frågan gäller alltså om experimentet bevisar att Globen inte är platt.
Frågan gäller inte om experimentet bevisar att Globen är rund.
Citera
2020-03-09, 11:11
Medlem
Citat:
Ja du har rätt. Jag ber om ursäkt.
Och ändå gör du återigen gör du samma medvetna misstag...:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Du har fått detta förklarat för dig på flera olika sätt, med hjälp av tex polstjärnan och satelliter, och varför det bevisar att jorden inte kan vara platt

Citat:
Argumentet om att Polaris eller satelliter bevisar att jorden är rund är dött.

Jag skriver:
det bevisar att jorden inte kan vara platt

onopono svarar:
bevisar att jorden är rund

Du argumenterar synnerligen oärligt och bedragligt
Citera
2020-03-09, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Du angriper orden men vägrar visa i praktiken vad som är fel. Du vet att du har fel, bara trolleri alltså. Visa på din platta jord att de fastslagna vinklarna konvergerar till en punkt.
Din sista mening visar tydligt. Det fetade: en triangulering.

En triangulering som du har åstadkommit genom att sammanföra hypotenusa på tre vinkelhöjder i en och samma illustration.
Du har gjort det med räta trianglar för att sedan applicera hypotenusan från dessa räta trianglar på en sfärisk yta utan att ta hänsyn till att trianglarna är räta.

Du har själv falsifierat ditt argument. Ingen åtgärd är nödvändig från min sida.
Du klarade att debunka dig själv helt utan min hjälp! Bravo! *Stående ovation*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in