2020-03-09, 08:43
Medlem
Har i dagarna fått ett avslag på min ansökan om skuldsanering. För några veckor sedan fick jag ett beslut om att Kronofogden inlett en skuldsanering, vilket i sin tur inte innebär att man i slutänden beviljas en.

Nu har man alltså bestämt att avslå med motivering att jag kan lösa skulderna på egen hand inom en överskådlig framtid.

Jag är idag 31, har ett skuldsaldo på 350 000:- och det dras ca 8500:-/mån via min löneutmätning.

Hur är tanken att jag ska komma på fötter och betala skulderna själv? Räntorna är skyhöga och saldot ökar flera gånger i veckan.

Är jag helt orimlig eller är det sunt att jag beräknas ordna detta själv? Lär dröja minst 10 år, dvs när man är efter 40, innan man kan ”börja leva” igen.

Fy fan. Är så jävla besviken.
Citera
2020-03-09, 08:50
Medlem
Se till att ordna så att skulderna betalas direkt till fodringsägarna (kanske försent?) så att du kan betala av skulderna med högst ränta först. Skaffa sedan ett extrajobb och betala av 15-20k i månaden istället för 8k, snart är skulderna borta och du kan istället börja bygga kapital med samma strategi.
Citera
2020-03-09, 08:53
Medlem
Självklart ska du fixa detta själv. Varför skulle det vara någon annans ansvar menar du? Hur går tankegången?
Citera
2020-03-09, 08:55
Medlem
Den du skall vara besviken på är dig själv. Det är ingen självklar rättighet att få skuldsanering om man i din ålder har levt över sina tillgångar. Rätten till skuldsanering bedöms från fall till fall. Du har alltså inte rätt att få någon så det är bara att kavla upp ärmarna och jobba ihop till att betala bort skulderna så snabbt som möjligt.
Citera
Medlem
350.000 är väl ingen större summa för en frisk arbetande människa. Det jobbar du ihop lika snabbt som du slösade bort dom.
Citera
Medlem
det är väl du själv som dragit på dig lånen? hur fan kan du tro att någon annan ska betala tillbaka pengarna åt dig?
Hur kan du vara besviken?
Ta ditt jävla ansvar istället så slipper vi skattebetalare betala tillbaka dina lån.
patetiskt.
Citera
2020-03-09, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumpan1792
det är väl du själv som dragit på dig lånen? hur fan kan du tro att någon annan ska betala tillbaka pengarna åt dig?
Hur kan du vara besviken?
Ta ditt jävla ansvar istället så slipper vi skattebetalare betala tillbaka dina lån.
patetiskt.

Om jag minns rätt är det inte skattebetalarna som betalar lånen utan de skrivs av efter en viss tid, typ fem år.
Jag kan ha fel dock.
Citera
2020-03-09, 08:59
Medlem
Sooks avatar
Har man fast jobb är 350 000 en piss i Nilen att betala.betalar man säg 5 000 i månaden så tar det 70 månader att betala. Lite mer pga räntan såklart. Men nu betalar du tydligen 8 000 dvs drygt 90 000 om året. Då är ju skulden borta om 4-5 år. Vafan e problemet?
Citera
2020-03-09, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Om jag minns rätt är det inte skattebetalarna som betalar lånen utan de skrivs av efter en viss tid, typ fem år.
Jag kan ha fel dock.

någon måste såklart betala i slutändan. eller tror du banken går med på att ge bort alla pengar?
Citera
2020-03-09, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Har man fast jobb är 350 000 en piss i Nilen att betala.betalar man säg 5 000 i månaden så tar det 70 månader att betala. Lite mer pga räntan såklart. Men nu betalar du tydligen 8 000 dvs drygt 90 000 om året. Då är ju skulden borta om 4-5 år. Vafan e problemet?

Riktigt så är det inte. Har flera sms-lån och räntor över 20-25%. Så det är snarare 10 år bort.

Arbetar sedan redan heltid mån-fre. Kan omöjligt jobba 7 dagar i veckan utan att gå in i väggen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Har i dagarna fått ett avslag på min ansökan om skuldsanering. För några veckor sedan fick jag ett beslut om att Kronofogden inlett en skuldsanering, vilket i sin tur inte innebär att man i slutänden beviljas en.

Nu har man alltså bestämt att avslå med motivering att jag kan lösa skulderna på egen hand inom en överskådlig framtid.

Jag är idag 31, har ett skuldsaldo på 350 000:- och det dras ca 8500:-/mån via min löneutmätning.

Hur är tanken att jag ska komma på fötter och betala skulderna själv? Räntorna är skyhöga och saldot ökar flera gånger i veckan.

Är jag helt orimlig eller är det sunt att jag beräknas ordna detta själv? Lär dröja minst 10 år, dvs när man är efter 40, innan man kan ”börja leva” igen.

Fy fan. Är så jävla besviken.

10 år låter helt rimligt!

Hur fan tror du vi skattebetalare känner om vi hade både fått betala för en miljon invandrare och sen folk som dig? Besviken? Knappast, mer förbannade.

Skönt att se något faktiskt fungerar i Sverige.

Men tyvärr är det nog mest Svenskar som åker på att betala tillbaka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumpan1792
någon måste såklart betala i slutändan. eller tror du banken går med på att ge bort alla pengar?

Skulden är antagligen inte till en bank utan till företag / inkassobolag. Ingen bank ger ut 350.000 i lån utan säkerhet till någon drummel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in