2018-08-20, 11:33
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Läs reglerna först, finns säkerligen en begränsning om att det bara är till för kunder.

Ladda på, men med 3,7 kW går det inte fort:
http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=ea2c2513-034f-4d3e-9f3d-a802c5d4e746
Citera
2018-08-22, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag tänkte också på det. Folk har ju haft värmefläktar eller portabla element på dryga kilowatten stående hela vintrarna i många fall utan att vi hört några varningens ord om detta förut.

I mitt garage kan en värmefläkt gå dagar i sträck utan att den på något sätt stängs av

Denna borde väl gälla, där står det att det inte förbjudet att ladda med enbart kontakt, men att det inte är rekommendabelt

https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/rapporter/elsak_informationsbehov_laddningsinfrastruktur_201 4.pdf

I garage gäller följande

Citat:
Scenario 1: Privat mindre garage
Vid laddning i ett privat garage så finns det några relativt uppenbara behov av
information. Troligtvis är det så kallad normalladdning som kommer att vara den
mest förkommande typen av laddning. Vi har i Sverige idag inte reglerat vilken typ
av kontakt eller vilken säkerhetsmode som kommer att krävas i ett privat garage
med en laddningsanordning på upp till 16 A. Det innebär att man i privatgaragen
kan komma att använda den vanliga Schuko-kontakten. I många fall kommer det
28
Laddningsscenarier
troligtvis att ske med någon typ av övervakning, det vill säga Mode 2-laddning,
eftersom de flesta fordonstillverkarna idag levererar sina fordon med den typen av
laddningskabel [20]. Undantaget från detta är möjligtvis mindre fordon typ
elmopeder och elcyklar.
En Schuko-kontakt som belastas under den laddningstid som en normalladdning
innebär jobbar på gränsen av sin förmåga vilket innebär att säkerhetsmarginalerna
är mindre än normalt om ingen strömbegränsning sker.

Se också

http://emobility.se/wp-content/uploads/sites/3/2014/10/Emobility.se-BRF.pdf

Ni som skriver att det går fortare med laddstation, varför går det fortare 16 A är väl 16 A
Eller går laddstationen över gränsen och tillåter t ex 20 A?
Citera
2018-08-22, 23:48
Medlem
PeterNosters avatar
Här är de olika laddeffekterna:

Kod:
Laddstolpe:         43kW (3x62A)
Laddbox/Laddstolpe: 22kW (3x32A)
                    11kW (3x16A)
                     7,4kW (32A)
Eluttag 230V         2,3kW (10A)

Observera att detta gäller laddning med växelström, AC. Laddaren finns inbyggd i bilen och gör om växel- till likström.

På laddstationer laddar man med likström, DC, direkt till batteriet från ett externt laddaggregat.

Teslas Supercharger:
Citat:
Inuti Superchargerns stålskåp sitter det 12 stycken exakt likadana laddare som det sitter i Tesla Motors egna bilar. Var och en av laddarna klarar av att leverera 11 kW laddeffekt och de är parallellkopplade, så sammanlagt blir det över 130 kW effekt (400V, 325A) som kan levereras till den anslutna bilens batterier. Laddarna fjärrövervakas av Tesla Motors och fallerar en av laddarna skickas det ut tekniker att snarast byta den. Fallerar en av de 12 laddarna är det dock bara 8% av laddkapaciteten som försvinner tills teknikern är på plats – de övriga 11 laddarna fortsätter att fungera och ladda. På grund av detta parallellarkitektur är Tesla Motors Supercharger snabbladdare extremt pålitliga och redo att ladda bilar dygnet runt, året runt.

Så laddare från motsvarande 12 Teslabilar sitter i skåpet och laddar 1 eller 2 Teslabilar..

ChaDeMo laddare för t.ex Nissan Leaf klarar "bara" 50 kW.

En vanlig modern batteriladdare för 12 Volt ansluter man till batteriet och slår sen på laddaren.
En s.k laddbox för hemmabruk innehåller bara säkerhetsanordningar som t.ex känner av att sladden sitter i innan strömmen slås på..
Senast redigerad av PeterNoster 2018-08-22 kl. 23:57.
Citera
2018-08-23, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
I mitt garage kan en värmefläkt gå dagar i sträck utan att den på något sätt stängs av

Denna borde väl gälla, där står det att det inte förbjudet att ladda med enbart kontakt, men att det inte är rekommendabelt

https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/rapporter/elsak_informationsbehov_laddningsinfrastruktur_201 4.pdf

I garage gäller följande

Se också

Ni som skriver att det går fortare med laddstation, varför går det fortare 16 A är väl 16 A

Hemma laddar du enbart med växelström, på den max effekten som bilens inbyggda laddare använder eller uttagets maxeffekt. Det finns laddboxar avsedda för hemmet som kan använda 3fas och omvandla det till 1fas ut till bilen. På så sätt kan du öka effekten ut till bilen men behöver inte öka max ampere på husets huvudsäkringar.

En Tesla kan ladda med 3fas, 11kW, 16kW eller 22kW beroende på vilken laddare som sitter i bilen.
Leaf: 1fas, 3,3kW eller 6,6kW (6,6kW på en fas kräver laddare i hemmet som kan nyttja 3fas)
E-golf: 7,2 kW på 2faser
Zoe: 3fas upp till 43kW
Ioniq: 6,6 kW 1fas,
i3: 3,7 kW eller 11kW 3fas

Snabbladdning, utanför hemmet så går den förbi bilens egna laddare och laddar batteriet direkt. Då med väldigt mycket högre effekt. Just nu finns laddare som levererar 150kW under ett kort tag när batteriet är relativt tomt. Sedan avtar effekten när batteriet fylls upp.
Citera
2018-08-23, 14:14
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åkevavillni
Hemma laddar du enbart med växelström, på den max effekten som bilens inbyggda laddare använder eller uttagets maxeffekt. Det finns laddboxar avsedda för hemmet som kan använda 3fas och omvandla det till 1fas ut till bilen. På så sätt kan du öka effekten ut till bilen men behöver inte öka max ampere på husets huvudsäkringar.

En Tesla kan ladda med 3fas, 11kW, 16kW eller 22kW beroende på vilken laddare som sitter i bilen.
Leaf: 1fas, 3,3kW eller 6,6kW (6,6kW på en fas kräver laddare i hemmet som kan nyttja 3fas)
E-golf: 7,2 kW på 2faser
Zoe: 3fas upp till 43kW
Ioniq: 6,6 kW 1fas,
i3: 3,7 kW eller 11kW 3fas

Snabbladdning, utanför hemmet så går den förbi bilens egna laddare och laddar batteriet direkt. Då med väldigt mycket högre effekt. Just nu finns laddare som levererar 150kW under ett kort tag när batteriet är relativt tomt. Sedan avtar effekten när batteriet fylls upp.

Bra upplysningar. Vet du varför inte en ZOE laddar snabbare på 43 kW än på 22 kW. Den verkar bara kunna anslutas till 43 kW men laddningstiden blir densamma.

https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe/batteri-och-laddning.html
Citera
2018-08-23, 16:52
Medlem
PeterNosters avatar
Den nya Hyundai Kona Electric påstås av tillverkaren kunna laddas med 100 kW "om den ansluts till en sådan laddare". Nu visar det sig att det inte finns någon sådan laddare idag.
Det finns en begränsning i själva CCS-kontakten på 200 A. Ansluter man till en 175kW laddare får man 70 kW. Nya standarder är på gång som klarar 350 kW och då kan man se om Kona kan laddas med 100 kW..
Citera
2018-10-17, 21:27
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake

I garage gäller följande

Se också

https://www.nyteknik.se/fordon/utredning-klar-elbilsladdning-orsakade-branden-i-huset-6934241

Parhus nerbrunnit efter laddning i vanligt vägguttag. Sedan är värmefläktar en känd brandfara?
Citera
2018-10-18, 08:07
Medlem
VolvoSonetts avatar
En arbetskamrat har kört elbil i 30 år och alltid laddat i jobbets värmaruttag. Får man bara klart med kopplingen i själva stolpen, så är det inga problem.
Citera
2018-10-18, 09:04
Medlem
Märkligt att en ordförande kan lova laddning av elbil till en medlem.
Citera
2020-03-08, 14:07
Medlem
eromasters avatar
Den här tråden verkar vara närmast min fundering:
Har chans att låna en elbil (zoe) ett halvår Tänkte i så fall ladda den i ett enbilsgarage med vanligt 220 volts uttag.
så är det fortfarande lagligt antar jag?
efter ha läst detta Måste man ha en särskild laddstation?
För privatbruk och laddning med upp till 16 ampere finns idag inga krav på att man måste ha en laddstation. En dedikerad laddstation eller laddbox till din elbil ger dock en högre säkerhet

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/sakra-elprodukter/produkter/laddstationer/

Jag undrar oxå För att öka säkerheten kan man dra ner amperen till t ex 2 eller 4 ampere så det inte blir för varmt i ledningarna?

Jag är inte intresserad av att dra om el bara använda befintlig jordad kontakt i garaget. Gör inget om det tar lång tid att ladda ett dygn eller mer t ex.
Citera
2020-03-08, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag har en Renault ZOE, med det stora batteriet - 41 kWh.

Två kablar ingick i köpet, en "nödkabel" 230 volt som jag i nödfall kan ansluta till ett vanligt hushållsuttag, i stort sett var som helst kan denna kabel användas.
Med denna kabel tar det dock väldigt lång tid att ladda, men det är som sagt bara en extrakabel som man normalt sett aldrig använder (men den ligger i bagaget om den skulle behövas)

Den andra kabeln är en typ 2 kabel som jag också alltid har med mig i bagaget, denna kabel använder jag dagligen, både för att ladda hemma och på offentliga platser.
Hemma har jag fått en laddbox installerad, den levererar 11 kwh och på c.a 4 timmar och 20 minuter laddar jag från 0-100%.

På tex IKEA, där de har laddboxar som leverar 22 kWh, kan man väldigt snabbt ladda upp flera mil (naturligtvis gratis!), på drygt en halvtimme får jag mellan 5 och 6 mil här.
Väldigt bra om man är på långtur, planera in att tex äta och ladda på samma gång, så smäller man lätt en timme och får 10 mil extra räckvidd.

Räckvidden på min är 25 till 30 mil om man kör normal blandad körning.
Håller jag 100 km/h på motorvägen så kommer jag runt 27-28 mil, i stadskörning drar den ytterst lite ström, och skulle man köra i 60-70 km/h så kommer man c.a 34 till 35 mil.

Skulle strömmen ta slut, så stannar bilen inte direkt!
På Renault ZOE funkar det så här:
1. en varningsignal ljuder när räckvidden är 12 km.
2. därefter visas röda siffror för varje km som försvinner 11, 10, 9, 8 km.
3. vid mindre än 8 km räckvidd visar en symbol att batteriet nu är "tomt".
4. Batteriet är dock inte helt tomt utan man kan fortfarande köra vidare de återstående 7 km.
5. Efter dessa 7 km borde batteriet var helt tomt, men det är det inte! - det som händer nu är att bilen går ned i nödläge, bilens hastighet begränsas till 50 km/h, och efter ytterligare någon km begränsas hastigheten till 15 km/h, och därefter 6 km/h.
6. Efter ytterligare några km stannar till slut bilen, och även när bilen har stannat så lyser bilens ljus, servostyrning och servobromsar fungerar också precis som vanligt.
Mycket intressant information, tack.
Citera
2020-03-08, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det som faktiskt förvånar mig mest är hur man kan få för sig att införskaffa in elbil utan att kollat att man har tillgång till en fungerande laddplats
Håller med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in